Білошицький: Понад 41% всіх ДТП ― це перевищення дозволеної швидкості руху

Білошицький: Понад 41% всіх ДТП ― це перевищення дозволеної швидкості руху

В Україні вже 4 роки працюють камери автоматичної фіксації порушень правил дорожнього руху. Порушники сплатили понад 2 млрд гривень штрафів, а також є результати щодо зменшення ДТП. Сьогодні в країні працюють 265 приладів контролю у місцях концентрації ДТП з тяжкими наслідками, камери функціонують у 25 містах та 15 областях, окрім областей, де тривають бойові дії. Більше деталей з цієї теми розповів у коментарі для Українського Радіо перший заступник начальника Департаменту патрульної поліції, підполковник Олексій Білошицький.

0:00 0:00
10
1x

Фото:  Суспільне Полтава

Про які результати можна говорити за 4 роки роботи камер автофіксації?

Насправді  штраф не є якоюсь метою або прерогативою роботи системи автоматичної фіксації. Найголовніше ― це зменшення кількості ДТП з потерпілими та з тяжкими наслідками. Якщо говорити про 4 роки роботи системи, то бачимо, що кількість дорожньо-транспортних пригод із потерпілими знизилась утричі саме в місцях встановлення камер. Ми проаналізували різні періоди і зробили комплексний аналіз. Якщо раніше таких ДТП в середньому було 541, то зараз ― 175. Тобто втричі менше, ніж було раніше. І наш підхід до діяльності системи відкритий, адже в різних країнах може бути по-різному. Десь використовують прихований метод, коли система автоматичної фіксації не відкрита і місця розташування камер не повідомляють громадянам, а використовують різні методи введення в оману щодо місця встановлення камер, зокрема застосовують "пустишки", які насправді не працюють, а також постійно змінюють місця розташування камер. Ми ж від самого початку вибрали відкритий метод встановлення, коли кожен і має можливість дізнатися про місце встановлення камери, і вжити заходів, для того щоб не бути притягнутим до відповідальності. А заходи дуже прості ― знизити швидкість. Це є основна мета, адже ми встановлюємо камери лише у місцях концентрації ДТП. Головна причина дорожньо-транспортних пригод з потерпілими і загиблими ― понад 41% всіх ДТП ― це перевищення дозволеної швидкості руху.

Чи не з'явилися нові місця концентрації дорожньо-транспортних пригод? Адже відомо, що водії попереджають один одного про наявність камер блиманням, наприклад.

Звісно, система автоматичної фіксації буде розвиватися і розширюватися, камер буде більше і видів правопорушень, які ми фіксуємо, також буде більше. Зараз це здебільшого перевищення швидкості, а також уже відтестована і працює система фіксації порушень ПДР щодо руху смугою громадського транспорту, в подальшому це буде і заборонений сигнал світлофора, і розміщення транспортних засобів на вулично-дорожній мережі та інші види правопорушень, які будуть фіксуватися автоматично. Наша система відкрита і кожен знає, де встановлені камери. Якщо попереджають блиманням, то це не є погано, тому що ми все одно впливаємо на безпеку дорожнього руху та на місце концентрації ДТП. Попереджений водій знизить швидкість ― і ми досягнемо результату.

Але бувають різні причини ДТП, приміром, ускладнена розв’язка або інші перешкоди.

Безпечна інфраструктура ― це основна запорука безпеки на дорозі. Це вже аксіома, яка фактично працює багато років у зарубіжних країнах. І якщо говорити про наукові підходи, дослідження, аналіз, то перш за все має бути створена безпечна інфраструктура доріг. Тобто самі дороги мають будуватися та реконструйовуватися таким чином, щоб максимально унеможливлювати порушення правил дорожнього руху та ускладнення ситуації на дорогах. На жаль, у нас поки що є багато питань щодо цього, і є проблемні місця, на які ми постійно звертаємо увагу під час оглядів, де підвищений рівень та ризик аварійності. Наприклад, це розвороти на трасах міжнародного значення без влаштування необхідної розв’язки або відсутність належного регулювання тих чи інших розв’язок. Тобто там, де має бути приділена увага саме механічним та фізичним засобам регулювання дорожнього руху, розмежування транспортних потоків. Це все апріорі впливає на безпеку дорожнього руху.

Світлофори під час відсутності електроенергії не працюють. А камери автофіксації також залежать від наявності світла?

Більшість камер автофіксації підключаються до автономного джерела або окремої лінії живлення і здійснюють подальшу роботу навіть в умовах відсутності електроенергії. Інші камери також переходять на такий режим, потрібен просто час.

А що у нас із мобільними камерами, які можуть з'являтись у несподіваних місцях, про які не знають водії?

Камери системи автоматичної фіксації завжди будуть встановлюватися відкрито. Вектор системи є відкритим вже 4 роки, я думаю, так буде й надалі. Більше того, перед запуском камер ми повідомляємо громадян, що в тому чи іншому місці буде запущено камеру автофіксації. Єдиний елемент несподіваності, який може бути в системі, це фантоми ― автомобілі, які здійснюють фіксацію порушень ПДР у безпосередньому русі транспортного засобу. Перед початком повномасштабної війни вони досить ефективно працювали і були додатком до системи автоматичної фіксації. Зараз поки що ці автомобілі не працюють, але в подальшому робота цієї системи буде відновлена, тому що це передовий досвід країн, які мають найбільші результати у сфері безпеки дорожнього руху.

Фіксація порушень, які вчиняють користувачі самокатів, моноколіс та інших схожих транспортних засобів на тротуарі. Які тут перспективи?

Я думаю, що спершу потрібно повністю врегулювати питання легкого електричного транспорту. Торік були внесені певні зміни і принаймні вже з’явилися такі учасники дорожнього руху, як користувачі персонального легкого електричного транспорту. І зараз стоїть питання подальшого регулювання саме у ПДР, Кодексі України про адміністративні правопорушення щодо остаточного визначення їхнього місця на дорозі, відповідальності та інших аспектів, які потрібно врегулювати саме в законодавчій площині, для того щоб повноцінно говорити про притягнення до відповідальності порушників. Наразі ми працюємо лише за аналогією закону, бо багато неврегульованих норм.

Олексій Білошицький. Фото: фейсбук-сторінка Олексія Білошицького

Деяких водіїв-порушників можна назвати рецидивістами, вони перевищують швидкість сотні разів. Що з цим можна зробити?

Так, є серійні порушники правил дорожнього руху. Низка цих осіб нехтують нормами, які встановлені у суспільстві, зокрема ПДР, і роблять це свідомо. Є водії, які за кілька місяців по 25-30 разів притягуються до відповідальності, але це не діє. Тому ми неодноразово з представниками законодавчої гілки влади обговорювали питання врегулювання цього аспекту та введення штрафних балів. Сьогодні є й інша концепція, яку ми закінчимо напрацьовувати й оприлюднимо. Йдеться саме про вплив на систематичних порушників. Відповідальність буде підвищена.

Якою має бути сума штрафів, щоб зупинити водія-порушника?

Сума штрафів має бути дієвою. Для одного громадянина це може бути одна сума, для іншого ― інша. Але мета відповідальності ― це не покарання, а виховання. Тобто якщо ми говоримо, що вплив буде відповідний і матиме наслідки для водія, то це буде доцільна відповідальність. Може бути не тільки штраф, а й інші види відповідальності, наприклад, позбавлення прав керування на певний період, коли особа взагалі позбавляється можливості керувати транспортним засобом, а в разі порушення навіть цієї заборони, яка встановлюється виключно судом, а не поліцейськими, будуть дуже серйозні санкції. Суть не в тому, щоб підняти штраф, бо знайдуться водії, на яких це не матиме впливу і вони продовжуватимуть порушувати. Тому може бути дискреція у видах відповідальності, яку застосовуватимуть суди щодо систематичних порушників для оптимального впливу та виховання.

Сьогодні працюють 265 приладів контролю у місцях концентрації ДТП з тяжкими наслідками, камери функціонують у 25 містах та 15 областях, крім областей, де тривають бойові дії. А там взагалі якось регулюється дорожній рух?

Так, там працюють екіпажі патрульної поліції у посиленому варіанті несення служби. Ми намагаємося допомагати максимально щодо регулювання дорожнього руху, працюємо у взаємодії з підрозділами військової служби правопорядку, які займаються саме безпекою дорожнього руху серед військовослужбовців та інших осіб, здійснюємо комплексні заходи. Але систему автоматичної фіксації там недоцільно відновлювати, не та обстановка.

У суспільстві зараз обговорюють посилення мобілізації поліцейських, в тому числі патрульних. Що можете сказати з цього приводу?

Скажу, що патрульна поліція та інші підрозділи Національної поліції з першого дня повномасштабного наступу беруть участь в обороні нашої держави та відсічі ворога. Ви бачите численні матеріали та публікації щодо нашої бойової роботи. На даний момент ми маємо суттєві здобутки, наприклад, патрульна поліція має артилерію, мінометні розрахунки, системи реактивного залпового вогню, є потужна аеророзвідка, аероударні підрозділи, медична евакуація та інші підрозділи, які здійснюють 24/7 діяльність з оборони нашої держави. Тому говорити про якусь несподіванку для нас не можна. Наш бойовий дух присутній від самого початку.