Оксана Жолнович, facebook міністерки соцполітики
"Менш заможне господарство буде отримувати більшу підтримку і більшу кількість коштів"
Бюджет розписується на весь рік, тому на субсидії цього року, як і минулого, було заплановано 25 мільярдів грн, каже Оксана Жолнович. Середні суми, які видаються на домогосподарство в зимовий період, становлять 1,5 тисячі грн, а в неопалювальний сезон 350-400 грн. Щороку 2,2 мільйона господарств отримують субсидію, яка залежить від доходу. "Якщо платіжка на всі комунальні витрати перевищує 15% від доходу сімейного бюджету, то людина має право на покриття цієї різниці, щоби комунальні видатки не становили більше, як 15% доходу. Це для тих людей, в кого хороші доходи і на одну душу припадає більше ніж 2 прожиткових мінімуми. Якщо менші доходи, люди живуть на мінімальну заробітну плату чи на прожитковий мінімум, на допомогу, то тоді це ще менший відсоток, який пропорційно вираховується: це може бути і 6%, і 10%. Ми більшу суму покриваємо. Менш заможне господарство буде отримувати більшу підтримку і більшу кількість коштів".
Готові розширювати програму, коли будуть переглядатися тарифи
Субсидія є хорошим інструментом соціальної підтримки, переконана Оксана Жолнович, вона цілісна, адресна, враховує ціле домогосподарство, зрозуміла щодо того, що покривається і за що платиться і є більш чіткою. "Сьогодні тариф на енергоносії не є конкурентним щодо комерційного тарифу, він є заниженим. Ми готові розширювати цю програму тоді, коли будуть переглядатися тарифи".
Зараз спрощено внутрішній механізм
В перспективі планується спрощення і подальша цифровізація нарахування соціальної допомоги. Міністерство соціальної політики буде розпочинати з субсидій, бо велика кількість людей охоплена цією послугою. На даному етапі вже спрощено внутрішній механізм. Раніше людина зверталася з заявою про бажання отримати субсидію, заповнювала декларацію про кількість осіб в родині, про доходи і майно. "Всі ці документи збиралися і оброблялися в управлінні соцзахисту, куди людина зверталася щодо субсидії. Там вирішували, чи може прохач отримувати субсидію, чи ні. Списки передавались через область до Міністерства соцполітики, визначалася потрібна сума, далі гроші розподілялися на область та йшли у район назад. А потім з'ясосувалося, що в людини є депозит або якісь речі, які впливали на розмір субсидії або на можливість призначити субсидію. Бо в управліннях соцзахисту не мають інформації і доступу до карток". Потім відбувалася плутанина у переплатах та стягування грошей, коли треба було їх перераховувати.
Цифровізація на будь-який смак
Людина зараз просто подає заяву, як подавала раніше. Але заявка автоматично підтягується до Пенсійного фонду, бо він має величезну кількість автоматичних обмінів з іншими реєстрами, каже міністерка соціального захисту. "Там можна подивитися дохід родини, інші кошти, щоби вирахувати субсидію. Ми збільшуємо кількість обмінів інформацією між Пенсійним фондом та іншими реєстрами, щоб мати можливість скласти інформацію, яка раніше допоможе поінформувати домогосподарства про те, що ви маєте право на субсидію: у вас проживає 5 членів родини, ось ваші доходи, видатки, і вони з комуналки більші, ніж ваші доходи у відсотковому співвідношенні. Ми можемо вам таку субсидію запропонувати. Тоді людина вирішує, треба вона їй чи ні. Це спростить можливості не вишукувати додаткову інформацію для обмінів, а самій внутрішній системі зробити ці обміни, щоби точно розрахувати субсидію, а також упередити процедуру повернення коштів. Бо будуть перед призначенням перевірятися всі статуси". Верифікація буде кращим обміном, вона буде точною і тут відсіюватимуться ті, хто не потребуватиме субсидії. "Якщо в людини є 200-300 тисяч на депозиті на рахунку, то їй не потрібна субсидія".
Дія, особистий кабінет у пенсійному фонді, ЦНАП чи сервісний центр Пенсійного фонду
Це буде зроблено автоматизовано або в Дії, або через особистий кабінет у Пенсійному фонді, де треба буде лише підтвердити заявку, пакет документів буде сформовано за особу автоматично, каже Оксана Жолнович. Тим, хто не може і не вміє володіти смартфонами, буде надходити повідомлення на телефон: такі люди можуть звернутися в ЦНАП в своїй громаді і фахівець допоможе їм оформити заявку. Або звернутися через сервісний центр Пенсійного фонду. "Точок звернень ми залишаємо стільки, скільки людині буде вигідно і як вона зможе їх обрати".