war

"ООН вже давно втратила свою ефективність", — Фахурдінова про необхідність реформування Радбезу ООН

10.09.2022 р., 07:10

США хочуть реформувати Радбез ООН через агресію Росії в Україні. Постійна представниця США в ООН Лінда Томас-Грінфілд сказала: "Росія порушила національний суверенітет і територіальну цілісність. Порушила права людини і розв'язала відкриту війну… Рада Безпеки ООН також повинна краще відтворювати глобальну реальність і враховувати географічне представництво. Ми не повинні підтримувати застарілий статус-кво, натомість маємо проявити гнучкість для компромісу в ім'я відповідальності", — додала вона. Штати цікавить питання використання членами Ради Безпеки права вето. З 2009 року Росія наклала 26 вето, до 12 із яких приєднався Китай. А США застосовували право вето лише 4 рази. Що потрібно, аби обмежити повноваження РФ в Радбезі ООН? Чи існує алгоритм позбавлення Росії права вето? Про все це слухачам Українського радіо розповіла аналітикиня Центру "Нова Європа" Маріанна Фахурдінова.

Яким чином США хоче реформувати ООН

"Їхня ідея полягає в тому, щоб не позбавляти постійних держав-членів Ради Безпеки їхнього права вето, а щоб вони змушені були пояснювати, обґрунтовувати використання свого права вето перед Генеральною Асамблеєю. Навіть в тому форматі, який пропонують США, він не позбавить Росії права вето, лише зобов"яже пояснювати використання свого права вето перед Асамблеєю. 

На практиці для України, для функціонування ООН в цілому, такі рішення не матимуть жодної практичної користі. Для того, щоб резолюція знайшла застосування, повинні проголосувати дві третини членів Генеральної Асамблеї. А потім ця резолюція має бути ухвалена усіма постійними членами Ради Безпеки ООН. Але чи захоче Росія пояснювати свої дії Генасамблеї ООН? Чи буде голосувати за цю резолюцію? Якщо її навіть ухвалять, то на практиці навряд чи відбудуться зміни, бо Росія зможе з легкістю пояснити свої перевернуті реальності, обгрунтувати свої дії і спокійно застосовувати своє право вето

Для США важливо показати, що вони опікуються безпекою ООН і підтримують Україну. Для нас це є важливим політичним сигналом того, що держави дедалі більше розуміють потребу у підтримці України на різних майданчиках. Ще у березні-квітні цього року ми чули заяви США, що вони не бачать жодних шляхів для реформування і вигнання Росії з Ради Безпеки ООН. Але зараз ми вже бачимо політичні заяви щодо можливості спроб реформувати цю організацію". 

Скільки разів можна використовувати право вето

"СРСР, а потім і Росія використовували право вето в декілька разів більше, ніж інші держави. Немає жодного ліміту на використання вето. Але існує цікава стаття, яка говорить, що держави, які є стороною суперечки, повинні утримуватися від голосування у спірних питаннях. Але ця стаття використовувалася лише на добровільній основі. Немає механізму змусити скористатися цією статтею Росію. Лише кілька країн скористалися цим добровільно і утрималися від голосування в питаннях, де вони були стороною суперечки. Свого часу саме СРСР найактивніше виступав проти створення цієї статті. І Росія не змінює своїх підходів".

Чи будуть якісь зміни в організації роботи ООН

"Питання про реформування порушується ще з 90-х років. Жодного разу держави-члени не могли дійти згоди щодо того, яким чином реформувати цю структуру. З'являлися нові держави, які прагнули стати постійними членами і у кожної з них були свої інтереси. Ця організація створювалася 70-80 років тому в інших реаліях і з меншою кількістю держав. ООН вже давно втратила свою ефективність і є важкою заскорузлою забюрократизованою структурою". 

Є три сценарії, які б могли розблокувати роботу ООН

"Перший сценарій передбачає застосування статті щодо утримання від голосування того члена, який є стороною певної суперечки. 

Другий сценарій передбачає визнання того, що Росія не має права сидіти у Раді Безпеки ООН. Тому що у статуті ООН прописано, що постійним членом Ради Безпеки ООН є Радянський Союз. Після його розпаду Росія не перевступала до нього. Хоча через ці процедури проходило багато країн світу: Чехія і Словаччина після розпаду Чехословаччини, Пакистан, країни колишньої Югославії. Але потрібна згода з боку Росії щодо початку такого процесу. 

Третій сценарій передбачає тимчасове заморожування членства РФ в ООН. Генасамблея має повноваження ухвалювати рішення, яка делегація має представляти країну в ООН. В історії ООН траплялися випадки, коли декілька політичних сил або режимів заявляли, що саме вони представляють свою державу. Так було з Афганістаном, М'янмою, так вдалося замінити КНР і вигнати звідти Тайвань. Україна могла б сказати, що нинішній представник Росії не може представляти російський народ. То тоді Генасамблея мала б голосувати за це. Але чи проголосує про таке невизнання  Генасамблея?"

Які позитивні напрямки роботи ООН

"З 2014 року позитивним було те, що ООН підтримувала Україну грошима, допомагала ВПО, підтримувала проєкти розвитку. Працювала моніторингова місія з прав людини, що дасть можливість поповнювати доказову базу злочинів Росії в Україні. В багатьох резолюціях фіксується те, що Росія є агресором і саме вона напала на Україну. ООН провалила свою роботу щодо надання гарантій безпечної евакуації наших військових з "Азовсталі". А от в зернових питаннях ООН зіграла позитивну роль".

Чи існують правила для постпредів

"Ніде не прописано, як повинен себе поводити представник в ООН". 

Які є тенденції в поведінці інших держав

"Для нас важливою стала резолюція, ухвалена в перші дні війни. Коли більшість країн підтримали Україну".   

Фото: АР

"ООН вже давно втратила свою ефективність", — Фахурдінова про необхідність реформування Радбезу ООН

Новини по темі