Плетенчук: "Ми підтверджуємо знищення катера проєкту 1241"

Плетенчук: "Ми підтверджуємо знищення катера проєкту 1241"

Ми підтверджуємо знищення російського ракетного катера "Івановєц", а всі нюанси цієї спецоперації стануть відомі дещо згодом, повідомив Українському Радіо речник Військово-морських сил ЗСУ, капітан 3 рангу Дмитро Плетенчук. За його словами, цей ракетний катер був досить серйозною бойовою одиницею, мав на озброєнні 4 ракетні системи і міг вражати цілі в радіусі до 130 кілометрів. "Це досить суттєвий показник, враховуючи розмір Чорного моря", — сказав Плетенчук. Водночас військово-морський експерт, оглядач журналу Defense Express, капітан 1 рангу у відставці Володимир Заблоцький зауважив: "як бойова одиниця — це вагома втрата, тому що не так багато таких кораблів у них залишилось. У них загалом було 3 таких ракетних катери, а залишилось 2 на Чорному морі". 

0:00 0:00
10
1x

Російський ракетний катер "Івановєц" йде на дно. 1 лютого 2024 року. Скрін з відео ГУР МО

Це катер з бойового ядра Чорноморського флоту

В ніч з 31 січня на 1 лютого воїни спецпідрозділу “Group 13” Головного управління розвідки Міноборони України знищили ракетний катер "Івановєць" Чорноморського флоту РФ. Які нюанси цієї спецоперації ми ще не чули? 

Плетенчук: Усі нюанси, я думаю, ми дізнаємося згодом. Станом на зараз можна лише зазначити, що ми підтверджуємо знищення катера проєкту 1241. Попередньо це "Івановєц". Цей ракетний катер був досить серйозною бойовою одиницею, враховуючи, що це протикорабельний фактично ракетний катер, який мав на озброєнні відповідні ракетні системи, 4 одиниці. Це "Москіти", які мають радіус дії до 130 кілометрів. І це досить суттєвий показник, враховуючи розмір Чорного моря. Також важливо зазначити, що це досить великий катер, екіпаж складає 4 десятки моряків. Щодо їхньої долі інформації наразі достовірної ще нема. Пошукову операцію російські загарбники розпочали одразу після цієї події. Загалом таких катерів у складі Чорноморського флоту налічувалося всього 3 одиниці.

Тобто лишається два?

Плетенчук: Дві одиниці. Саме ці одиниці фактично входять до бойового ядра Чорноморського флоту. Це ті самі "зубаті" одиниці, які мають досить серйозне озброєння. І загалом таких машин трошки більше трьох десятків було. Це якщо враховувати корвети, сторожові кораблі, підводні човні. Ракетні катери – це теж досить серйозна бойова одиниця. 

Яка наразі ситуація в Чорному та Азовському морях? 

Плетенчук: Незважаючи на нічні події, там ситуація, в принципі, стабільна. Ми спостерігаємо два носія крилатих ракет,  на борту може бути до 16 "Калібрів". І 8 надводних кораблів. Вони здійснюють навчально-бойові заходи, виконують завдання з охорони і оборони пунктів базування, водного району і контролю цивільного судноплавства через Керченську протоку, яку Україна офіційно оголосила закритою, бо має на це право.

"Як бойова одиниця – це вагома втрата"

За даними ГУР, вартість ракетного катера "Івановєц", який було знищено в Криму,  оцінюється в 60-70 мільйонів доларів. Наскільки це вагома втрата для російської флотилії?

Заблоцький: Вартість – це таке діло. Корабель був побудований 1982 року. Тому це все відносно. А як бойова одиниця – це вагома втрата, тому що не так багато таких кораблів у них залишилось. У них загалом було 3 таких ракетних катери, а залишилось 2 на Чорному морі. Загалом це потужний надводний малий ракетний корабель. В деяких флотах їх називають корветами.  В нього 4 пускових протикорабельних ракет "Москіт", одна 76-мм універсальна гармата і дві шестиствольних 30-мм. Швидкість – 42 вузли. Екіпаж – 40-44 особи. Водотоннажність – 460 тон. Довжина – 56,1 метрів. Призначення – знищення надводних кораблів. Це потужні ракети "Москіт". Вони несуть бойову частину масою 300 кілограмів, з яких 150 – це вибухівка, а решта – паливний бак, залишки якого також підриваються з бойовою частиною в разі влучення в ціль.

"Йдеться про морський бій в замкнутій акваторії"

Чому ворог не зміг вберегти корабель, зважаючи на такий арсенал озброєння? 

Заблоцький: Тут дуже цікава подія. Відбулося це на озері Донузлав в Криму. Йдеться про військово-морську базу "Новоозерне", яку до 2014 року використовували ВМС України. Озеро Донузлав з Чорним морем поєднане каналом. Зараз росіяни використовують цю базу в своїх цілях. І цей корабель був черговим, він перебував у повній бойовій готовності. Він очікував і знав, що його атакують, він стріляв по цих безекіпажних катерах, але нічого йому це не дало. Якщо проаналізувати доступні відео, розповсюджені нашими військовими, то йдеться про морський бій в замкнутій акваторії. Тобто, корабель відстрілювався, маневрував, намагався уникнути влучення, але йому це не вдалося. 

Чим були атаковані ці катери?

Заблоцький: Це були безекіпажні катери типу MAGURA. Це українська унікальна розробка, дистанційного керування. Перший катер влучив в кормову частину, ціль втратила можливість рухатися. Другий катер влучив з лівого борту в район машинного відділення, почалась пожежа. Третій катер влучив також в лівий борт, в середній частині здетонували два "Москіти" лівого борту. Його розірвало і корабель пішов на дно. На цьому історична подія закінчилась.  

                 Володимир Заблоцький. Скрін з відео телемарафону “Єдині новини”

"Головне – іміджева втрата"

Чи відомо скільки членів екіпажу було на цьому катері? І наскільки тривалий процес підготовки моряків для таких катерів?

Заблоцький: Підготовка будь-якого екіпажу займає тривалий час. Це ж кілька спеціальностей. Там було 44 особи – ракетники, механіки, матроси палубної команди, офіцери. Особливо офіцерів підготувати дуже важко - це "товар" дуже вартісний. Тому можна говорити, що втрачено екіпаж, втрачено корабель. А головне – іміджева втрата. Бо це надводний ударний корабель, їх не так багато. Тобто, це суттєві втрати, як то кажуть, "стаканчик наповнюється крапельками" і потім вже буде результат.

Яка загалом кількість знищених кораблів Чорноморського флоту РФ? 

Заблоцький: До двох десятків точно. По різних даних, до трьох навіть доходить. Бо деякі з кораблів були вражені по кілька разів, ремонтувалися, потім знову виходили в море. Деякі пошкодження ми не можемо підтвердити, бо інколи буває так, що ціль була уражена, а підтвердити не можемо. 

Чи можуть росіяни збудувати новий такий катер, як "Івановєц"?  

Заблоцький: По-перше, у них немає таких можливостей. А по-друге, їм такі катери зараз і не дуже потрібні. Це корабель протикорабельний, він заточений на боротьбу з надводними цілями. Це проект 80-х років. Тобто часів холодної війни, коли йшлося про те, що радянський союз нібито будуть атакувати країни НАТО. З того часу багато чого змінилося. Змінилася війна на морі, взагалі філософія війни, тому ці кораблі морально і фізично застаріли. Вони будують зараз корвети типу "Каракурт". 

Де вони беруть необхідні складові, щоб будувати ці корвети? 

Заблоцький: Вони мають певні можливості. Щось доставляють з самої Росії. І щось там побудують. Але це не головне. Головне в тому, що в них немає робочої сили і фахівців. Тому що Крим для них є зоною небезпеки.

"Вони розуміють небезпеку перебування в нашому Криму"

Чи є інформація, скільки кораблів росіяни заховали, куди і чи можемо ми їх якось дістати? 

Плетенчук: Вони розуміють небезпеку перебування в нашому Криму через роботу Сил оборони і безпеки України, яка складається з багатьох складових. Тому вони були вимушені передислокувати найбільш важливі для них кораблі до східної частини Чорного моря, до Новоросійська. Там також є військово-морська база. Проте вони залишилися наодинці з купою проблем. Однією з них є логістичне забезпечення тих одиниць боєприпасами. І все ж таки, основний пункт базування, основна військово-морська база в Чорному морі росіян вважається Севастополь. Саме через інфраструктуру, яка десятками років вибудовувалася саме під ці завдання. 

Тоді які ми маємо цікаві цілі для ураження? 

Плетенчук: Безліч цікавих цілей. Це будь-які об'єкти, на яких майоріє поки що прапор РФ, особливо, якщо це військово-морський прапор. Всі ці об'єкти є нашими законними військовими цілями, незалежно від того, де вони розташовані. 

Чим росіяни захищають свої кораблі і чи взагалі ефективний цей захист? 

Плетенчук: Як бачите, з того відео, яке шириться мережею зі сторінки ГУР, мабуть, недостатньо ефективно захищають. До речі, особливість цієї операції, складність її планування і здійснення, якраз полягала в тому, що корабель перебував глибоко в бухті. Тобто, там мали бути різноманітні системи захисту, ті самі бонові загородження, спостережні пункти. Але в результаті ми бачимо вогневе ураження бойової одиниці. Хоча вони застосовують всі наявні системи захисту. Це і системи ППО, спостереження надводне і підводне, навіть з бойовими дельфінами. Як би це не звучало смішно, але фактично застосовується навіть біологічно зброя.

Вони їх часто використовують?

Плетенчук: Наразі цих одиниць не так багато, тому що "розвага" це не з дешевих. За нашими розрахунками, десь 5 дельфінів у них є в розпорядженні. Їх утримувати досить дорого, тренувати теж. Тим не менш, протидіяти підводним диверсантам навчений бойовий дельфін може. Це все одно, що дресирована собака. Собака просто кусає чужого, а дельфін виштовхує на поверхню водолаза, думаючи, що він грається. І в такий спосіб він унеможливлює роботу підводного диверсанта.

Фото: Facebook/Плетенчук Дмитро 

"Наші моряки постійно освоюють нові зразки озброєння"

Чи є в наших партнерів кораблі, за допомогою яких ми могли б вражати законні цілі в Криму. І чи зможуть наші моряки швидко їх  опанувати? 

Плетенчук: Наші моряки постійно освоюють нові зразки озброєння. Два екіпажі проходять службу біля Британських берегів на протимінних кораблях класу Sandown, які передані Україні. Ще два екіпажі навчаються на нідерландських кораблях класу Alkmaar, які ми очікуємо. Так само навчається екіпаж на майбутній фрегат класу "Ада", який увійде до складу військово-морських сил. Крім того, багато різних фахівців навчається зараз як і в Європі, так і в Британії. Питання в тому, що це складний і довгий процес. Опанування таких складних механізмів, як корабель, де екіпаж під сотню людей, вимагає досить довгого бойового злагодження. Це мова, як мінімум, про рік або більше. Крім того, ці кораблі поки що не можуть зайти в акваторію Чорного моря через дію конвенції Монтре 1936 року.  

Чи присутні над Чорним морем російські літаки? 

Плетенчук: На жаль, вони там присутні періодично, якщо не постійно. Це єдина у них шпарина залишилася, яка їм дозволяє хоч якось щось контролювати цю зоною, яку ми звільнили від присутності російських кораблів. Це близько 25 тисяч квадратних кілометрів. Це зона, де вони досі літають. Але станом на зараз вони, здебільшого, ведуть розвідку. Щодо вогневого ураження інформації останнім часом не надходило.

"Бельбек – це місто базування української авіації і ми туди маємо обов'язково повернутися"

31 січня ЗСУ завдали чергового успішного удару по ворогу в районі Бельбеку. Що відомо наразі?

Плетенчук: Офіційного підтвердження наразі я не бачив. Як зазначив командувач Повітряних сил, Бельбек – це місто базування української авіації і ми туди маємо обов'язково повернутися так само, як і військові моряки.

Щодо функціонування нового зернового коридору. Як там ситуація? 

Плетенчук: Ми робимо все необхідне для того, щоб забезпечити безпеку, в першу чергу, мінну на ділянці, за яку відповідають українські військово-морські сили. Цей процес постійний. На нашому рахунку більше сотні таких розмінувань. Тому коридор функціонує. Також завдяки нашим партнерам, через територіальні води яких він проходить, які фактично є недоступними для росіян. Крім того, можна зазначити, що він точно функціонує краще, ніж зернова угода.