Наскільки дієздатною є місцева влада у звільнених містах. Коментує Юрій Ганущак

Наскільки дієздатною є місцева влада у звільнених містах. Коментує Юрій Ганущак

Українські військові звільняють наші території, виганяючи ворога і відновлюючи там українську владу. Тож громади, які перебували в тимчасовій окупації, мають можливість повернутися до своєї діяльності. Військові адміністрації Харківщини та Херсонщини повідомляють, що в деокупованих громадах планується створення військових адміністрацій і призначення відповідних голів. В якому статусі працюватиме місцева влада? Як будуть ухвалюватися місцеві бюджети? Про це в ефірі Українського радіо розповів експерт з питань управління територіями, народний депутат України 6-го скликання Юрій Ганущак.

0:00 0:00
10
1x

Про перевірку голів громад та місцевих депутатів на колабораціонізм

Така перевірка відбувається щодо всіх осіб, які проходять по закону про колабораційну діяльність. Тому це абсолютно логічно.

Про припинення повноважень місцевих рад при військово-цивільних адміністраціях

Закон передбачає, що якщо ради не можуть виконувати свої повноваження, то в такому разі, дійсно, призначаються військово-цивільні адміністрації населених пунктів. Тож треба вносити зміни у зв'язку з адміністративно-територіальним устроєм. Тобто в громадах. Але я розглядаю це як крайній випадок. Підміна місцевого самоврядування виконавчою владою — це погано. Тому що місцеве самоврядування — це різновид публічної влади, де віддається певна сфера діяльності і можуть ухвалюватися дискреційні рішення. Виконавча влада працює виключно за законом. Закон не завжди враховує купу нюансів. І саме тому існує місцеве самоврядування, яке, зважаючи на ситуацію на території, ухвалює рішення. Досвід децентралізації влади показав, що місцеве самоврядування працює набагато краще, ніж виконавча влада.

Водночас виконавча влада відповідно до Конституції зобов'язана контролювати місцеве самоврядування на предмет дотримання законності. А хто буде контролювати саму виконавчу владу на місцях? Вона віддана сама собі. Тобто бюджет сама складає, перевіряє, контролює і виконує. І тому введення такого прямого управління з боку виконавчої влади — це дуже поганий випадок. Він може розглядатися лише як тимчасовий. Тобто до проведення нових виборів.

У нас воєнний стан введений в усій країні, однак майже всюди працюють все-таки місцеві ради і всенародно обрані керівники виконавчих органів цих рад. Це міські, сільські та селищні голови. Це нормальне явище. Тобто введення військової адміністрації — це має бути щось екстраординарне навіть під час воєнного стану.

Наприклад, коли міський голова колабораціоніст. Очевидно, що хтось має його замінити. Але закон передбачає, що в цьому випадку його може заміщати секретар ради. Якщо депутати ради повністю лояльні до України, а голова продався окупантам, то логічно зробити так. Оскільки виборів не буде в найближчому майбутньому, тоді секретар  виконує повноваження голови до виборів, і в цьому випадку працює система місцевого самоврядування. Тобто є баланс. У випадку, якщо всі зрадники, або втекли, або нікого немає на місці, тоді однозначно має бути військово-цивільна адміністрація.

Чому на місцях має зберегтися саме місцева влада

Коли формується місцеве самоврядування, то відповідальність і центр ухвалення рішень є на місці. Коли формується військово-цивільна адміністрація, то центр ухвалення рішення тут на місці, а відповідальність у кабінеті президента, тому що він його призначав. І це для нашого ворога прекрасний подарунок. Адже у будь-яких проколах, які однозначно будуть, тому що наближається зима, буде винна українська влада. Тому що вона погано ухвалює рішення, тому що в центрі той, хто призначив того, хто погано ухвалює рішення. Коли люди обирають міського голову, то "бачили очі, що вибирали". Тому впровадження військової цивільної адміністрації повинно бути винятком, а не правилом. Це коли, дійсно, немає тих обраних людей, які засвідчили те, що вони за Україну.

Чи можуть залучатися місцеві депутати до формування військових цивільних адміністрацій і на яких умовах

Може бути все. Але не як депутат, а як консультант. Депутат у складі ради формує певне рішення, де є можливості вибору. А виконавчий орган виконує ці речі. Це можливо лише за умови, якщо є повноцінне місцеве самоврядування. Якщо впроваджується ВЦА, то депутати непотрібні. Загалом економічна модель, коли управляє поставлена, а не обрана особа, є набагато гіршою.

Про місцеві бюджети на наступний рік

Місцеві бюджети будуть затверджуватися так, як і завжди. Хоча закон передбачає, що це може робити й голова. Але слово "може" є ключовим, тому що я не знаю випадків, щоб зараз місцеві голови скористалися своїм правом авторитаризму. Досвід децентралізації показав, що певний баланс між представницьким і виконавчим органами передбачає, що міський голова у випадку, коли потрібно ухвалювати непрості рішення, радиться з радою. Бюджет, особливо на наступний рік, — це надзвичайно важке рішення, тому що він буде куцим. І в цьому випадку я впевнений, що він буде голосуватися саме радами.

І тут закон передбачає дуже красиву річ — бюджет має бути ухвалений. І політичні ігрища із серії "якщо не зробите це, то не буду голосувати за бюджет" загрожують тим, що, дійсно, буде розпуск ради і впровадження військово-цивільної адміністрації. Це саме той випадок, коли ВЦА є виправданою. Від цього, звичайно, мешканцям не буде краще, але у будь-якому випадку перед тим, як забаганки чи політичні доктрини висувати у вигляді шантажу, депутати сто разів подумає. Тому що йде війна, і він зобов'язаний ухвалювати нехай не популярне, нехай погане, але рішення. Для цього він поставлений. Це набагато краща модель кожний зобов'язаний ухвалювати рішення, а не уникати його.

Про законопроєкт щодо функціонування місцевого самоврядування на час воєнного стану

Перший законопроєкт був достатньо слабкий, його ухвалили дуже швидко, але президент його не підписав. Йому на заміну був ухвалений закон, який, дійсно, розширює повноваження міських та сільських голів. Я очікував сплеску авторитаризму, але, на щастя, досвід децентралізації показав, що міські голови поважають думку депутатського корпусу. І в цьому випадку пришвидшились всі процедури, але неприємно, що фактично цей процес закритий для громадськості. Я думаю, цих заходів більш ніж достатньо для того, щоб далі функціонувало місцеве самоврядування і виконавча влада.

Крім того, завдяки місцевому самоврядуванню, у нас не було здано жодного великого міста. Міські голови і депутатський корпус уже відчувають місто як своє. І жоден міський голова не проміняє статус посадовця від Путіна, якого можна зняти в будь-який момент, на те, що зараз є. Він ухвалює рішення і бачить, що вони подобаються мешканцям. І є повага. Тому місцеві боролися за свої міста всіма силами. І в цьому випадку виконавча влада, військові і місцеве самоврядування спрацювали надзвичайно добре.

Про відновлення місцевого самоврядування після того, як воєнний стан буде знятий і закінчиться війна

Місцеве самоврядування відновлюється на наступний день. Водночас ще є перехідний період — пів року. Загалом немає жодних проблем. У нас проблема буде у встановленні повноцінної влади і місцевого самоврядування там, де не було України 8 років. Тут будуть великі проблеми, тому що там ментально люди ще не звикли до того, що має бути. Україна зробила величезний стрибок за ці 8 років у розумінні поняття місцевого самоврядування і взаємовідносин між місцевим самоврядуванням і виконавчою владою. Тому там достатньо часто потрібно буде встановлювати військово-цивільні адміністрації. На тих територіях, де вже було місцеве самоврядування і пройшла вихором війна, буде суто індивідуальний підхід. Якщо є депутати і рада, яка працює, треба залишити. Можливо, змінити міського голову.

Фото: Офіс Президента України