В Україні за рік число ДТП із загиблими і травмованими зросло на 27 відсотків

В Україні за рік число ДТП із загиблими і травмованими зросло на 27 відсотків

Протягом минулого, 2023-го року в Україні трапилося 23 тисячі 642 ДТП із загиблими і травмованими – на 27 відсотків більше, ніж позаторік. Це констатує в ефір Українського  Радіо директор "Київської міжрегіональної філії" ДП "Український науково-дослідний інститут медицини транспорту МОЗ України" Юрій Чорний. Минулого року загинуло в ДТП 175 дітей, а позаторік – 125. Юрій Чорний закликав водіїв не перевищувати швидкість, а пішоходам нагадує, що вони – такі ж учасники дорожнього руху, як і інші. Є ще учасники руху самокатники, водії моноколес тощо. Якщо швидкість самокату до 25 км/год – він вважається саме самокатом. А якщо 26 км/год і більше – це вже моторолер, зазначає керуючий партнер Адвокатського об’єднання "Атторнейс Юнайтед" Микола Голодняк.

0:00 0:00
10
1x

Ілюстративне фото: Суспільне Дніпро

 

"Пішоходи – такі ж учасники дорожнього руху, як і інші"

За даними Департаменту патрульної поліції, за останні 4 місяці в Україні було зафіксовано маже 50 тисяч випадків ДТП через керування авто в нетверезому стані, неуважність, необережність, недотримання правил дорожнього руху. Є ще й інші учасники руху – це пішоходи, самокатники, водії моноколес тощо. Наскільки вони – важливий елемент дорожнього руху і причин ДТП?

Микола Голодняк: Дуже важливий. Пішоходи часто стають причинами ДТП, вибігають у невстановленому місці, рухаються вздовж дорожньої частини не по тротуару, вважаючи, що вони мають перевагу. Але ж ні, вони такі ж учасники дорожнього руху, як і інші. В судовій практиці вже багато випадків, коли притягають до відповідальності саме пішоходів. Більшість суддів вважають, що водії самокатів – також повноцінні учасники дорожнього руху, і мають нести адміністративну або кримінальну відповідальність.

Якщо швидкість самокату до 25 км/год – він вважається саме самокатом. А якщо 26 км/год і більше – це вже моторолер

Хоча їдуть вони часто не дорожньою смугою, а тротуаром.

Микола Голодняк: Водії самокатів можуть наїхати на пішохода, який рухається тротуаром. Питання в тому, з якою швидкістю вони рухаються, і як кваліфікувати ці дії. Якщо швидкість самокату до 25 км/год – то він вважається саме самокатом. А якщо 26 км/год  і більше – це вже моторолер. Це вже зовсім інші наслідки і відповідальність. Вже є такі випадки, коли страхова компанія стягнула кошти за скоєння ДТП із батьків неповнолітніх, які рухалися на самокаті й стали причиною ДТП.

Микола Голодняк. Фото: advokatura.xyz

Головна проблема з пішоходами – це наявність, а точніше, відсутність у них документів.  Зараз, під час воєнного стану майже всі носять з собою документи, щоб посвідчити свою особу. До початку повномасштабного вторгнення, якщо поліцейський зупиняв пішохода, пішохід йшов собі спокійно далі. Притягнути його до відповідальності дуже складно. Саме через відсутність у нього документів. Поліцейський не залишить своє робоче місце, наприклад регулювання руху на перехресті, і не поведе його до райвідділу, щоб встановити особу.

Водія автомобіля легко притягнути до відповідальності, адже у нього є номерний знак. Навіть якщо він зник із місця пригоди, його можна знайти. З пішоходом це зробити складніше. Зараз поліції стало простіше притягати до відповідальності пішоходів, які перебігають дорогу на червоне світло у невстановленому місці. Однак не варто перекладати відповідальність тільки на учасників дорожнього руху. Треба говорити і про відповідальність поліції, про подекуди низький фаховий рівень деяких поліцейських та приладів, які використовуються для фіксації. Зокрема, драгерів (алкотестерів), які перевіряють водіїв на місці. Багато питань і до оформлення протоколів. З 10-ти складених адміністративних матеріалів 3 суди закривають у зв’язку з неправильним оформленням. І мають на це підстави. До нашого адвокатського об’єднання звернулася людина, щодо якої драгер показав, що вона перебувала у стані алкогольного сп’яніння. Читаємо звіт: температура повітря +21 градус. А з бодікамери видно, що йде сніг. І суддя зазначила, що неможливо притягнути людину до відповідальності, оскільки йдеться про помилку драгера.

Щорічний тиждень безпеки дорожнього руху – яка мета?

Починається щорічний тиждень безпеки дорожнього руху. Чи ефективні ці заходи в профілактиці ДТП, враховуючи таку величезну кількість ДТП?

Юрій Чорний: Тижні безпеки дорожнього руху в нашій країні відбуваються вже багато років. Вони є однією з найбільших інформаційно-просвітницьких платформ для привернення уваги суспільства. Ми розуміємо, що люди повинні знати, що всі вони – учасники дорожнього руху. І водії, і пішоходи – всі мають свою відповідальність. На сьогоднішній день в тижнях безпеки дорожнього руху беруть участь понад 230 міст України. В кожному місті відбуваються якісь заходи. Кожне місто надіслало свої пропозиції щодо своїх заходів. Основна частина цих заходів спрямована насамперед на дітей. Адже о цій порі діти закінчують шкільне навчання, виходять на канікули. Відповідно з’являється більше велосипедистів, хлопчиків та дівчат на самокатах. Тому дуже важливо привернути увагу як водіїв, так і пішоходів, і всіх учасників дорожнього руху.

Юрій Чорний. Фото: medtransvp.com.ua

В Україні за рік число ДТП із загиблими і травмованими зросло на 27 відсотків

Як від погодних умов і сезону залежить кількість ДТП?

Юрій Чорний: Знаєте, за 2023 рік трапилося 23 тисячі 642 аварії із загиблими та травмованими. І це на 27 відсотків більше, ніж 2022 року. В зимову пору, справді, раніше темніє, але є безліч різноманітних заходів, які допомагають водієві побачити людину. Однак складність травми залежить і від швидкості. Тому що кожен кілометр, на який водій перевищує швидкість, позначається на травмі пішохода. Минулого року загинуло 175 дітей, а 2022 року – 125 дітей. Тому ми насамперед закликаємо водіїв дотримуватися правил швидкісного режиму.

Особливо під час блекаутів, коли було дуже складно, в соціальних мережах було багато суперечок між водіями та пішоходами щодо світловідбивних стрічок: водії благали пішоходів їх вдягати, пішоходи, в свою чергу, говорили, що вся відповідальність на водіях, що їм потрібно просто зменшувати швидкість. На чиєму боці правда?

Микола Голодняк: Насправді це відповідальність обох сторін. Є рівність учасників дорожнього руху, і законодавець про це говорить. Дійсно, автомобіль – це засіб підвищеної небезпеки. Але якщо пішохід не хоче в темну пору доби вдягати світловідбивну стрічку, то мені пригадується старий анекдот, коли ДАЇшник розповідає дітям, що не можна переходити дорогу на червоне світло світлофора, а дитина після 2-х годин лекції запитує – "то можна чи не можна переходити дорогу на червоне світло?" Можна, відповідає ДАЇшник, "але з високо піднятими руками, щоб у морзі було легше перевдягати".

Юрій Чорний: Це відповідальність кожної людини. Вкотре наголошую, що кожна людина є учасником дорожнього руху: чи їдеш ти в автомобілі, чи переходиш ти дорогу. Тому потрібно допомагати ставитися один до одного з високою повагою. Кожна людина повинна сама розуміти: якщо вона себе убезпечить, вдягне стрічку чи світлий одяг, вона уникне травми чи, не дай Бог, смерті.