Україна вивозить зерно лише до ЄС: експерт про коливання цін на збіжжя

Україна вивозить зерно лише до ЄС: експерт про коливання цін на збіжжя

Поки на світових ринках вартість продовольства зростає, закупівельні ціни на зернові всередині України впали на третину, що може суттєво зашкодити фермерам. Що з цим робити розповів в ефірі Українського радіо президент Української аграрної конфедерації Леонід Козаченко.

0:00 0:00
10
1x
Програма:
Ведучі:
    • Лідія Станіцька

Про закупівельні ціни на зернові в Україні

Ціни залежать від розміщення зернових елеваторів або підлогових сховищ у малих виробників. Ціна відрізняється десь на 15%, але від тих цін, які є на світовому ринку, вона дуже суттєво відрізняється. Йдеться про 35-40% — це різниця в ціні від світового ринку. Це велика проблема, бо світ потребує нашого зерна. Дефіцит є і він впливає на зростання цін. Зерно ми не можемо постачати, бо в нас немає логістики. 85% постачать здійснювалось через порти і портові термінали. Зараз це зробити неможливо.

Тут ще є проблема дефіциту коштів у фермерів, вони готові швидко продати свою продукцію, бо якщо не встигнуть посіяти і не отримають гроші навіть за нижчою ціною, то вони взагалі в цьому році не зможуть зібрати нічого.

Ми ставили питання, щоб держава викупила збіжжя у малих господарств, але поки це питання не вирішене. На державних елеваторах ми могли б зберігати мінімум 5 мільйонів тонн збіжжя. Правда, зараз там є окупована частина. Зокрема у Херсоні наше зерно забрала Росія і зараз продає як своє. Але навіть без цієї частини близько 3,5 млн тонн ми могли б залишити на цих елеваторах і потім не тільки експортувати, але могли і впливати на коливання внутрішніх цін. Це б давало можливість державі заробити додаткові гроші. Але ми розуміємо, що в держави зараз не вистачає коштів. Однак не лише про зерно йдеться, а й про олію і цукор.

Про логістичні проблеми

Україна нині переміщує зерно в одному напрямку через митницю — це Європейський Союз. Але там немає бази для переміщення такої кількості вантажу. Тому у нас там черги із сотень вагонів, автомобілів. Вони там стоять не один-два дні, а наприклад залізничний вагон із продукцією може стояти до 10 днів. Ця проблема на сьогодні №1.

Щоб вирішити логістичну проблему дуже багато робить Міністерство аграрної політики. Там проводять щотижня наради з цього питання. До вирішення цієї проблеми залучене Міністерство транспорту, вони шукають все, що можна зробити, аби налагодити логістику. Ми знаємо, що з боку Євросоюзу лунають заяви, зокрема від Уряду Німеччини, що вони докладуть максимум зусиль, щоб активувати закупівлю в України зерна. Це пшениця, кукурудза, ячмінь, соя та олійні культури.

Щоб розблокувати морські порти, Україна могла б звернутися до ООН, аби вони зробили продовольчі коридори. За прогнозами ФАО (Продовольча та сільськогосподарська організація ООН — ред.), цього року до 100 млн людей можуть потерпати від браку продовольства або шаленої ціни на нього, саме із-за того, що Україна заблокована. 

Фото: facebook.com/mapfu2021