Засідання Верховної Ради, спікер Руслан Стефанчук, 17 жовтня 2023 року. Фото: нардеп Олексій Гончаренко/телеграм
Переспрямовувати кошти громад варто з 1 січня
— Верховна Рада 17 жовтня не схвалила в другому читанні законопроєкт №10037, яким пропонується переспрямувати податок на доходи фізосіб (ПДФО) з забезпечення військових із місцевих до державного бюджету. Тож переспрямувати кошти не вдалося.
Насправді законопроєкт досить важливий. Його суть — забрати посеред року чи наприкінці року ці кошти на такі дві організації, як Держспецзв’язок і Міністерство стратегічної промисловості – для виробництва озброєння та дронів. Нам важливо зараз забезпечити армію новітнім озброєнням. Це безумовний пріоритет, це екзистенційна війна, і нам потрібно вистояти, виграти й здобути перемогу. Але як це робиться цим урядовим проєктом, я вважаю, не дуже правильно. Тому що нам треба знайти баланс між тилом і фронтом. Тому що Держспецзв’язок отримав 40 мільярдів на дрони ще в березні, і нас є питання щодо ефективності, адже ходять легенди щодо ефективності та вартості цих дронів. Звичайно, зараз в основному це волонтерські дрони. Тобто мета блага, але потрібен контроль за цими коштами. І звичайно, ці кошти не можна вилучати з жовтня заднім числом, коли бюджети громад уже сплановані. Звичайно, є недобросовісні громади, які клали плитку, будували стадіони (під час війни – ред.), але подумаймо про фронтові громади, наприклад, Чернігівську та Миколаївську, де саме 50% місцевого бюджету формуються за рахунок ПДФО військових. І саме ці кошти витрачаються на ремонт водогонів, на відбудову, на відновлення. Їм потрібно боротися з наслідками щоденних російських бомбардувань.
Мій законопроєкт і мої правки говорили про те, що 50% ми віддаємо в спецфонд Міністерства промисловості та Держспецзв'язку, але контролюємо їх. Тобто це мають бути депутати, представники міністерства, котрі контролюватимуть, як використовуються ці кошти, як виробляються ці снаряди і дрони. А також слідкувати, в якийсь строк вони виробляються і наскільки швидко. Тобто щоб це знову не була темна конячка, коли не зрозуміло, що виробили, наскільки вони ефективні? І це має відбутися з 1 січня. Але наприкінці року, коли заплановані бюджети, мені здається, це недоречно. Хоча загалом законопроєкт дуже потрібний для нашої армії.
Лариса Білозір. Фото: ФБ-сторінка Лариси Білозір
"Якби громади знали, що кошти використовуватимуться ефективно, вони б відразу їх віддали"
— Ваші колеги, передусім з "Європейської солідарності" піддали нищівній критиці намагання ухвалити цей законопроєкт. Зокрема Артур Герасимов говорив про те, що є громади, наприклад, Жовківська на Львівщині, яка має коштів усього 12 мільйонів. Якщо їх вилучити, то в разі серйозної зими, відсутності світла та тепла, не залишиться аргументів, щоб розмовляти з людьми, адже "все віддали".
По-перше, мета ніби блага – все на армію, ми маємо переходити на військові рейки. Але "топорним" способом це робиться. Мої правки передбачали, що 50% йде на армію, тобто на спецфонд. І то спецфонд — це річ, яку дуже важко контролювати, краще б на Міноборони напряму направити гроші. І 50% залишається в громадах, але, по перше, тільки для оборони й безпеки, для тих військових частин, які на їхній території. І, по-друге, тільки на критичну інфраструктуру. Тобто відновлення енергетичних пошкоджень — це укриття в школах, медзаклади, реабілітаційні центри для наших військових. Це критичні видатки. І тоді це буде справедливо. Але якщо бути відвертою, я взагалі вважаю, що це половинчасті та короткострокові речі, коли ми вилучаємо ці кошти, бо вони дуже потрібні.
По-друге, ці кошти можна знайти — це питання 100 мільярдів. Ми розуміємо, що все, що ми заробляємо, всі податки держави йдуть на нашу армію. Це фінансове забезпечення наших армійців і зброя. Але нам потрібно також мати соціальні та медичні виплати, це вже забезпечують наші міжнародні партнери. З іншого боку, подивіться на митницю, там є корупційні речі. Ціна питання цього ПДФО — це 100 мільярдів. Насправді 10 мільярдів — це корупційні ризики на митниці. Ми закуповуємо амуніцію для військових, яка часто не дуже гарної якості, люди дуже часто самі купують плитоноски, каски, тактичні окуляри. Значить, держава не зовсім ефективно використовує ті кошти. Тож мені здається, почати потрібно з ефективності. Звичайно, якби ми знали, що воно дійсно піде і буде ефективним, я думаю, що громади самі віддали б ці всі гроші. Крім того, забирається й акциз Дорожного фонду. З одного боку, люди кажуть "не потрібні нам дороги", а з іншого боку, з цього акцизу йдуть кошти на розчищення доріг і латання дірок. Деколи важко з одного села до іншого приїхати. А в цих селах живуть рідні та близькі військових, їх діти ходять в ці школи, ховаються в укриття. Тому це неоднозначне питання.
"Військова частина ПДФО має платитися не за місцем реєстрації, а за місцем проживання"
По-третє, треба ПДФО платити. Система ПДФО в Україні абсолютно неефективна. У випадку військової частини ПДФО вона в нас платиться за місцем реєстрації або юридичної особи, чи школи, чи якоїсь компанії. І дуже часто це у великих містах. У моєму законопроєкті я зазначала, щоб кошти платили за місцем проживання працівника, а не реєстрації компаній, коли, наприклад, в одну маленьку громаду зайшло 2-3 частини, а в іншій громаді немає. Це не рівномірний розподіл, а військові хлопці та дівчата є в кожному селі. І ці гроші мали приходити в те село, де живе його дружина, його діти.
Рада може ухвалити законопроєкт про перерозподіл військового ПДФО на початку листопада
Верховна Рада може ухвалити законопроєкт про перерозподіл військового ПДФО з місцевих бюджетів до державного в повторному другому читанні на початку листопада.
Про це голова Комітету ВР з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев (парламентська фракція "Слуга народу") повідомив 18 жовтня, передає кореспондент Укрінформу.
"Ми вважаємо, що перерозподіл військового ПДФО справедливий. Вважаємо, що дискусія щодо того, чи залишати військове ПДФО органам місцевого самоврядування, чи віддавати його на війну, сьогодні абсолютно безглузда. Усе має йти на війну", — сказав Гетманцев.