Продовольча безпека України та світу: чи реально відновити повноцінний експорт нашого зерна? Пояснює експерт

Продовольча безпека України та світу: чи реально відновити повноцінний експорт нашого зерна? Пояснює експерт

За останній місяць представники ООН неодноразово наголошували на реальній загрозі голоду у світі в зв'язку з російсько-українською війною. Зокрема, така проблема може виникнути через заблоковані морські порти України, через які здійснювалися основні відвантаження українського збіжжя. Українське радіо вирішило дізнатися, наскільки реально відновити повноцінний експорт зернових різними шляхами і чи може зараз Україна дозволити собі вивезення зернових в інші країни, перебуваючи в стані війни? Про все це ми розпитали в члена президії "Асоціації українського клубу аграрного бізнесу" Алекса Ліссітси.

0:00 0:00
10
1x

Який зв’язок між заблокованими портами в Україні та голодом у світі?

"Останні роки Україна експортувала близько 40-45 мільйонів тонн зернових. Плюс до всього цього варто додати декілька мільйонів тонн соняшникової олії на рік. Відповідно, для нас основний шлях експорту продукції пролягав через українські порти: Одесу, Миколаїв, Маріуполь. Тому на сьогоднішній день український аграрний експорт повністю зупинений, адже Росія з початку війни заблокувала всі морські шляхи. Відтак питання про продовольчу безпеку світу та голодні бунти ми піднімаємо, починаючи з перших днів війни, і говоримо на весь світ, що Україна настільки важлива для продовольчих ланцюжків всього світу, що подальше блокування Росією портів України призведе найближчим часом до глобального голоду",  розповів Алекс Ліссітса.

Щодо розблокування портів, то, за словами експерта, є декілька можливостей, як це зробити: "В першу чергу говорять про припинення війни. По-друге, треба організувати вивіз суден, які вже є на території України. За деякими даними йдеться про 74, за іншими  про близько 90 суден". 

"Разом з тим, якщо Україна не зможе експортувати морським шляхом, то компенсувати це іншими шляхами, наприклад, у вигляді автологістики або залізниці ми, на жаль, не зможемо. Адже щомісяця ми маємо експортувати плюс-мінус 5 мільйонів тонн зернових та олійних культур, а можливості залізниці сягають десь 500-600 тисяч тонн на місяць. Тому проблема дійсно є нагальною і її вирішувати треба найближчим часом на найвищому рівні",  пояснив член президії "Асоціації українського клубу аграрного бізнесу".

Ліссітса також додав, що зараз, як показує практика, Росія не слухає нікого з міжнародних політичних гравців, тому аби вирішити проблему блокування українських портів, треба діяти комплексно: "В першу чергу  це військова частина і тут Україна показує свою силу, інша  це санкції. Як на мене, найдієвіші санкції, які ще не вступили,  це ембарго на нафту та газ. Тут має працювати й ООН, й вся світова спільнота. Адже за підрахунками спеціалістів Світового банку ембарго на нафту з Росії призведе через місяць-півтора до того, що Росія просто не зможе вести війну". 

Що робити Україні зі збіжжям, якщо Росія не розблокує українські морські порти?

"Якщо ж говорити про те, що морські порти України будуть заблоковані й надалі, то є три можливості експорту з України. Перша  це транспортування по Дунаю до Констанци і звідти шляхом перевалки можна буде відвантажувати українське збіжжя кораблями по 50-60 тисяч тонн на Африку та інші країни світу. Але не треба забувати, що Румунія, яка користується цими портовими елеваторами, сама виробляє кукурудзу, тому ми десь впишемось, але з невеликою кількістю",  розповів експерт. 

Інша можливість, в рамках якої ми можемо транспортувати залізничним шляхом або автотранспортом,  це три польські порти на чолі з Ґданськом: "Вони загалом мають перевалку близько 1 мільйона тонн. Це абсолютно нічого, якщо порівнювати з тим, що ми перевалюємо щомісяця. 

Інший варіант  це німецький порт Гамбург, але до нього довга дорога і суттєві витрати на логістику". 

"Четвертий шлях  це прибалтійські порти і зараз йдуть розмови на найвищому рівні, аби їх використати",  зазначив Алекс Ліссітса. 

Проте, як наголосив експерт далі, всі описані варіанти  це плани та перспективи: "На сьогодні ж можливостей транспортування не дуже багато".

Що буде з Україною, якщо ми не експортуватимемо наше збіжжя за кордон? 

"Зараз в нас є технології зберігання зерна, проте це не вирішує питання ліквідності товару українських фермерів. Якщо не буде можливості для експорту, який складав 40 % всього експорту нашої держави, тобто фермери не відвантажать зерно та не отримають за нього виручку, восени ніхто не відсіється і більшість фермерів будуть визнані банкрутами",  пояснив Ліссітса. 

Разом з тим, експерт наголосив, що можливі економічні труднощі аграрного бізнесу в Україні не означають продовольчої кризи в наші країні: "Якщо рахувати перехідні залишки збіжжя, яке є в Україні, то при можливостях вивозу залізницею або автотранспортом в нас будуть запаси на 5-7 років. Тому про продовольчу безпеку України та українців мова зараз не йде: в нас вистачає різної продукції на досить довгий період. Питання лише в тому, що, якщо порти будуть заблоковані, в наших фермерів та селян не буде можливості продати свою продукцію".

Фото: pixabay