"Польські фермери — заручники гібридної війни РФ". Хоменко про блокаду кордону

"Польські фермери — заручники гібридної війни РФ". Хоменко про блокаду кордону

На 6-ти митних переходах, що межують з Польщею, внаслідок блокування кордону змушені простоювати в черзі близько 2400 українських вантажівок. Про це повідомили сьогодні, 5 березня прикордонники України. Як розповів Українському Радіо голова благодійного фонду "Сучасна Україна" Володимир Гавриш, за добу кордон проходить від 12 до 24 вантажівок. Польські фермери стали заручниками гібридної війни, яку веде Росія, адже їхні вимоги не витримують жодної критики, вважає гендиректор Українського клубу аграрного бізнесу Олег Хоменко. Він спростував маніпуляції щодо нібито "засилля" європейського ринку продукцією українських "агробаронів". Переважна більшість агровиробників в Україні – малі та середні господарства. І загалом Польща експортує в Україну продукції на 6,6 мільярда доларів. А Україна – 4,4 мільярда. Тобто, від блокування кордону більше втрачають поляки. 

0:00 0:00
10
1x

Ілюстративне фото з відкритих джерел

 "Ці всі вимоги не витримують критики"

– Блокада польсько-українського кордону триває і складається враження, що поляки не зацікавлені в тому, щоб вирішити це питання. Чи справді це так і яка загалом зараз ситуація на кордоні? 

Олег Хоменко: Питання блокування польсько-українського кордону не нове. Воно еволюціонувало від блокування кордону польськими перевізниками. Далі до цієї історії доєдналися фермери. Раніше було питання з приводу того, що це було напередодні парламентських виборів. Зараз у них на носі місцеві вибори. Тому це все зліпилося в купу. Але зрештою від цього одній і другій країні легше не стає. Збитки для польської сторони і для української йдуть колосальні. І на даний момент виглядає так, що рішення насправді відсутнє. Незважаючи на потуги уряду, незважаючи на потуги наших профільних міністерств і послів, ситуація виглядає такою, що найближчим часом кордон не розблокується.

Щодо вимог протестувальників. Потрібно звернути увагу, що їхні вимоги еволюціонували і постійно змінюються. А це вказує на те, що розуміння причин, через які вони стоять, у них відсутнє. Тому що коли починаєш спілкуватися з нашими візаві, і аргументовано наводити приклади, що спричинило падіння ціни, що воно пов'язане із світовими ринками і тенденціями, і з балансами продукції на світових ринках, то цей аргумент відпадає. Далі були вимоги і претензії з приводу того, що українська продукція не відповідає стандартам якості. Але ж зачекайте, до війни вона відповідала стандартам якості й нормально задовольняла. Якщо брати харчову продукцію, то вона полюбилася польським споживачам. Тому ці всі вимоги не витримують критики. І мені здається, що польські фермери насправді стали заручниками гібридної війни, яку веде Росія і на території Польщі. В тому числі інформаційної війни, яка підкидає дрова в багаття і цим накаляє наші внутрішні й зовнішні стосунки з поляками.

– На вашу думку, після місцевих виборів у Польщі ця ситуація зміниться чи ні?

Олег Хоменко: Я думаю, що питання потрібно вирішувати на міжурядовому рівні із залученням європейських наших партнерів, Єврокомісії, для того, щоб врегулювати це питання. Тому що на даний момент, враховуючи їхню полеміку і ескалацію ситуації на кордоні, складається враження, що цьому кінця і краю не буде. 

Польські фермери очікували цього року на надприбутки

–  Починають лунати зауваження деяких експертів щодо нашого зерна, мовляв, що в нас теж не все гаразд із агрохолдингами і тому подібне. Що насправді відбувається?

Олег Хоменко: Насправді, з початком великомасштабного вторгнення в Україну на світових ринках вартість на продукцію дуже високо піднялась. Сталося це через невизначеність, нерозуміння ситуації, тому що ми входимо в десятку найбільших світових експортерів. Зважаючи на це, ціна стрімко почала підніматися. Далі, що відбулося? Навіть міністр сільського господарства Польщі в своїх інтерв'ю звертався до польських фермерів щодо того, що не потрібно зараз продавати своє збіжжя, а потрібно ще трошки притримати його, щоб ціна пішла вверх. У нас запрацював "зерновий коридор", у нас запрацювали "Шляхи солідарності", відповідно, ціни почали знижуватися. І, звичайно, що польські фермери, які очікували цього року на надприбутки, отримали певне розчарування. І це розчарування потім вилилося в ці всі протести. 

Щодо українських "агробаронів". Насправді, це винятково наша історія, яку ми створили у себе і потім ретранслювали на Євросоюз. Бо насправді, наприклад, в нашу Асоціацію входять найбільші компанії сільськогосподарських товаровиробників в Україні. Наші компанії обробляють близько 4,5 мільйонів гектарів. А де ж решта із 42 млн гектарів? А це все якраз малі і середні товаровиробники. Тому закиди з приводу того, що тут якісь агроолігархи "засипають" Польщу українським зерном, неякісним чи ще якимось, є нікчемними і не витримують абсолютно ніякої критики.

Олег Хоменко. Фото: Укрінформ

 "Втратять тут усі"

– Якщо Україні вдасться знайти обхідні шляхи, то що насправді можуть отримати польські виробники? Вони щось здобудуть від цього?

Олег Хоменко: Перш за все, вони втрачають великий ринок і товарообіг із великою країною, такою як Україна. Насправді, якщо проаналізувати експорт-імпорт, то Польща експортує в Україну продукції на 6,6 мільярда доларів. А Україна експортує до них – на 4,4 млрд доларів. Тобто, у товарообігу в них позитивне сальдо і вони від цього втрачають. І втрачають їхні переробники, які отримують якісну продукцію з України. Втрачають їхні споживачі, які отримують якісну і відносно дешеву продукцію. Втрачає їхній рітейл і втрачає їхня транспортна інфраструктура. Тому що ми завжди розцінювали Польщу як великий транспортний хаб між Східною і Західною Європою. На жаль, Польща сьогодні втрачає ці позиції. На відміну від інших країн, які скористалися цим. Наприклад, та сама Румунія, яка налагодила логістику через свою територію і через свій порт, наростила експорт продукції з 2 до 4 млн тонн. Тому, звичайно, що прикро. І втратять тут усі. Втратять наші виробники, які постачали свою продукцію в Європу. І втратять їхні виробники, які будуть сюди відправляти продукцію. 

У черзі на 6-ти митних переходах із Польщею близько 2400 вантажівок

– Розкажіть про ситуацію на кордоні зараз. Як почуваються наші водії, як вони виживають і як загалом ставляться до них звичайні поляки? 

Володимир Гавриш: Загалом ситуація на кордоні досить напружена. За даними Державної прикордонної служби України, сьогодні на 6-ти митних переходах, що межують з Польщею, орієнтована кількість автівок в черзі – близько 2400 вантажівок. Ситуація напружена. Водії в автівках днюють і ночують без належних умов. Це спричиняє обурення. На самому кордоні ситуація теж непроста. Пропускна можливість – 1 автівка в годину. На різних пунктах по-різному. Але плюс-мінус за добу кордон проходить від 12 до 24 вантажних машин. Тому напруження зростає. І на сьогоднішній день потрібно шукати шляхи вирішення. 

Володимир Гавриш. Фото: ФБ-сторінка Володимира Гавриша

 "Там проглядається і російський слід"

– Що говорять польські протестувальники в приватних розмовах із нашими водіями? Які їхні аргументи і думки? 

Володимир Гавриш:  Кожен відстоює своє. Ми розуміємо, що це все в рамках того, що є Європейський зелений курс і на це роблять акцент. Але ми чітко розуміємо, що в нас сьогодні війна, у нас є ворог – Росія, яка, на жаль, вміло маніпулює різними методами, щоб завдати ударів нашій країні. Адже, з одного боку, наші аграрії перш ніж засіяти поля, особливо в Чернігівській, Сумській області, спочатку розміновують, а потім сіють. І це все вимагає дуже багато. А з іншого боку, ця ситуація на кордоні й протести польських аграріїв. Але ми чітко розуміємо, що там проглядається і російський слід, тому що багато агентів впливу знаходяться там. Про це неодноразово говорили і наші спецслужби, і спецслужби європейських країн. Тому тут ситуація неоднозначна. З одного боку, польські аграрії виборюють собі кращі умови "зеленого курсу". А з іншого – Росія в цьому контексті працює на те, щоб зупинити ешелони зернових культур в Європу і тим самим завдати в першу чергу нам економічного удару.