"На повноцінне розслідування роки"— авіаексперт про падіння гелікоптера в Броварах

"На повноцінне розслідування роки"— авіаексперт про падіння гелікоптера в Броварах

Попереднє розслідування причин падіння гвинтокрила у Броварах, на борту якого перебувало керівництво МВС України, тривало досить довго – 6 із половиною місяців, хоча стандартно це займає 3-4 місяці. Проте повноцінне розслідування катастрофи, розповів Українському Радіо авіаексперт, член Громадської ради при Державіаслужбі Богдан Долінце, може тривати і роками. За його словами, загалом, не маючи на увазі тільки цю авіакатастрофу, як правило до трагедії призводять не один чи два фактори, а 5-8 і більше. І без доступу до внутрішніх документів розслідування не можна назвати винних.   

Державне бюро розслідувань повідомило про підозру посадовцям ДСНС, через дії яких 18 січня цього року в авіакатастрофі загинуло керівництво МВС. "Посадовці допустили відверті порушення правил безпеки руху та експлуатації повітряного транспорту, що призвело до загибелі людей", — зазначили у бюро.

 

0:00 0:00
10
1x

Наслідки падіння гелікоптера у Броварах. 18 січня 2023 р. Фото: Національна поліція України

 

— Шість із половиною місяців для розслідування такої справи – це нормальний термін чи довго тягнулося? 

Якщо говорити про розслідування саме авіаційних подій, то все залежить від їхньої складності й термін може бути різний. В Україні є розслідування, які тривають від 3 до 6 місяців, і, як правило, стосуються несерйозних інцидентів, які не призвели до загибелі людей. Якщо ми говоримо про авіаційні інциденти або події, які трапляються та їхнім наслідком є загибель людей, то, як правило, термін повного розслідування складає від 12 місяців. Є випадки, коли такі розслідування тривали й 2–3 роки і більше. На сьогоднішній день є попередні результати, на які досить тривалий час знадобився, оскільки, як правило, попередні результати озвучуються вже через 3–4 місяці. Якщо ж говорити про повноцінне детальне завершене розслідування, то тут мова може йти про декілька років в частині саме авіаційного розслідування. Паралельно з ним може відбуватися і кримінальне розслідування, яке може бути вже спрямоване на визначення міри відповідальності, якщо така є, інших посадових осіб. 

Наслідки падіння гелікоптера у Броварах. 18 січня 2023 року. Фото: тг-канал "Трибуна Бровари"

"5-8 і більше чинників, які одночасно зійшлися"

— Слідство з’ясувало, що посадовці допустили відверті порушення правил безпеки руху та експлуатації повітряного транспорту, що призвело до загибелі людей. Хто і як, поясніть, мав підготувати до вильоту гелікоптер?

Якщо говорити загалом про процедури підготовки, то в кожного експлуатанта – компанії, підприємства – є свої внутрішні процедури, за якими визначає порядок, послідовність, відповідальність. Не можна сказати, що у всіх авіакомпаніях чи у всіх експлуатантів однакові процедури. Кожен експлуатант, враховуючи умови, в яких він працює, і маючи ті чи інші засоби, під себе розробляє та доопрацьовує існуючі загальні вимоги. Є вимоги авіаційного законодавства, які визначають, як мають здійснюватися регламентні та інші роботи, є технічні вимоги заводу, який виготовляє той чи інший гелікоптер або літак. Враховуючи всі ці обмеження й вимоги, експлуатант розробляє правила експлуатації окремо взятого типу гелікоптера або літака. Такі ж документи існують у підрозділі, який експлуатував дані гелікоптери, й вони можуть мати дві складові. Перша – може стосуватися того, що можуть бути якісь невідповідності. Ці документи обов’язково затверджуються у відповідних органах: якщо це цивільна авіація, то в Державній авіаційній службі України, якщо державна (як правило, військова) – то у відповідному структурному підрозділі Міноборони. Якщо говорити про формулювання, яке було озвучене, то мова може йти про те, що або документи були, але є якісь факти чи дані, які підтверджують, що було відхилення від затверджених процедур. Друга складова може бути, якщо, наприклад,  якісь документи були зроблені, але вони повністю не покривали обов’язкових вимог. Чи був перший чи другий факт або обидва одночасно, складно сказати, тому що детального звіту щодо розслідування ми не бачили. Але в першу чергу тут мова може йти саме про це. І задача і слідства, і авіаційного розслідування – визначити кожен із чинників, які призвели до катастрофи. Тому що, якщо говорити про авіаційні катастрофи, то, як правило, це не є один чи два фактори, а ціла низка – 5-8 і більше чинників, які одночасно зійшлися і це призвело до того чи іншого наслідку.

— Попри застереження внутрішніх інструкцій та вимог законодавства, посадовці ДСНС залучили до перевезення делегації гелікоптер, який перебував на чергуванні. Чому це було зроблено?

Складно відповісти. Для того, щоб зрозуміти, чому було прийняте таке рішення, необхідно отримати інформацію відповідних посадових осіб: чому вони приймати таке рішення, чи воно було самостійним, чи був зовнішній вплив, щоб таке рішення прийняти. Будемо сподіватися, що слідство з цим розбереться. Якщо говорити про залучення того чи іншого типу судна, то в інструкціях про експлуатацію напевно було заборонено залучати такий гелікоптер з тих чи інших причин. Це може бути, наприклад, для того, щоб не знижувати можливість покриття або забезпечення транспортування в разі необхідності осіб до лікарень абощо. Також, якщо такі гелікоптери, наприклад, знаходяться на чергуванні і проводяться процедури, які не дозволяють виконувати їхню експлуатацію на більш дальніх вильотах. Або, наприклад, є вимога, що на виконання якихось спеціальних дальніх вильотів необхідно розробляти дальні маршрути. Але це все визначається документами на експлуатацію конкретного експлуатанта. Не маючи доступу до цих документів ми не можемо точно сказати, наскільки це було критичне чи ні порушення. 

Богдан Долінце. Скриншот відео my.ua

"Як правило, в команду ставлять більш досвідченого пілота з молодшим"

— Під час підготовки до польоту екіпаж не мав відповідних допусків до польотів у складних метеоумовах та необхідних сертифікатів. Що це за допуски? Чому екіпаж був непідготовлений?

Пілоти проходять певне навчання та отримують допуск для того чи іншого повітряного судна після того, як вони отримали право літати на якомусь типі повітряного судна або його модифікації. Тоді настає друга складова цього процесу, коли пілот повинен розширювати свою кваліфікацію й отримувати додаткові допуски, наприклад, на польоти в умовах сильного вітру, ночі, коли відсутнє зовнішнє освітлення, або, наприклад, в умовах туману. З підвищенням кваліфікації, нальотів, вищих рівнів допуску пілот розширює свою кваліфікації та отримує право літати в тих чи інших умовах. Як правило, щоб не було випадків, коли треба повертати літак або гелікоптер до пункту вильоту або чекати, поки умови зміняться, в команду ставлять більш досвідченого пілота з молодшим, щоб в разі ускладнення умов хтось з пілотів мав відповідний допуск виконувати такий політ або здійснювати посадку. Якщо виникають умови, коли вертоліт вилетів, а погодні умови під час польоту стрімко змінилися, то вимагається або дочекатися, коли ці умови повернуться до заданих режимів, або повернутися на аеродром вильоту чи альтернативний аеродром для того, щоб здійснити посадку в тих умовах, для яких пілот має відповідний допуск. 

 Що сталося в Броварах? 

Вертоліт, що летів в одну з гарячих точок, упав уранці 18 січня цього року в районі житлових будівель міста Бровари, на Київщині, зокрема у районі дитячого садка. Внаслідок цієї аварії загинули 14 людей, з них 1 дитина, 25 осіб зазнали поранень, у тому числі 11 дітей. На борту гвинтокрила Airbus Puma перебувало 10 осіб, зокрема, керівники МВС: міністр Денис Монастирський, його перший заступник Євген Єнін та державний секретар міністерства Юрій Лубкович, їхні помічники, а також 3 члени екіпажу ДСНС. Усі, хто перебував на борту, загинули.