Фото: International Atomic Energy Agency
Які функції виконує МАГАТЕ?
МАГАТЕ було створено 1957 року у структурі ООН. Це спеціалізований орган, який відповідає за встановлення стандартів безпечного використання ядерної енергії та контроль за нерозповсюдженням ядерної зброї. Саме тому цей орган наділений надзвичайними повноваженнями — його інспекційної діяльності на ядерних об’єктах не повинен порушувати жоден уряд. МАГАТЕ звітує Генконференції та Раді безпеки ООН за свою діяльність. Тому з точки зору своїх повноважень — це справді унікальний орган, але практика зовсім не відповідає цим повноваженням. Нагадаю, що у 1968 році було підписано угоду про нерозповсюдження ядерної зброї та офіційно визнано лише 5 країн, які на той час мали ядерну зброю — США, Радянський Союз, Британія, Франція і Китай. Але попри гарантії МАГАТЕ, що жодна інша країна не може стати ядерною, через застосування жорстких міжнародних санкцій, на сьогодні ядерними вже є Північна Корея, Пакистан, Індія, Ізраїль та ще 5-6 країн, які постійно перебувають на межі розробки власної ядерної зброї. Отже, МАГАТЕ не здійснювало повною мірою тих повноважень, якими воно було наділено.
А тепер візьмемо факт російської агресії проти України та захоплення двох атомних станцій — аварійної Чорнобильської у перший день та Запорізької трохи пізніше. МАГАТЕ з цього приводу не ухвалило жодного рішення про те, що РФ здійснює ядерний тероризм. Ми не чули жодного пояснення з боку гендиректора МАГАТЕ, окрім того, що на захоплених Росією ядерних об’єктах — ЧАЕС та ЗАЕС — радіаційний фон нормальний. Можна однозначно стверджувати, що з такими колосальними повноваженнями і такою безвідповідальною політикою щодо застосування цих повноважень цей орган сьогодні абсолютно не потрібен. Або ж його треба докорінно реформувати.
Фото: фейсбук-сторінка Юрія Костенка
Чи зможе участь України внести свіжий струмінь у діяльність МАГАТЕ?
Цей струмінь не буде свіжим. У першу чергу треба поставити питання — чому фахівці України, яка за кількістю енергоблоків посідає 8-ме місце у світі, 5-те місце у Європі та пережила наймасштабнішу ядерну катастрофу 1986 року на ЧАЕС, не були представлені жодного разу в керівних органах МАГАТЕ? Маю власний досвід. У 1997 році Україна висунула мене кандидатом на посаду гендиректора МАГАТЕ. Тоді йшлося про виведення з експлуатації ЧАЕС, і для України це була колосальна можливість справді обійняти посаду якщо не гендиректора, то принаймні місце у Раді керівників МАГАТЕ, їх загалом 35. Саме там весь час мала бути присутня України з її колосальним ядерним потенціалом та величезним досвідом ліквідації наслідків наймасштабнішої у світі аварії на ЧАЕС. Чому ж мою кандидатуру зняли ще до голосування? Тому що українська влада не лише не мала досвіду лобіювання власних національних інтересів, але й тому, що Москва категорично заперечувала проти нашої присутності у керівних органах МАГАТЕ. Росія за багато років розклала функціонал МАГАТЕ та загалом Ради безпеки ООН за рахунок того, що проводила у керівні органи представників тих країн, які є лояльними до політики РФ. Тому у Раді керівників МАГАТЕ контрольний пакет голосів належить саме Росії, і без згоди РФ на жодну керівну посаду в МАГАТЕ ніхто з інших країн не потрапить. Керівництво здійснює три органи — Генконференція МАГАТЕ, що збирається раз на рік, Рада керівників МАГАТЕ, що збирається 6 разів на рік для ухвалення рішень, і Секретаріат, що є виконавчим органом МАГАТЕ, тут також представництво різних країн. Сьогодні в МАГАТЕ налічується 170 країн, це майже увесь світ. Але представництво у Секретаріаті та Раді керівників контролює не західна демократія, а диктатури — Росія, Китай та інші диктаторські режими. Тому роботу МАГАТЕ з колосальними повноваженнями фактично було заблоковано, особливо в період російської агресії та ядерного тероризму РФ проти України.
Днями МАГАТЕ звернулась до Росії з резолюцією про негайне повернення ЗАЕС під український контроль. Чи будуть наслідки?
Найголовніше, чого немає в таких резолюціях, це відповідальності сторони, яка порушує законодавство. Бо відповідальність настає в силу застосування щодо порушника покарання. Але покарання ніхто не оголошує. Тут і криється половинчастість таких декларацій і заяв щодо відповідальності Росії за порушення міжнародного ядерного законодавства. Чи були якісь рішення МАГАТЕ щодо запровадження санкцій проти Росії? Ну було. Це і є відповідь на запитання, чому не діють декларації та звернення до країни-агресорки: "будьте лагідними, залишіть, будь ласка, станцію". Це так не працює у світі. Лише сила може гальмувати агресора. Одразу після захоплення ЧАЕС і ЗАЕС Рада керівників МАГАТЕ повинна була звернутися до Росії не із закликами, а з вимогою залишити станції, тому що це порушення міжнародного законодавства. А також — підготувати перелік можливих санкцій до "Росатому", а потім і до держави РФ, яка здійснює ядерний тероризм. Санкції мали бути задекларовані, насамперед, це обмеження можливостей "Росатому" продавати свої технології, ядерне паливо, концентрат для виготовлення палива. Адже "Росатом" має у світі величезну кількість об’єктів, де він отримує прибутки.
Насамкінець Юрій Костенко зазначив: "У 1994 році я підписував із американською компанією Westinghouse протокол намірів про виробництво в Україні ядерного палива, переробку високозбагачного урану з ядерних боєголовок, яких ми мали тисячі, та забезпечення української енергетики паливом власного виробництва, а не російського. Під цю програму американська корпорація готова була знаходити кредити, але й до сьогодні в Україні виробництва ядерного палива немає. Воно було заблоковане Росією і тими міністрами, які відповідали за розвиток ядерної енергетики. Нагадаю, що Westinghouse реалізував виробництво палива не з Україною, а з Чехією. Саме завдяки цьому сьогодні Україна може купувати паливо у Westinghouse і завантажувати свої енергетичні блоки".