Денонсація угоди з Росією дозволить чітко визначити кордони в Азовському морі — експерт

Денонсація угоди з Росією дозволить чітко визначити кордони в Азовському морі — експерт

Фахівець з морського права, перший заступник міністра транспорту й зв'язку 2008-2010 роках, а нині радник віце-прем'єра Василь Шевченко в ефірі Українського радіо в програмі “Сьогодні.Вдень” розповів про особливості здійснення судноплавства в Керченській протоці та Азовському морі. За його словами, зараз судноплавство у цих водах регулюється не міжнародним морським правом, а спеціальною угодою про співробітництво у використанні Азовського моря і Керченської протоки, але здійснивши агресію проти українських суден РФ порушила навіть її.
 
Ведуча: Світлана Мялик
 
Чи порушили українські кораблі морське право, намагаючись пройти через Керченську протоку, як це намагається трактувати російська сторона?
 
— Головне питання сьогодні — що є підставою для проходу українських суден. На сьогоднішній день  між Україною та Російською Федерацією дійсна угода, підписана в 2003 році. Вона складається всього з 5 статей. Наприклад, стаття 2 регламентує: торгові судна та військові кораблі, а також інші державні судна під прапором України або Російської Федерації, що експлуатуються в комерційних цілях, користуються в Азовському морі та Керченській протоці свободою судноплавства. Фактично, навіть ця угода, яка на мою думку є недолугою, порушена Російською Федерацією. 
 
 
Це базова угода і щодо неї є різні бачення. Наприклад, до сих пір не виконана норма угоди, яка передбачає встановлення кордону по території Азовського моря. З цього приводу також велися дебати, але Російська Федерація цього всього уникала, завжди мала свою думку і кінцевою метою було непідписання цієї угоди. Таким чином, ця суперечність: угода регулюється між двома країнами, в той же час на неї не поширюються інші норми міжнародного права, чим зараз Російська Федерація апелює в судах, до яких звертається Україна. 
 
Чи можливо, що після анексії Криму та агресії на Сході в 2014 році, що були внесені якісь зміни до цієї угоди?
 
— Були спроби денонсації. Фактично ця угода пов'язана з великою угодою (Договір про дружбу, співробітництво і партнерство між Україною та Росією — ред.), яка була підписана між Україною і Російською Федерацією, що не продовжується і відповідно, Верховною Радою були спроби денонсації, остання з яких — влітку цього року, що має правову перспективу. Якщо ми беремо, скажімо, статтю 52 Віденської конвенції про право міжнародних договорів 1969 року, яка втілена в статуті ООН, то вона передбачає, що будь які угоди, укладені під тиском, а тиск якраз і здійснювався з боку Російської Федерації, шляхом добудови дамби до острова Тузла, створення військового конфлікту.
 
Все це трактується як тиск і в України є підстави для денонсації цієї угоди і переведення Азовського моря в інший статус. Якщо зараз воно трактується як внутрішнє море, то потім воно буде територіальним морем. Це дасть регулювання  міжнародним морським правом, а також дозволить чітко визначити кордони. — 12-мильна зона кордону і 24-мильна зона виключних економічних інтересів. 
 
 
Хто має ініціювати денонсацію угоди?
 
— Це має ініціювати Верховна Рада. Але ж у нас до того вже був прохід українських суден, які проходили через Керченську протоку, користуючись цією ж угодою і росіяни не мали ніяких підстав для зупинки тому що угода давала можливість проходу. Тоді було також напруження і супроводження, але це створювало їм самим труднощі оскільки якщо вони посилаються в міжнародних судах на цю угоду і на те, що Азовське море є територіальним морем, а сама угода передбачає вільний прохід суден, то на якій підставі вони можуть зупиняти?
 
Тому вони зупиняли судна під приводом перегляду щодо терористичної загрози. Це повний абсурд, бо зупинка відбувалася не лише суден з українським прапором, а й з іноземними. З іншої сторони, вони створювали такі прецеденти, вони породжували ризики, примушували судновласників простоювати, а це збільшувало вартість і непередбачуваність руху суден. Як наслідок, ми сьогодні бачимо, що Російська Федерація взагалі фактично перекрила проходи під мостом. Така ситуація відбувалася тільки в Донузлаві, коли зрадники України завели український флот в глибоководне озеро і були посилання на те, що судно “Очаків” затонуло.
 
 
Слухати повну версію.