Залізниця може перевозити через польський кордон до 100 фур в обох напрямах — Балін

Залізниця може перевозити через польський кордон до 100 фур в обох напрямах — Балін

Це не велика перемога, але це перемога, зазначив Українському Радіо віцепрезидент Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України Володимир Балін, коментуючи початок перевезення залізницею вантажівок через кордон із Польщею. Як зауважив Балін, залізниця може перевозити через польський кордон до 100 фур в обох напрямах. Так, це коштує певні гроші, не так швидко, але де-факто ми маємо сьогодні реальну альтернативу, наголошує він. Тим часом польські страйкарі продовжують блокувати для вантажівок 4 пункти пропуску кордону, розповів Балін. "Хоча Словаччина сьогодні працює. Більше того, ми знаємо багато імпортерів, які, щоб не ризикувати, одразу направили свої машини через Румунію", – повідомив Балін. Він сподівається, що невдовзі запрацює новий уряд Польщі й це згодом сприятиме вирішенню проблеми блокування кордону для фур.  

0:00 0:00
10
1x

Черга у напрямку Польщі на пункті пропуску "Рава-Руська-Гребенне". Фото: Суспільне Львів

З польської сторони черга зростає

Угорські перевізники від сьогодні обіцяли приєднатися до своїх польських колег, але без блокування кордону. Що відомо про їхні плани, а також про страйк словацьких перевізників? 

Словацьке блокування в минулий понеділок закінчилося. Наразі КПП біля Ужгорода працює в штатному режимі.  Що стосується Чопа, то за інформацією, яку отримали офіційні представники України, там буде відсутнє фактичне блокування пункту пропуску. Страйк буде проходити біля автомагістралі без перекриття руху. Єдине, що там буде обмеження швидкості для машин. Тобто фактично це не блокування, а страйк. Ми сподіваємося, що так воно і буде. І це ніяк не вплине на роботу міжнародного автомобільного пункту пропуску.

— Що зараз відбувається на українсько-польському кордоні, автівок меншає чи більшає? 

Для мене дивно, але за останні дні кількість автівок збільшується. Чому дивно? Тому що, на сьогодні ніхто не може гарантувати, що розблокується швидко кордон. При цьому перевізники, їх замовники, планують перевезення через ці 4 пункти пропуску, які реально заблоковані. Хоча Словаччина сьогодні працює і є реальною альтернативою. Більше того, ми знаємо багато імпортерів, які, щоб не ризикувати, одразу направили свої машини через Румунію. Тобто, на жаль, пропускна спроможність пунктів пропуску не збільшується. З українського боку електронна черга зменшується, бо хтось відмовляється їхати або їде в об'їзд. А з польської сторони вона зростає.  Але сподіваємося, що завтра-післязавтра буде новий уряд і швидкі рішення. Я припускаю, що це рішення нового уряду буде спрямовано на те, що пообіцяють підтримку з точки зору повернення дозволів, але за умови, що все-таки розблокують кордон. Тому швидкі рішення точно не будуть простими для нас.

"Ми маємо вже 23 вагони, які можуть везти фури туди і назад"

У процес включилася "Укрзалізниця". Вчора, 10 грудня, перша партія вантажівок залізницею прибула до Польщі. Наскільки це взагалі може вплинути на ситуацію?

Теоретично сьогодні ми маємо вже 23 вагони, які можуть везти фури туди і назад. Дійсно, "Укрзалізниця" це зробила. Але ініціатива виходила від перевізників Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України в Києві. Вони вийшли на певні посадових осіб, домовились і поїхали. І нас це тішить, тому що, де-факто, ми маємо сьогодні реальну альтернативу. Так, вона коштує певні гроші, не така швидка. Але якщо страйк триватиме і потяг ходитиме, як нам обіцяли, доба туди, доба назад, плюс більша кількість вагонів, то до 100 транспортних засобів в обох напрямках може рухатись. Це не велика перемога, але це перемога. Плюс ми подали скарги в польські гміни на те, щоб скасували страйк. І все це впливає на страйкарів. Вони розуміють, що з різних боків йде, і рано чи пізно з них все рівно спитають: "Що ж ви наробили?" Такі збитки економіці українській, польській, і не тільки польській. Багато європейських країн теж постраждало.

Володимир Балін. Фото: trans.info

— Як проходить митний контроль вантажівок у випадку переміщення їх залізницею? 

Митники і прикордонники з обох країн перевіряють на залізничних пунктах пропуску. Більше того, коли потяг заїхав на територію Польщі, його загнали в спеціальний бокс і там був поглиблений контроль всіх без винятку машин. Тобто, технічно все те ж саме, тільки машина не з'їжджає, а стоїть на платформі. Деякі операції польські митники відмовились робити в боксі, сказали, що не зручно. Наприклад, перевірити кількість палива в баках, а там допускається не більше 600 літрів. Вони це вже перевіряли у Славкуві, де вивантажувалися машини з платформ. В ідеалі, коли система буде працювати, то вони будуть робити тільки на завантаженні і на вивантаженні. І це значно пришвидшить процес переміщення вантажівок.

— Скільки фур одночасно може везти такий потяг?

Це залежить від того, яке залізничне полотно і скільки там іде звичайних вагонів, і скільки таких платформ. Сьогодні в Україні своїх 23 вагони таких. Україна може їх будувати, але це час. Тому ми розраховуємо, що якщо не буде припинений страйк, то підрозділи Укрзалізниці візьмуть в оренду ці спеціальні платформи. Будемо на них їздити. Коли необхідна альтернатива легально і швидко об'їхати чергу – це варіант. 

"Ми ведемо вже не перший раунд перемовин між страйкарями і нашими перевізниками"

Лідер польської партії "Громадянська коаліція" Дональд Туск заявив, що після свого ймовірного призначення на пост прем'єр-міністра займеться вирішенням суперечок між Варшавою і Києвом. На вашу думку, наскільки швидко це може відбутися?

Там не так багато проблем і ми ведемо вже не перший раунд перемовин між страйкарями і нашими перевізниками. До цього декілька раундів було з присутністю влади, а останні – ми робили без влади. Тобто ми сьогодні маємо діаметральні позиції, але ми доводимо до наших колег і, я сподіваюсь, вони нас почули. Їм не подобається конкуренція з боку українських перевізників. Вони намагаються вирішити її дозволами, а ми пропонуємо інший варіант. Тому, якщо ми теоретично зможемо знайти спільну мову, то у нас буде можливість йти до урядів з пропозиціями, які задовольняють і нас, і поляків. І я думаю, що тоді уряди швидше погодяться.

Якщо ж у нас не буде узгодженої позиції і польський уряд скаже протестувальникам, що він буде все робити, щоб повернути дозволи, але розблокуйте кордон, то тоді нам буде складніше домовлятися. Але ми донесли свої меседжі, що добросовісна конкуренція може відтворюватися і за допомогою інших важелів. І ми їх надали нашим польським колегам.

КОНТЕКСТ

У неділю, 10 грудня 2023 року з України до Польщі прибула перша партія вантажівок залізницею, в обхід заблокованих польськими страйкарями автомобільних пунктів пропуску через кордон із Польщею. Про це повідомила "Укрзалізниця" на своїй сторінці "Укрзалізниця – Ukrzaliznytsia" у Фейсбук 

"Партія вантажівок залізницею прибула до Польщі. Українська та польська сторони узгодили всі питання щодо перевезень та оформлення митних і прикордонних процедур. Далі вантажівки до пункту призначення попрямують автошляхом. Наступні відправлення планується зробити регулярними та задіяти в перевезеннях більше модернізованих платформ".

Укрзалізниця організувала між Україною та Польщею контрейлерний поїзд для перевезення вантажівок. Він курсує за маршрутом Скнилів (Україна) – Славкув (Польща).

Парламент Польщі сьогодні, у понеділок, 11 грудня 2023 року, голосуватиме за затвердження нового уряду – ввечері новим прем'єром може стати кандидат від опозиційних сил Дональд Туск, повідомляє "Європейська правда" з посиланням на RMF24. Чинний прем’єр Матеуш Моравецький, якому президент Польщі після виборів доручив формування уряду як представникові формального переможця, партії "Право і справедливість", спробує отримати у Сеймі достатньо голосів для затвердження свого уряду. Але депутати від провладних сил мають лише 191 мандат, а коаліція опозиційних політсил – "Громадянської платформи", "Третього шляху" та "Лівиці" – 248 мандатів. Тому уряд Моравецького не має більшості голосів для затвердження. 

У вівторок, 12 грудня 2023 року, о 9:00 новий прем’єр має представити свою програму і склад уряду, а голосування має відбутися о 15:00.

З визначеним графіком голосувань, уряд повноцінно запрацює щонайраніше з 13 грудня, після складання присяги перед президентом Польщі, зазначає "Європейська правда".