"Зовнішніх факторів ми не знайшли". Рувін про експертизу щодо падіння гвинтокрила у Броварах

"Зовнішніх факторів ми не знайшли". Рувін про експертизу щодо падіння гвинтокрила у Броварах

"Зовнішніх факторів (вибухів, пострілів, збиття) не було встановлено. За всіма ознаками відео, оглядами, усіма визначеними можливостями, щоби перевірити чорні скриньки, записи роботи приладів, зовнішніх наслідків ми не знайшли. Їх і не було". Це констатував в ексклюзивному інтерв'ю Українському Радіо директор Київського науково-дослідного інституту судових експертиз Олександр Рувін, розповідаючи про експертизу у справі катастрофи гвинтокрила у Броварах, на борту якого перебувало керівництво МВС України.  Внаслідок цієї аварії 18 січня нинішнього року загинули 14 людей, з них 1 дитина, 25 осіб зазнали поранень, у тому числі 11 дітей. На борту гелікоптера французького виробництва Airbus Puma перебувало 10 осіб, зокрема, керівники МВС, у тому числі міністр Денис Монастирський. Усі, хто перебував на борту, загинули. Олександр Рувін повідомив, що під час експертизи допомагали французькі колеги.

0:00 0:00
10
1x

Наслідки падіння гелікоптера у Броварах. 18 січня 2023 р. Фото: Національна поліція України

 

— Київський науково-дослідний інститут судових експертиз проводив експертизу у справі катастрофи, що сталася 18 січня 2023 року. Хто саме із фахівців проводив експертизу? Чим була особливою ця історія?

— Київський науково-дослідний інститут судових експертиз найстаріший і найдосвідченіший, що існує в Україні. Йому виповнилося 110 років і він має великий досвід. Інститут проводив експертизу щодо Боїнга MH17 Малайзійських авіаліній, яка  лягла в основу обвинувачувального акту суду в Гаазі. Проводилася експертиза щодо збиття літака МАУ PS752 рейсу Київ-Тегеран (8 січня 2020 року, загинуло 176 осіб-ред.). АН-26 Чугуїв, де загинуло 26 курсантів Харківського університету повітряних сил (25 вересня 2020 року, 1 курсант вижив-ред.). Луганський ІЛ-76 (14 червня 2014 року, тоді 49 осіб загинуло-ред.). Також багато гвинтокрилів, які падали. Маємо цілий підрозділ. На цей інститут було покладено переважно всі питання і завдання щодо визначення причин зазначеної катастрофи з метою проведення експертиз і встановлення причинно-наслідкового зв'язку між польотом і падінням зазначеного вертольота. Я очолював групу експертів. Брало участь близько 30 експертів. 

Комплексна експертиза складалася з великих обсягів інформації  різного плану: чи є наявні наслідки пожежі, вибуху, пострілів на борту літака, проводилися портретні експертизи, фототехнічні з метою визначення безпосередньо, що було на борту, встановлювали осіб, розшифровували чорні скриньки. Спочатку ми розшифровували, потім нам допомагали французькі колеги. Обстежувався технічний стан гвинтокрила. Досліджували питання щодо його підготовки, проведення всіх технічних обслуговувань, регламентів, підготовки пілотів, якими були погодні умови, що не могли робити, на що мали право пілоти, чим займався цей вертоліт, дозвільні документи, коли він був готовий до польоту, чи мав можливості здійснити зазначений переліт і чи мали можливості це зробити безпосередньо пілоти, які були на борту. Тоді на борту перебувало 10 осіб. 250 листів експертизи без додатків. І додатків цілий стос. Нам довелося вивчати цей великий масив, проводити експерименти, ми розбирали і дивилися різні речі, перевіряли технічний стан. Бо були заміни деяких блоків під час підготовки гвинтокрилу до чергування, проводилися дослідження, які дали нам наприкінці можливість сказати причини зазначеної катастрофи.

Наслідки падіння гелікоптера у Броварах. 18 січня 2023 р. Фото: Національна поліція України 

— З огляду на той масив інформації, який вдалося дослідити, якого висновку дійшли?

— Підрозділи ДБР проводили досудове розслідування зазначених фактів. Це комплекс порушень, наслідками яких стала і ця катастрофа. Зовнішніх факторів (вибухів, пострілів, збиття зовнішніми факторами) не було встановлено. За всіма ознаками відео, оглядами, усіма визначеними можливостями, які в нас були, щоби перевірити чорні скриньки, записи роботи приладів, зовнішніх наслідків ми не знайшли. Їх і не було. Ми різними етапами це все проводили.

— Нагадаю, що у пресслужбі ДБР повідомили про підозру 5-ти посадовцям ДСНС, які порушили правила безпеки польотів гелікоптера. Чи відбуваються експертизи після обстрілів, які проводить країна-агресорка? Теж збираються досліди наслідків не тільки руйнувань, але й коли йдеться про людські жертви? Як відбувається цей процес? Чи працюють колеги в гарячих точках України зараз? 

—  Всі випадки, де було збиття літаків як наших, так і агресора, ми всі перепровіряємо. Збиття у агресора перевіряємо із метою перевірки причин: розшифровуємо чорні скриньки з метою встановлення місця зльоту, всіх пілотів. Ми точно можемо сказати, де він скидав бомби, де стріляв, маршрути його польоту. Ці льотчики потрапляють у полон. Перевіряємо наші літаки, які були збиті, усі падіння, ми всі проводимо дослідження. Наші працівники виїжджають на місце пригод, оглядаємо все, знаходимо чорні скриньки, проводимо свої дослідження, визначаємо причини, що було наслідком, яка причина аварії. Чи правильно діяли пілоти з метою збереження своїх життів  і життів навколо.

Олександр Рувін. Фото: commons.wikimedia.org 

— Дослідження лягають і стають величезною доказовою базою або злочинів проти нашої країни…

— Це основні докази. Тому що інститут акредитований в системі європейській і світовій, як експертна установа, яка повністю відповідає вимогам і критеріям оцінки якості проведення експертиз. Наші висновки приймаються всіма європейськими судами загалом і Міжнародним кримінальним судом, з яким ми зараз плідно працюємо. І приймається всіма правоохоронними органами Європи. Наші висновки лягають основним питанням обґрунтування безповоротно покарання всіх злочинців, які напали на Україну. 

— Чи можна назвати цифру кількості проведених досліджень за час повномасштабного вторгнення?

— Якщо брати всі види експертиз, то скоро підійде до 20 тисяч. Ми не тільки визначаємо все, що стосується повітряних суден чи водних. Все, що сталося на території України, майже всюди були наші фахівці. Це 207 населених пунктів Київської області, це Сумська, Миколаївська, Львівська. Всі області, де були прильоти повітряних засобів. Всюди виїжджають наші експерти. І ми можемо точно всюди сказати, що було, про наслідки, причини. Ми визначаємо збитки, що сталося, і причинно-наслідковий зв'язок. З яких літаків і кораблів воно вилітало та хто капітани. 

— Відстежуються таким чином не тільки виконавці, але і вертикаль наказів?

— Так і є. Тому що у нас є єдиний підрозділ не лише в Україні, але і в Європі, який досліджує ракетне артилерійське озброєння: вогнемети, міномети. І окремий підрозділ військовий, який проводить військові експертизи, які і визначають, хто давав команди, як воно все проходило. Це ракета із підводного човна чи надводного? Ми знаємо, з якого корабля. Ми все прописуємо. І до органів досудового розслідування залишається підготувати підозру і включити її в обвинувачувальний акт. Ми знаємо, хто видавав вказівку, виконував її і які наслідки цих обстрілів. І що за цим стоїть.