"Це розвине ринок вживаних авто" — експерт про спрощення торгівлі вживаними автівками

"Це розвине ринок вживаних авто" — експерт про спрощення торгівлі вживаними автівками

Це розвине ринок вживаних авто в Україні та поповнить її казну податковими надходженнями. Так прокоментував підписаний президентом закон щодо спрощення торгівлі вживаними автомобілями гендиректор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко. За його словами, тепер, крім продажу своєї машини самостійно або перекупу, є змога легально продати її автосалону, який може її викуповувати як товар, а не як транспортний засіб. Експерт також зауважив, що ввозять вживані автівки в Україну загалом без перепон і ціни на них більш-менш доступні. Але з нового року з'явилися нюанси з імпортом нових авто. Які саме – Назаренко розповів в етері Українського Радіо. 

0:00 0:00
10
1x

Ілюстративне фото із сайту Pixabay 

"Тепер автівки можна викуповувати як товар"

В Україні спрощується торгівля вживаними авто. Відповідний закон нещодавно підписав президент. У чому суть нововведень і кого вони передусім стосується? 

До підписання цього закону існувала лише одна можливість продати вживану автівку – або самостійно (давати оголошення, виїжджати на базар), або продавати автівку перекупу. Юридичні особи (автосалони, дилери) не викуповували автівки у населення через складну процедуру. Потрібно було цю автівку викуповувати не як товар, а як транспортний засіб. Це означає, що автівку потрібно було викупити, наприклад, у Іваненка, поставити на облік у ТЦК, поставити на облік у сервісному центрі МВС, а потім, коли знайдеться покупець, знову зняти автівку з обліку в ТЦК, зняти в сервісному центрі і лише тоді продати. Ці складні бюрократичні процедури заводили повністю ринок "в тінь". У громадян дилери або автосалони не викуповували автівки. Їх викуповували фізичні особи-перекупи через генеральну довіреність, або громадянину потрібно було продавати самому. Вибачте, але якщо я освічена людина (лікар, учитель, комп'ютерник), то я не хочу стояти на базарі, витрачати свій час, аби зівакам показувати автівку. Я хочу її продати, передати і хай фахівець її продає. І от на сьогодні ця проблема вирішена. Тепер автівки можна викуповувати як товар, а не як транспортний засіб. І значить, автосалони зможуть викуповувати автівки громадян, потім продавати, а люди не витрачатимуть свій час. Тобто, є альтернатива. 

Тобто, ті брендовані майданчики із вивісками "вживані авто", які можна побачити на вулицях різних міст, це все була "тінь"?

Ні, не все. Це також автівки, які привезені з-за кордону. Вживані авто привозили і абсолютно легально тут продавали. Але також автівки викуповували через генеральні довіреності фізичні особи, так звані перекупи і також продавали. Тобто це не зовсім "тінь". 

"Були особи, на яких було оформлено по 500-600 автівок"

Коли я намагався в розмові з юристами вживати словосполучення "покупка за генеральною довіреністю", то мені постійно казали, що генеральна довіреність до слова покупка юридично не має жодного стосунку. Але водночас схема багато років працювала. 

Звичайно, це жаргонна назва. Поки не ухвалили закон про податки із продажу другого, третього, четвертого і так далі автомобіля на рік, то деякі перекупи оформлювали на себе автівки. І, згідно з даними Головного сервісного центру МВС, були особи, на яких було оформлено по 500-600 автівок. 

"З'являється альтернатива – продати своє авто автосалону"

Коли і як тепер відбуватиметься вся ця процедура, пов'язана з продажем вживаних авто? 

Зараз питання за МВС. Раніше у нас було передбачено зняття з обліку авто лише у двох випадках – це або вибраковка, тобто списання автомобіля, або переїзд на постійне місце проживання. Тепер потрібно нормативно-правовими актами Кабміну, МВС запровадити нове поняття – зняття з обліку автівки у зв'язку з продажем її юридичній особі, яка має право на торгівлю автомобілями. Тобто з'являється альтернатива. Як і раніше, я можу продавати своє авто через оголошення, наприклад, або можу видавати генеральне доручення на право продажу моєї автівки перекупу і він буде стояти на автобазарі. І з'являється третій шлях – продати своє авто автосалону і він буде його продавати. І від кожного залежить, як він буде це робити. Наприклад, я не думаю, що досвідчений журналіст, який може своєю працею заробляти хороші гроші, буде стояти на базарі й продавати своє авто. Він краще звернеться до професіонала. 

"Для держави і бюджету – це лише плюси і додаткові надходження"

У пояснювальній записці до закону написано, що ця детінізація створює підстави, щоб у повному обсязі були податкові надходження від продажу автомобілів. Тут дійсно існує прямий зв'язок? 

Так, дійсно. Уявіть собі, ви фізична особа-перекуп. Ви купили автівку, умовно, за 10 тисяч доларів, а продали її за 12 тисяч. Нікого не хвилює і ніяких законодавчих підстав немає брати з вас податки, тому що це фізична особа і це її право продати якусь річ. Тим більше, що вона цього не афішує. А юридична особа, автосалон, якщо вона купила за 10 тисяч, а продала за 12-ть, то вона з позитивної різниці між ціною викупу і продажу заплатить і ПДВ, і податок на прибуток тощо. Тому для держави, для бюджету, для Збройних Сил України це лише плюси і додаткові надходження.

"Чим більше вибору, тим краще"

Із цими нововведення вживані авто для громадян стануть доступнішими чи навпаки подорожчають? 

Ні, я вважаю, що для громадян лише спрощується все. Чому? Тому що з'являється нова альтернатива. Якщо громадянин раніше був змушений сам продавати автівку на базарі, давати оголошення чи звертатись до перекупа, то тепер у нього з'являється третя можливість. А альтернатива і різні варіанти завжди передбачають різні можливості. І чим більше вибору в громадянина, тим краще. Адже перекуп, наприклад, може упертися і давати лише таку ціну, а автосалон дасть дорожче. Вони будуть між собою торгуватися і в результаті громадянин продасть свою автівку за вигіднішою для нього ціною. 

Олег Назаренко. Фото: facebook/Oleg Nazarenko 

"Це прискорить і розвине ринок вживаних авто в Україні"

Як ця норма вплине на кредитування на ринку вживаних авто? 

Вплине, звісно. Банк не дасть кредит при викупі вживаного авто, наприклад, у перекупа. А коли звертається автосалон, коли громадянин купує в автосалоні, то банк дійсно може взяти під заставу цей автомобіль і легально видати кредит. Тобто це прискорить і розвине ринок вживаних авто в Україні. 

"Без ринку вживаних автівок не буде ринку нових автівок"

Які тенденції на ринку вживаних авто в Україні можна відзначити за 2024 рік і що очікується у 2025-му, зокрема, щодо цін, пропозиції і можливостей всіх сторін цього процесу?

Тут дуже багато, про це можна годинами розповідати. Тому скажу коротко. Без ринку вживаних автівок не буде ринку нових автівок. Тому що поки громадянин не продасть свою вживану автівку, він ніколи не буде купувати нову. У розвинутих європейських країнах, у США працює так званий Trade-in. Тобто ви здаєте свою вживану автівку в автосалон, доплачуєте різницю в ціні і купуєте нову. 

Але ж за системою Trade-in українські салони уже давно працюють. Як вони це робили без цього закону? 

Давайте відверто, так і робили. На генеральних дорученнях або цим бюрократичним методом. Викуповували автівку, ставили на облік у ТЦК, у сервісний центр, це величезні витрати.

"Вживані автівки завозять в Україну і ціни на них більш-менш доступні"

Ринок вживаних авто для війська. Про те, що Україна "пройшлася пилосмоком" по європейському ринку вживаних позашляховиків ми знаємо. А що відбулося з цим ринком у нас всередині? 

Я б не сказав, що тут є якісь особливі зміни. Ринок вживаних авто дуже залежить від попиту. На сьогодні попит величезний все одно залишається. Якби імпорту не було, то ті вживані автівки, які вже є в Україні, значно б подорожчали. Але у нас, в принципі, ніяких перепон немає. Тому вживані автівки завозять в Україну і ціни на них залишаються більш-менш доступними. 

"Якщо ми боремося за екологію, то правила повинні бути для всіх однакові"

2025 року на цьому ринку все залишиться, як є, чи очікуються якісь зміни? 

Уже 7 днів як в Україну заборонено ввозити нові автівки екологічного класу нижче Євро-6. Тобто Євро-5 автівки не можна ввозити. Заборонено. Але якщо ви ввозите вживану автівку, тобто ту ж саму нову, але яка стояла перед цим на обліку в Європі або десь в Африці, то вам можна її завозити, навіть Євро-2. І до речі, я не розумію таких законів. Якщо ми боремося за екологію, то правила повинні бути для всіх однакові. А так ми дозволяємо з одного боку возити старі автівки Євро-2, а з іншого боку забороняємо українцям купувати нові автівки Євро-5. І давайте відверто, автівки Євро-6 дорожчі за Євро-5 в середньому на 1-2 тисячі доларів, залежно від моделей. 

А дилери сьогодні використовують це як лазівку? Тобто новий автомобіль поставили десь на облік, ввезли як вживаний і продали тут як новий.  

Ні, дилери цього не можуть робити. По-перше, дилери продають автівки, які їм постачають імпортери. По-друге, в Україні немає українських імпортерів, є лише заводські представництва. А завод, звісно, не буде користуватися якимись схемами. Ми ж розуміємо, що німці або японці швидше собі харакірі зроблять, ніж будуть використовувати якісь схеми.