Готівка на мільйони, якої нема та криптовалюта, якої не було. Що декларують посадовці?

Готівка на мільйони, якої нема та криптовалюта, якої не було. Що декларують посадовці?

Після початку повномасштабного вторгнення електронне декларування скасували. Воно стало обов'язковим з 12 жовтня 2023 року. До 31 січня 2024 року усі чиновники, судді та депутати мали подати електронні декларації за 2021 та 2022 роки. "Очікується, що на початку березня ми будемо вже звітувати суспільству про перші результати". Так прокоментувала ситуацію з розглядом декларацій керівниця Управління проведення повних перевірок Національного агентства з питань запобігання корупції Юлія Кулікова. Про нові правила, нових декларантів та те, чого уникають вказувати в деклараціях – далі в програмі.

0:00 0:00
10
1x

Фото: УНІАН

Члени ВЛК, МСЕК та ЛКК

Хто є в переліку декларантів?

Декларування знову стало обов'язковим, починаючи з 12 жовтня 2023 року. Вчора завершилася кампанія декларування за 2021-2022 роки. Це була безпрецедентна кампанія одночасного подання звітування за два періоди. І наразі триває кампанія декларування за 2023 рік, яка завершується 31 березня 2024 року. Окремі декларанти мають подати і 3, і 4 декларації, оскільки вони як приймалися на роботу, так звільнялися з неї, переміщувались на посадах. Додалися також нові декларанти – це члени ВЛК (військово-лікарські комісії – ред.), МСЕК (медико-соціальна експертна комісія – ред), ЛКК (лікарсько-консультативна комісія – ред). Стало трохи менше декларантів, бо не всі посадові особи юридичних осіб публічного права залишились декларантами. Крім того законом визначено ще певну категорію декларантів, до яких застосовано заходи безпеки і відтерміновано обов'язок подавати декларації: це військові, це особи, які для здійснення своїх повноважень на постійній основі перебувають в зоні проведення активних бойових дій, це ті декларанти, які перебувають на тимчасово окупованих територіях, декларанти, на яких поширюється стаття 52-1 – контррозвідувальна діяльність, декларанти, які, на жаль, потрапили в полон, є інтернованими особами (примусово переселені – ред.), поранені, контужені внаслідок участі в бойових діях, а також члени сім'ї вказаних категорій декларантів. Таким особам надається право подати декларації після завершення або скасування воєнного стану чи підстави, яка надавала їм можливість подавати пізніше, або вони можуть подати добровільно. Ця кампанія триває і вона є для тих категорій – хто може подавати пізніше – добровільною. 

Наразі до реєстру подано близько 1,5 млн декларацій – це разом за 2021-22 звітні періоди. За 2021 – це близько 745 тисяч, за 2022 – 713 тисяч. Майже половина була подана добровільно в період, поки декларування взагалі не було обов'язковим, майже 750 тисяч. Ці цифри менші за ті, які подавалися попередні звітні періоди: за 2019-й рік, наприклад, подало близько 910 тисяч декларацій, а за 2020-й майже 800 тисяч декларацій. Це пояснюється тим, що частина декларантів не має обов'язку зараз подавати їх через обставини, про які ми вже говорили вище. У нас є зменшення суб'єктів декларування за рахунок того, що частина суб'єктів втратили такий статус декларантів – це посадові особи юридичних осіб публічного права крім керівника, заступників головного бухгалтера та членів наглядової ради. А раніше навіть керівники відділів були декларантами. Зараз ні. І за рахунок цього кількість поданих декларацій також значно зменшується.

Чи шокують цифри, які можна побачити в деклараціях? 

Коли впроваджувався інститут електронного декларування, то однією із основних задач було забезпечення прозорості влади. Зокрема можна побачити не тільки майновий стан чиновника, а й відслідкувати тенденцію зміни як в його майновому стані, так і у членів його родини. Якщо відбулась якась аномалія під час війни і керівник якось дивно отримував більше, ніж інші працівники, і це в порівнянні з довоєнними роками викликає якісь аномальні відчуття працівників, то, звісно, це може викликати певний резонанс. Але те, що це інструмент для прозорості влади – це точно. Це може завдати 100% дискомфорт такому керівнику.

Ті декларації, які набирають найвищий рейтинг ризику, першими відбираються на повну перевірку, незалежно від посади 

Чиї декларації першими перевірятимуть, хто саме і як їх відбиратимуть?

Оскільки кампанії декларування за 2021-22 звітній період вже завершились, то, відповідно, всі декларанти, які були доброчесними і подали своєчасно, то вони цю задачу виконали. Всі решта, хто будуть подавати з порушенням строків – відповідно, це підстава вже для притягнення до відповідальності. Але я наголошую на тому, що ми зараз перебуваємо в умовах війни. Тому це можуть бути цілком поважні причини, коли люди перебувають в певних умовах, які не дозволяють їм виконати цей обов'язок. Тому кожен випадок буде розглядатись індивідуально. 

А щодо перевірок, то ми кардинально змінили підхід до відбору декларацій на повну перевірку за ризик-орієнтованим підходом. Кожна декларація оцінюється з точки зору наявності ризиків в самій декларації. І для цього використовується інструмент логічно арифметичного контролю. Якщо за результатами логічного арифметичного контролю декларація буде оцінена з найвищим ризиком, то така декларація буде взята вперше в перевірку. Логічний арифметичний контроль – це один із видів контролю, мета якого є оцінити ризики в декларації. Він проходить в три етапи. Перший етап – порівнюються дані, зазначені в декларації і дані, зазначені в реєстрах. Кожна цифра порівнюється з цифрою в відповідному реєстрі. Якщо вони не співпадають, то це ідентифікується, як ризик. Це ще не означає, що неправдива інформація вказана в декларації. Просто воно підсвічує, що не співпадає. Тому це ризик, і кожному такому ідентифікованому ризику, тобто неспівпадінню присвоюється ваговий коефіцієнт – якась циферка х. Далі проходить другий етап, коли порівнюються дані всередині декларації з декларацією, поданій в попередньому періоді, а також застосовується формула незаконного збагачення – коли порівнюються доходи, витрати і залишки коштів. І кожне спрацювання певного порівняння – якщо воно видає аномалію – має ваговий коефіцієнт. Далі всі ідентифіковані ризики – тобто такі розбіжності – вже оцінені за кожним ваговим коефіцієнтом. Коли вони додаються всі разом, виводиться одна цифра показника рейтингу ризику по кожній декларації. Тобто кожна ідентифікована невідповідність має вагу. Сумуються всі коефіцієнти і виводиться один. Абсолютно всі, хто подав декларації до реєстру – кожна декларація, незалежно від посади – проходить таку оцінку. І за ваговим коефіцієнтом – це конкретна цифра – вибудовуються, ранжуються всі подані декларації від найвищого рейтингу до найнижчого. І ті, які набирають найвищий рейтинг ризику, вони перші потрапляють, відбираються на повну перевірку, незалежно від посади. 

До цього був інший підхід і він також виправдовувався запитом суспільства, оскільки ми відбирали декларації залежно від посади, починаючи від президента, далі уряд, парламент, судді вищих судових юрисдикцій і, відповідно, два роки – 2020 і 2021-й – відбирались декларації і орієнтиром була б посада декларанта.  Відповідно ми таким чином перевірили і президента, і декларації урядовців, і декларації майже всіх народних депутатів. Як тільки почалась війна, ми мусили припинити проведення перевірок, оскільки вони були заборонені. Коли ми вирішували, чи є доцільність продовжувати такий підхід – використовувати і зараз – ми дійшли до висновку, що треба змінити підхід, оскільки ми не можемо щорічно перевіряти прогнозовано одних і тих самих людей. Це робить їх в трохи нерівному становищі щодо всіх інших декларантів. По-друге тих декларантів, які роками перебувають на посадах, пов'язаних з високими корупційними ризиками, ми фізично не могли доторкнутися до їх декларацій без звернень, ми не мали до них інституційної спроможності, щоб їх взяли. От зараз вже відібрані в числі перших декларації генеральних директорів крупних державних підприємств.

Немає опису.

Фото: НАЗК

Які є невідповідності в деклараціях?

Якщо автомобіль, придбаний, умовно, за мільйон гривень, а в декларації людина зазначила, що за 100 000, то це буде, як невідповідність. Якщо людина не має мільйона для придбання такого автомобіля і вказує, що вона не позичала кошти, то виникає питання, що у людини є ризик – звідки вона взяла кошти для придбання такого автомобіля. 

Президент, більшість членів уряду та народних депутатів подали майже наприкінці кампанії декларування свої декларації

Розкажіть про результати перевірок декларацій президента, урядовців… Ви плануєте це робити?

Наразі президент, більшість членів уряду та народних депутатів подали майже наприкінці кампанії декларування свої декларації. За законом в них є 30 календарних днів, щоб подати виправлені декларації один раз – рівно, як у всіх інших декларантів. В цей період, поки є час для подачі виправленої декларації, перевірки стосовно декларації не проводяться, оскільки людина ще має право на виправлення даних. Як тільки декларації будуть подані або сплине 30-денний календарний строк для подачі виправлених, така декларація буде проходити логічний та арифметичний контроль для визначення показника рейтингу ризику. Коли показник рейтингу ризику буде розрахований, така декларація посяде своє місце в рейтингу всіх декларацій. Якщо декларація, подана президентом, урядовцями, нардепами, іншими топ-чиновниками, потрапить в топ-рейтинг, вона, звісно, буде одним із перших відібрана для проведення повної перевірки.

Єдиний портал повідомлень викривачів

Хто найчастіше інформує НАЗК?

Отримання інформації від інших джерел є самостійною підставою для проведення повної перевірки. Тут ми кажемо про повідомлення щодо певних порушень. Це самостійна, окрема підстава, і за такими повідомленнями декларація відбирається, можна сказати, позачергово. Відповідно, не всі звернення одразу потрапляють на повну перевірку. Для того, щоб така декларація була відібрана на перевірку, інформація в зверненні має містити конкретні дані, які можуть бути перевірені. Не просто "мій сусід – корупціонер", а мають бути конкретні дані: яке майно не задеклароване, які факти вказують на те, що людина веде спосіб життя, який не відповідає рівню його доходів. Якщо такі факти вказують на можливі ознаки правопорушень, зокрема, недекларування активів на суму понад ста прожиткових мінімумів… Для розуміння, якщо декларація подана в 2023-му році, то це повідомлення про недекларування майна, наприклад, на суму не менше, ніж 268 з половиною тисяч гривень. А якщо декларація подавалась в 2024-му році, то про порушення має бути не менше, ніж 302 тисячі 800.

Є широкі канали інформування НАЗК, є і електронний канал зв'язку info@nazk.gov.ua, і письмово можна звернутися на офіційну адресу.

6 вересня в Україні запрацював єдиний портал повідомлень викривачів, завдяки якому громадяни можуть в електронному форматі анонімно повідомляти органам, уповноваженим на протидії корупції, серед яких не тільки НАЗК, а й НАБУ, а й органи прокуратури, Національної поліції про факти корупції. Цей портал забезпечує стовідсоткове отримання інформації цими органами. В десятиденний строк розглядаються такі повідомлення про корупцію. І якщо такі факти містять ознаки порушень, які можуть бути перевірені, відповідно кожен орган в межах своєї компетенції розглядає звернення.

Які маєте вже результати?

Оскільки ми тільки почали повні перевірки – ми розпочали в січні 123 повні перевірки – з них є близько десяти, які ми розпочали по ініціативі осіб, які повідомляли про такі факти. Відповідно результати ми будемо доповідати орієнтовно в березні, оскільки повна перевірка триває не більше 120 календарних днів. Ми вжили багато заходів для оптимізації процесу проведення перевірок, то очікуємо, що на початку березня ми будемо вже звітувати суспільству про перші результати.

Декларують готівку на мільйони, якої нема і не буде можливості накопичити та криптовалюту, якої не було

Про які результати перевірок можете ще сказати? Можливо, невідповідності, які вас найбільше вразили?

Ми тривалий час проводили повні перевірки до повномасштабного вторгнення. Тому ті перевірки, які наразі тривають, про них ми звітуємо трохи пізніше. А про ті, які ми завершили, то звісно, є топ, принаймні топ-10 порушень, про які ми періодично згадуємо в кінці кожного року. Серед ТОПів я можу сказати, що є недекларування інформації про нерухомість і транспорт. Особливо звертаю увагу людей, які вимушено змінили місце проживання, щоб вони не заплутались в кампаніях 2021, 2022, 2023. Коли вони переміщуються і проживають фактично більше ніж половину днів звітного періоду або останній грудень місяць кампанії декларування, відповідно, вони мають зазначати той об'єкт, яким вони фактично користувались. Про це дуже часто забувають декларанти і не вказують. Забувають про земельні ділянки, які під будинками, нібито будинок в повітрі знаходиться. Це стосується всіх декларантів. З якою метою? Або забули, або свідомо не вказали – це інше питання, з цим ми розбираємося. Дуже часто забувають декларувати транспорт, який перебуває на праві користування, з довіреностями на право розпорядження. Дуже часто забувають декларувати свій дохід: дохід від передачі майна в оренду, від продажу майна. Забувають і в принципі, можливо, навіть не знають, що є окремі види доходів, які звичайний громадянин, можливо, навіть не уявляє, що це дохід. Наприклад, спадщина, прощений борг. Тобто такі речі, які люди, можливо, дійсно не знають. Але найголовніше і найстрашніше, коли декларують неіснуючі активи. Це вже робиться, звісно, свідомо. Коли декларують готівку на мільйони, якої нема і не буде можливості накопичити. Коли декларують криптовалюту, якої не було.

Які покарання за такі речі?

Все залежить від розміру. Отакі дані, які не відповідають дійсності, ми вираховуємо за результатами перевірки розміру таких невідповідностей. Починаючи з цього року, ми змінили визначення недостовірних відомостей. Щодо покарання – то це або адміністративна, або навіть кримінальна відповідальність. Залежно від розміру.