Україна має розвивати свій надводний флот – Риженко

Україна має розвивати свій надводний флот – Риженко

Угода між Україною і Великою Британією щодо безпеки в Чорному морі, підписання якої очікується найближчими тижнями, сприятиме відновленню роботи зернового коридору. Таку думку в ефірі Українського Радіо висловив капітан I рангу запасу, заступник начальника штабу ВМС ЗСУ Андрій Риженко. "Якщо буде здійснюватися патрулювання літаками або безпілотниками королівських ВПС, то вони бачитимуть усе. І зможуть видавати точну інформацію щодо потенційних загроз на шляху руху суден зернового коридору, якщо він буде відновлений. Зокрема, зараз найбільш актуально – це морські міни, які дрейфують в неконтрольованому режимі". Щодо самої угоди, продовжує Риженко, то наразі відомо, що "Велика Британія передає нам приблизно 20 одиниць невеликих катерів для патрулювання нашої ділянки коридору. І 20 одиниць – це буде амфібійна бронетехніка "Вікінг", яка дозволить нашій морській піхоті проводити такі операції на річках і на морі". Але в будь-якому разі, "Україна має розвивати свій надводний флот, тому що без наявності невеликих пілотних або безпілотних засобів нам буде дуже складно встановити контроль над цією ділянкою Чорного моря. І Азовського також", – наголосив експерт .

0:00 0:00
10
1x

Ілюстративне фото: mil.in.ua

"Питання морської безпеки для України набуло тільки більшої актуалізації"

Що відомо про угоду з Великою Британією щодо безпеки в Чорному морі і що Україна отримає завдяки такій співпраці? 

Велика Британія традиційно опікується морською безпекою України, це багаторічна співпраця. Ще до початку повномасштабної агресії Велика Британія надала Україні великий кредит якраз на розвиток військово-морських спроможностей. Тоді передбачалось будівництво двох пунктів базування – Бердянськ на Азовському морі, і Очаків на Чорному морі. А також будівництво ракетних катерів і придбання двох протимінних кораблів. Ця угода була підписана, затверджена українським парламентом і почала виконуватися. На жаль, війна дуже багато зробила коригувань. Питання морської безпеки для України набуло тільки більшої актуалізації. Ми бачимо, що завдяки домінуванню в морі супротивник фактично за декілька днів блокував судноплавство з портів України і це призвело до дуже негативних наслідків для нашої економіки. Приблизно 80% українського експорту перевозиться якраз морем. Нам вдалося цю ситуацію трохи скоригувати завдяки зусиллям Туреччини і ООН. З'явився "зерновий коридор". Після того як Росія з нього вийшла, нам вдалося запустити альтернативний коридор, він зараз працює. В цьому теж дуже багато допомагає Велика Британія, але обсяги недостатні для того, щоб задовольнити наші економічні потреби для здійснення морських перевезень. Тим більше, що частина портів (Миколаїв, Херсон, Очаків) зараз фактично заблоковані, навігації немає. 

Як ці гарантії безпеки надаватимуться на практиці? 

Я думаю, що це питання буде в закритому форматі обговорюватися. Велика Британія є членом Північноатлантичного альянсу. Тому, скоріш за все, відкритого захисту і використання сили не буде. Можливо будуть патрулювання повітряними силами і засобами Великої Британії цього коридору. Можливо відбуватиметься підготовка наших фахівців військово-морських сил для використання різних засобів протимінної боротьби. В першу чергу, це безпілотні апарати, сканери бокового огляду, які здійснюють пошук мін. До речі, минулого року Велика Британія нам передала 6 таких спеціальних приладів. Щодо цієї угоди відомо, що Велика Британія передає нам приблизно 20 одиниць невеликих катерів для патрулювання нашої ділянки коридору. І 20 одиниць – це буде амфібійна бронетехніка "Вікінг", яка дозволить нашій морській піхоті проводити такі операції на річках і на морі.

Тобто самі британці не патрулюватимуть, але нададуть нам все необхідне?

Так. Але тут є два серйозних аспекти. По-перше, кораблі Великої Британії заходити в Чорне море зараз не зможуть, через конвенцію Монтре. Туреччина цього не дозволить. По-друге, Велика Британія – це країна НАТО. А позиція Альянсу така, що жодна країна-учасниця відкрито не буде підтримувати Україну. Це статутні положення, яких вони, я думаю, будуть дотримуватися. 

Андрій Риженко. Фото:  Facebook "Andrii Ryzhenko" 

"Туреччина теж зацікавлена в безпеці судноплавства в Чорному морі"

Чи відома реакція Туреччини на цю безпекову угоду і чи можуть до неї долучатися інші учасники? 

Якщо ця угода не порушуватиме договори, в яких зацікавлена Туреччина, то вона позитивно до цього поставиться оскільки вона теж зацікавлена в безпеці судноплавства в Чорному морі. А зараз найнебезпечніший район – це якраз північно-західна частина Чорного моря. Для Туреччини це серйозний економічний аспект. Вона, до речі, має сили і засоби, щоб стабілізувати ситуацію, принаймні з точки зору безпеки судноплавства в цій частині Чорного моря. В неї є кораблі, підводні човни, авіація. Але вона цього не робить, бо це геополітичне питання і економічні стосунки з РФ. Наприклад, Туреччина є третім імпортером російської нафти, це серйозний показник. Плюс, багато інших галузей. Тобто там є економічні важелі, які Росія може використовувати.

Цього тижня президент Туреччини заявив, що планує поговорити з президентом РФ про відновлення Чорноморської зернової ініціативи. Це пошуки реальних шляхів для відновлення цього коридору чи якісь свої вигоди? 

Я думаю, що все разом. Тому що, коли в липні минулого року ця ініціатива була затверджена, то геополітичні дивіденди отримувала якраз Туреччина, як такий собі миротворець разом з ООН. Завдяки цьому 32 мільйона тонн вантажів було направлено. І це реально було дуже позитивно сприйнято і Євросоюзом. Тому що всі наслідки непостачання продуктів до країн Африки і Азії, в першу чергу, відгукнуться на ЄС, який повинен фінансувати різні місії з надання допомоги і так далі. Тому зараз Туреччині теж було б дуже позитивно, якби вона це питання вирішила.

"Угода з Великою Британією сприятиме відновленню роботи зернового коридору"

Чи можуть виникнути якісь суперечності між Ердоганом і путіним, зважаючи на контекст цієї 10-річної угоди між Україною та Великою Британією? 

Потенційна угода з Великою Британією якраз сприятиме відновленню роботи зернового коридору. Справа в тому, що північно-західна частина Чорного моря невелика. І якщо буде здійснюватися патрулювання літаками або безпілотниками королівських ВПС, то вони бачитимуть усе. І зможуть видавати точну інформацію щодо потенційних загроз на шляху руху суден зернового коридору, якщо він буде відновлений. Зокрема, зараз найбільш актуально – це морські міни, які дрейфують в неконтрольованому режимі. Тому, дійсно, намагання Великої Британії можуть сприяти функціонуванню цієї зернової угоди. Хоча, знову ж таки, є вимоги путіна. Вони стосуються, в першу чергу, зняття частини санкцій з РФ. Але подивимось, як тісні економічні стосунки між Туреччиною і Росією вплинуть на поведінку путіна. В будь-якому разі, Україна має розвивати свій надводний флот, тому що без наявності невеликих пілотних або безпілотних засобів нам буде дуже складно встановити контроль над цією ділянкою Чорного моря. І Азовського також.

А в нас є можливість виробництва таких засобів?

Тут йдеться про невеликі катери, розміром 20-50 метрів, які могли би виконувати функції контролю морської ділянки, боротьби з мінами і диверсіями. Можливо, забезпечення амфібійних операцій зі звільнення наших приморських територій. І другий тип – це нанесення ударів по кораблях окупанта. Тому що ракетна небезпека для нас дуже актуальна. Зараз вони трохи поставили її на паузу, але, я думаю, що ця загроза все ще може бути. Щодо виробництва таких засобів. Побудувати їх в Україні зараз буде складно. За кордоном, у кооперації з іноземними підприємствами, це можливо. І, до речі, ці невеликі платформи можна доставити в Україну альтернативним шляхом – річками, залізничним транспортом, автомобільним, або навіть, можливо, літаком. Про протоки Босфор наразі не йдеться.