Черга у напрямку Польщі у пункті пропуску "Рава-Руська-Гребенне". Фото: Суспільне Львів
На території Польщі заблоковано 2,5 тисячі вантажівок
"Ситуація з блокуванням руху не змінюється на трьох напрямках пунктів пропуску — Ягодин, Краковець і Рава-Руська. Ситуація не змінилася за кількістю вантажних транспортних засобів, які очікують на території Польщі, щоб мати змогу перетнути кордон у напрямку України. Це близько 2,5 тисяч вантажівок на всіх трьох напрямках, але більш ніж половина перебувають на напрямку пункту пропуску Ягодин. За інформацією від польських колег, там близько 1300 автомобілів, які очікують в черзі. Польські перевізники блокують під'їзні шляхи й пропускають по одній або кілька вантажівок на всіх напрямках, але цього недостатньо, щоб забезпечити потребу в перетині кордону вантажними транспортними засобами. До прикладу, до таких дій через пункт пропуску Ягодин за добу кордон перетинало близько 1200-1300 вантажівок в обидва боки. Щодо напрямку пунктів пропуску Краковець і Рава-Руська — це приблизно по 600 транспортних засобів, а інколи більше в обидва боки", — зазначає Андрій Демченко.
Інші пункти не здатні пропустити таку кількість вантажівок, там утворюються черги
Усі інші пункти пропуску на кордоні Польщі та України функціонують, рух проти них на польській території не блокується, додає речник Державної прикордонної служби України. Але три напрямки, які зараз заблоковані, це одні з найбільших пунктів пропуску на кордоні з Польщею, зокрема в плані інфраструктури, де кількість транспорту, який може перетинати кордон, досить висока. Інші пункти пропуску мають меншу пропускну спроможність, зазначає Андрій Демченко. "Водії, які не хочуть очікувати на можливість перетину на трьох заблокованих напрямках, обирають для себе інші шляхи для перетину кордону на виїзд із Польщі. І зараз ми бачимо збільшення кількості автівок, які очікують в черзі на можливість виїзду із Польщі в напрямку України. Зокрема, з нашого боку пункт пропуску Шегині, а з польського боку Медика перебуває близько 1400 вантажних транспортних засобів, але прикордонна інфраструктура цього пункту пропуску не може задовольнити за добу таку кількість автівок для перетину кордону", — каже він.
Андрій Демченко. Фото: УНІАН
Шанс на порозуміння між сторонами є
"Ми очікуємо, що під час зустрічі Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України, яка планується на кордоні з представниками польської влади та перевізниками, вдасться досягти домовленостей та порозуміння. І тоді вдасться розблокувати рух на цих трьох напрямках, бо це шкодить не лише Україні, а й Польщі, бо інтенсивність руху забезпечує економіку обох країн", — резюмує Андрій Демченко.
КОНТЕКСТ
Як зауважував Українському Радіо директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн, польські перевізники насправді протестують проти конкуренції з українськими перевізниками. "Для розуміння ― поляки мають найбільший у Європі флот вантажного транспорту. Транспортна галузь у них дуже потужна, десь 350 тисяч вантажівок, в той час як в Україні ― до 40 тисяч, тобто ринок у Польщі майже в десять разів більший. Це велика галузь, яка має потужний голос. Але дуже дивно, що така потужна галузь не змогла конкурувати з набагато меншим гравцем, таким як Україна, котра справді значно посилилась останнім часом з тієї причини, що війна повністю змінила експортні та імпортні потоки. Щодо пального ― ми майже все отримуємо через західний кордон з Європи, і наш парк бензовозів зріс у майже 4 рази. Це поляків непокоїть. Насправді цю ситуацію передбачали ще минулого року, наші чиновники з Міністерства інфраструктури прогнозували, що таке може бути", — розповідає експерт. При цьому Сергій Куюн наголошує: український ринок пального майже ніяк не реагує на страйк польських перевізників щодо забезпечення бензином і дизелем. Адже їх постачання через польський кордон складає до 10% від усього обсягу надходження бензину і дизелю в Україну. Натомість є проблема зі скрапленим газом, бо 30% його імпорту йде саме через польський кордон. "Думаю, вона триватиме до кінця листопада, поки не знайдуть нові шляхи постачання або не збільшать залізничні перевезення", — прогнозує Куюн. Також він відзначає, що нинішня світова ціна на нафту створила потенціал для зменшення цін на українських АЗС. "Я повністю виключаю повторення торішньої ситуації на ринку пального України", — зазначив Сергій Куюн.