Чи існує алгоритм позбавлення Росії права вето у Радбезі ООН ― коментує аналітикиня

Чи існує алгоритм позбавлення Росії права вето у Радбезі ООН ― коментує аналітикиня

6 червня Рада безпеки ООН провела засідання щодо України. З-поміж іншого, було обговорено, чи можливо врятувати ООН, позбавивши нарешті РФ права вето у Радбезі. Напередодні засідання можливі способи вирішення цього питання в ефірі Українського радіо прокоментувала Маріанна Фахурдінова, аналітикиня Центру "Нова Європа".

0:00 0:00
10
1x

Про недієздатність ООН на сучасному етапі

"Сьогодні, після повномасштабного вторгнення РФ, серед експертної спільноти і пересічних громадян в Україні з’являється думка та відчуття, що ООН показує свою недієздатність і не може виправдати своє існування. Адже відомо, що наріжною метою створення ООН свого часу було запобігання конфліктам та забезпечення миру в усьому світі, з чим ООН не вдається впоратися, як зазначають експерти. Одна з причин неможливості ООН впливати на війну Росії проти України ― це наявність країни-агресора в Раді Безпеки ООН та її право голосу і право вето в Радбезі. В Україні з 2014 року на публічному рівні піднімали питання, що потрібно знайти шляхи виключити РФ з Радбезу або принаймні позбавити її права вето. Але й досі крім публічних заяв, на жаль, жодних практичних кроків у цьому напрямку не було здійснено. Експерти зазначають, що в статуті немає прописаної процедури виключення члена Радбезу, а лише звичайних членів. Проте водночас шляхи позбавити РФ права вето є".

Про можливі шляхи позбавлення РФ права вето

"У статуті є певні лазівки. Один зі шляхів, найбільш реалістичний, це просто заморожування права Росії голосувати в Раді безпеки щодо питань, пов’язаних з війною в Україні. Статут ООН містить чудову статтю 27(3), яка говорить про те, що постійні члени Радбезу повинні утримуватися від голосування щодо питань, пов’язаних з участю цієї держави в певному конфлікті. Це означає, що сьогодні РФ має утримуватись від голосування у питаннях війни в Україні. Як вже зазначалося, українські можновладці, зокрема і представники при ООН, і свого часу Міністр закордонних справ Павло Клімкін, говорили про те, що справді можна використати інструмент саме цієї статті для заморожування голосування і права вето Росії у Раді безпеки. Чому раніше Україна не вдавалась до практичних дій? Тривалий час нам було важко довести, що Росія є стороною спору з Україною. З одного боку, нам як громадянам очевидно, що Росія здійснила агресію. Але, з другого боку, необхідно довести юридично, що РФ є стороною спору. Якщо з 2014 року довести це було складно, то сьогодні ― простіше. Адже, зокрема, резолюція Генеральної Асамблеї 2022 року, яка була ухвалена на початку повномасштабного вторгнення, містить чітке формулювання, що РФ здійснила агресію проти України й обидві країни є сторонами конфлікту. В офіційному документі є офіційно закріплені назви. З іншого боку, ми можемо говорити, що спір існує, тому що Україна вже подала до міжнародного суду ООН два позови проти Росії у 2017 і 2022 роках. І вже у справі 2017 року суд офіційно визнав, що спір існує. Отже, на юридичному рівні можна використовувати статтю 27(3), щоб усунути Росію від голосування. Ще один варіант ― звернутися до міжнародного суду ООН з проханням, аби він виніс консультативний висновок щодо того, чи є Росія стороною конфлікту, чи є вона стороною спору і чи діє тут стаття 27(3). Теоретично, українська сторона могла б зробити це раніше, але цей процес не було розпочато. Можливо, через те, що аби звернутися до міжнародного суду, потрібна резолюція Генасамблеї, підтримана хоча б двома третинами членів. Сьогодні, коли Україну підтримали понад 140 країн-членів ООН своїм голосуванням, ми могли б розраховувати на те, що велика кількість членів підтримають прохання про консультативний висновок суду".

Про перспективу виключення Росії зі складу Ради безпеки ООН

"Виключення Росії з ООН в принципі, як на мене, було б дещо контрпродуктивно. Тому що багато країн-членів ООН вважають, що на Росію можна хоч якось впливати, коли вона є членом ООН. Якщо РФ вийде зі складу, то міжнародна спільнота не матиме з нею майданчика комунікації. Навіть Північна Корея є членом ООН. А от виключення Росії з Радбезу є для нас пріоритетним питанням і було б великою перемогою. Такий сценарій можливий, але він є більш фантастичним, ніж позбавлення РФ права голосу. Є шлях виключення Росії з Радбезу, про це зараз постійно говорить українська сторона. Зокрема Сергій Кислиця наголошував, що Росія не є членом Ради безпеки, адже постійним членом є Радянський Союз. Головна ідея тут ― Росія стала правонаступницею СРСР незаконно, тобто не за процедурами ООН. Жодного офіційного документа ухвалено не було. Існував просто лист Бориса Єльцина, який інформував Генсека ООН про те, що Росія буде продовжувати членство в ООН і Раді безпеки за умовної підтримки країн СНД. Тобто ― майте це на увазі та прийміть як данність".

Насамкінець Маріанна Фахурдінова підсумувала: "Якщо Росія буде членом ООН, але не буде членом Ради Безпеки, то вона перебуватиме у спільному майданчику для комунікації, але не зможе ветувати резолюції Радбезу, які є обов’язковими до виконання. Рада безпеки уповноважена вчиняти надзвичайні дії у випадку неможливості вирішення певного конфлікту мирним шляхом. Тобто вона може ухвалити резолюцію про введення військових на територію конфлікту або введення санкцій щодо країни-порушниці статуту ООН і таким чином примусити певну країну до миру".

Фото: Укрінформ