Вантажівки біля пункту пропуску "Рава-Руська – Гребенне", 4 червня 2024 року. Фото: Суспільне Львів/Ольга Іващук
Станом на сьогодні, на жаль, питань багато
Поясніть цю ініціативу Польщі. Якою мірою зараз це створить труднощі і дискомфорт для українських перевізників і чи готові вони до цього?
Система SENT (електронний нагляд за транспортом – ред.) існує з 2017 року, необхідність реєструвати перевезення певних категорій товарів для українських перевізників існує в системі SENT. Це, перш за все, ті товари, які мають високі податки в собі, акцизні, наприклад, спирти, горілчані товари, паливо і таке інше. Польща в особі Міністерства фінансів контролює рух цих товарів, щоб вони приїхали до споживача чи якщо вони їдуть від відправника, щоб вони покинули територію, чи якщо їдуть транзитом, щоб вони покинули територію. Фактично з минулого року, з літа ми чули від перевізників – польських колег, що вони хочуть запровадити систему SENT для всіх без винятку перевезень. І посадовці це підтверджували. Цього місяця був підписаний закон остаточно і з 1 листопада він вступає в дію.
В системі SENT створено новий реєстр, який буде реєструвати весь без винятку рух транспортних засобів вантажних, які здійснюють перевезення вантажів або їдуть порожніми. Якщо сьогодні, незалежно від того, що ти везеш, попадаєш ти під це ні, ти в цьому реєстрі маєш зареєструватись. В системі SENT створена паралельна ще одна система, Міністерство фінансів буде фіксувати всі без винятку переміщення транспортних засобів вантажних. І тут питання не в тому, що ти заїхав на кордон, тебе вже контролюють. Тут питання до того, що перед тим, як ти з 1 листопада перетнеш кордон, ти повинен зареєструватись. І якщо навіть ти їдеш, наприклад, в Польщу, вивантажуєшся, потім робиш порожній пробіг з пункта А в пункт Б, потім завантажуєшся, їдеш назад в Україну, то фактично ти реєструєш три різні транспортні роботи. Коли ти їдеш з вантажем в Польщу, коли ти їдеш з вантажем з Польщі, коли ти їдеш між двома населеними пунктами Польщі від вантажоотримувача до відправника товарів. І тут багато питань постає до цієї системи. Якщо тут в тебе є день чи два, доба, чи дві, чи три, і ти хочеш заїхати на паркінг 20 км в бік – чи можеш ти це зробити чи ні? Якщо ти їдеш, наприклад, з Кракова у Варшаву, в тебе є дві доби і в тебе є необхідність зробити відстій, ти можеш заїхати на паркінг в сторону там десь на 20 км – ти маєш фіксувати, що ти їдеш не з Кракова у Варшаву, а з Кракова до паркінга, а потім з паркінга до Варшави? Воно технічне питання, ні на що не впливає, але нам не дали сьогодні відповідь…
Дорожня інспекція польська не дає станом на зараз інструкцій і роз'яснень щодо ось таких методологічних питань?
На жаль, ні. Наші колеги і ми провели загалом чотири семінари і бачимо, що цього недостатньо. Дорожня польська інспекція була залучена до цих подій. І станом на сьогодні, на жаль, питань багато. Вчора була змішана комісія Україна-Польща, ми ставили ці питання посадовцям Міністерства інфраструктури, просили наше міністерство, щоб залучили Міністерство фінансів польське на ці засідання, щоб вони більш детально пояснили. Ми знаємо з того семінару, що ми проводили з Польсько-українською торговою палатою в п'ятницю 25 жовтня про те, що представники Мінфіну Польщі почули, що багато технічних питань, які можуть призвести до накладання штрафів, і ми відправили їм відповідні листи. Але станом на сьогодні післязавтра система запрацює. Ми наполягаємо на тому, що необхідно зробити перехідний період і не застосовувати штрафні санкції. Офіційно ми маємо відповідь, що є закон, він вступив в силу, обов'язковий він і для перевізників, і для наших водіїв, і для контролюючих органів Польщі. Незважаючи на те, що система слабка, недосконала, і це підтверджують навіть посадовці польські, з якими вчора ми спілкувались, на жаль, ми поки що офіційно не отримали підтвердження, що період толерантності буде.
Триває конкурентна боротьба польських перевізників проти українських
А штрафи чималі. Для водіїв 1 500 злотих – це 15 000 грн за відсутність реєстраційного номера. Для перевізників окремий штраф накладатиметься у розмірі 12 000 тисяч злотих, а це вже 120 000 грн за перевезення без реєстрації або з недостовірними даними. Для чого Польща це запроваджує, яку задачу перед собою ставить польський уряд, тобто щоби що?
Я глибоко впевнений в тому, що триває конкурентна боротьба польських перевізників проти українських перевізників. Польські перевізники чудово пам'ятають, як у 2004 році вони виходили на європейський рівень і як отримали можливість їздити по території Європи без будь-яких обмежень. І, станом на сьогодні, третина ЄС парку автомобілів – це поляки. Сьогодні відбувається стагнація ринку і на 40% європейські перевезення впали. То, більш за все, постраждали поляки. Поляки розуміють, що наші 60 000 машин, які можуть з ними конкурувати за певних обставин, при умові вступу в ЄС, вони хочуть зробити все, щоб всі перевізники наші українські не були готові конкурувати, оновлювати рухомий склад. Тому, на жаль, останні два роки триває реальна війна. Ми пам'ятаємо блокування кордонів.
Система SENT – це контроль. Поляки наполягають на тому, що ми робимо каботаж – перевезення транспортним засобом іншої країни реєстрації територією однієї країни, тобто всередині Польщі, якщо, наприклад, український перевізник возить. І нам це прямо заборонено угодою Україна-ЄС про міжнародні вантажні перевезення, наші двосторонні угоди – це прямо заборонено. Тому таких фактів не відбувається. Жодної офіційної інформації ми досі не отримали від компетентних органів, що такі факти були зафіксовані, але вони продовжують це говорити. І, дійсно, реєстрація в системі SENT дасть можливість проконтролювати, щоб не було каботажу. Або якщо каботаж буде, він буде зареєстрований. Але поляків більше хвилює ситуація з перевезенням всередині ЄС. Бо це ринок. Але у нас сьогодні українські перевізники можуть здійснювати такі перевезення приблизно 100 тисяч на рік при наявності ліцензії КМТ на борту. Польські перевізники мають 320 000 машин. Про яку конкуренцію йде мова? Але це питання постійно порушується. Тому будь-які заходи, спрямовані на посилення контролю стосовно українських перевізників прямо лобіюються польськими перевізниками – ми це бачимо в ЗМІ. Сьогодні черги на кордоні. Польський кордон – одна-дві доби, Ужгород-Чоп – сім діб. Про що це говорить? Що свідомо українські перевізники, які здійснюють відповідні транспортні операції в країни інші, ніж Польща, об'їжджають Польщу. Тобто це вже відбувається. І ми бачимо ці факти. Ми сподіваємось, що інші країни – Словаччина, Угорщина, Румунія – не будуть повторювати таких питань.
Велика кількість збоїв, які закінчуються штрафами
Щодо локаторів. Ті вимоги, про які ми зараз говоримо, вони передбачають також те, що вантажівки повинні мати локатор або зовнішню систему локалізації, водій зобов'язаний вмикати локатор перед початком перевезення саме задля того, вочевидь, щоби інспекція дорожня Польщі мала можливість дивитися повсякчас, де перебуває вантажівка, тобто локалізувати її в просторі. Якою мірою зараз наші вантажівки, наші водії оснащені такими локаторами і можуть відповідно ними користуватися? Вони мають ними користуватися лише на території Польщі чи і далі по ЄС?
Алгоритм простий. Є два варіанти. Варіант номер один – це спеціальне обладнання, яке встановлюється в автомобілі – локатор. Інше питання, що будь-який водій, який має сьогодні сучасний телефон, він відповідну програму завантажує на телефон і це також є локатор. І тут якраз дуже великі ризики через те, що якщо машина попадає в зону, де поганий інтернет-зв'язок або в час, коли сигнал має йти, а водію зателефонували – ці моменти система може показати, що не було зв'язку і за це вже може бути штраф. Оце питання, яке сьогодні дуже нас турбує. Тому що, на жаль, сьогодні є система e-TOLL – це оплата за дороги. І за це вже штрафують наших перевізників, здебільшого саме українських перевізників, а не польських. До цього була система viaTOLL – перевізники платили. В Польщі платні дороги – за це треба платити, всі розуміють, всі платять. Вона працювала, нарікань не було. Зараз система e-TOLL, вона працює через застосунок в телефоні, велика кількість збоїв, а вони закінчуються штрафами. І вони немаленькі.
А є опція звернутися в суд і оскаржити ці штрафи?
Опція є. На відміну від України це дуже непроста ситуація. Тому що, от наприклад, стався збій, водія зупинили, наклали штраф. Що робить український інспектор? Він відпускає машину, і потім, якщо це іноземна машина, як правило, на кордоні десь там фіксує, коли вже винесена постанова, і машина не перетне кордон, поки не сплатить. В Польщі інша ситуація: складається протокол і виноситься мандат. І поки ти цей мандат не заплатиш, ти нікуди не поїдеш. Далі ти йдеш його оскаржуєш, виграєш, і якщо виграєш, тобі гроші повертають, але це не так просто. Польські суди більше знаходяться на позиції польського бюджету – то ти програєш. Ситуація така: зупинили, склали протокол, поки ти не заплатиш, ти далі не поїдеш. Якщо ти впродовж певного часу не платиш, тебе відправляють на штрафмайданчик – а це окрема плата. Процедура стягнення штрафу дуже проста, зрозуміла і… неприйнятна. Кількість виграних справ дуже мізерна. В Україні зовсім інакше.
Ми чули про попередження польських фермерів поновити акції блокування кордонів щодо пункту пропуску Медика-Шегині. Що зараз відомо?
Блокування сьогодні не відбувається. Ті заходи, які вживає польська влада вже сьогодні, крім SENT на кордоні, змушує перевізників об'їжджати польську територію, навіть інколи об'їжджають польський кордон, щоб завезти товар в Польщу.