Де перевірити якість повітря у столиці, куди поскаржитися та де згенерувати заяву? Коментують експерти

Де перевірити якість повітря у столиці, куди поскаржитися та де згенерувати заяву? Коментують експерти

Про те, хто найбільше забруднює повітря у Києві, Українське радіо дізнавалося в Олександра Возного, начальника Управління екології та природних ресурсів КМДА та Артема Романюкова, співзасновника SaveEcoBot.

0:00 0:00
10
1x

Про те, хто найбільше забруднює повітря у Києві

"Київ — це мегаполіс, у якому традиційно нічого не змінюється. 

Джерела шкідливих викидів в атмосферу є стаціонарні та пересувні. Стаціонарними джерелами є труби, та котли різних підприємств. А пересувними джерелами є транспорт та всі рухомі об’єкти, які викидають у повітря шкідливі речовини.

Найбільшим забруднювачем атмосферного повітря на території міста Києва є автомобільний транспорт. За останніми підрахунками науковців близько 80% шкідливих викидів в атмосферне повітря надходить саме від автомобільного транспорту. Хоча впродовж останнього тижня я можу відзначити скорочення кількості автомобілів на вулицях міста. 

Щорічна статистика свідчить, що кількість автомобільного транспорту в столиці зростає. На 1000 жителів Києва припадає орієнтовно 300-400 автівок. Якщо у 2015-2016 роках у Києві було зареєстровано орієнтовно 600 000 автомобілів, то сьогодні ця цифра досягла 1 000 000. Якщо сюди доплюсувати ще й агломерацію — автомобілі, які вважаються транзитом, то ми отримаємо близько 1 300 000 автівок на добу в Києві", — розповів Олександр Возний, начальник Управління екології та природних ресурсів КМДА.

За словами Возного, коли в місті утворюються затори та вулиці є переповненими приватним транспортом, то викиди шкідливих речовин у повітря зростають. Сьогодні ми маємо змогу моніторити цю інформацію у системі онлайн за допомогою міської системи моніторингу, яка розбудовується впродовж двох останніх років. 

На Сайті Управління екології та природних ресурсів, можна перейти за посиланням (http://asm.kyivcity.gov.ua/)  і побачити 5 референтних — абсолютно точних станцій, які щохвилини відбирають проби на забрудненість повітря і виводять індекс якості повітря на монітори в режимі онлайн. 

Система моніторингу повітря є необхідною для того, щоби зібрати інформацію про кількість забруднювальних речовин саме у їхньому розрізі та дослідити у який спосіб відбувається їхнє зростання. Ця інформація є необхідною для аналізу стану зміни системи атмосферного повітря в місті впродовж дня, місяця чи року. Після чого ми можемо робити відповідні прогнози, та ухвалювати певні рішення.

Зокрема, якщо в майбутньому буде прийнято рішення щодо обмеження руху автомобільного транспорту в центральній частині столиці, визначення відповідних зон, то ґрунтуватися воно буде не на чиїйсь суб’єктивній думці, а на виваженій математичній моделі. 

"Розв’язанням проблеми надмірного скупчення автомобільного транспорту в Києві та, як наслідок, забрудненості повітря, займається профільний Департамент транспорту. Це є їхньою зоною відповідальності, в рамках якої вони розбудовують транспортну стратегію міста, передбачаючи застосування різних видів транспорту для комфортного пересування мешканців міста без використання приватного транспорту.

У світі використовується декілька систем, для того, щоби обмежити рух приватного автотранспорту. Зокрема практикується платний в’їзд до центральних частин міста, дороговартісне паркування та інші дієві обмежувачі", — наголосив Олександр Возний.

 

Про те чи можливо поскаржитися на якість повітря у столиці і куди для цього слід звернутися

"Як співзасновник SaveEcoBot, скажу, що в певний момент ми зрозуміли, що відповідь на це питання для людей є доволі важливою. SaveEcoBot, як агрегатор екологічних даних про якість повітря зокрема, давав людям інформацію про якість повітря, проте, не давав рішення — що робити, коли повітря забруднене. Це ж стосувалося й інших екологічних проблем довкілля.

Тоді ми зрозуміли, що потрібно не лише інформування, але й якесь рішення. Потрібно запропонувати якийсь простий спосіб, завдяки якому люди могли б звернутися до відповідних інстанцій зі своєю скаргою.

Так зародився сервіс скарг на порушення довкілля через SaveEcoBot, який ми запустили спільно з державною екологічною інспекцією, з Держпродспоживслужбою та з Міністерством захисту довкілля.

Ті скарги, які надсилатимуться через SaveEcoBot, будуть верифікованими цими трьома установами", — розповів Артем Романюков, співзасновник SaveEcoBot.

За словами Романюкова, якщо ви бачите стихійне звалище або ж несанкціоновані викиди з труб підприємств і не знаєте, куди поскаржитися, як написати скаргу та на яких нормах закону вона повинна ґрунтуватися, то ви можете зайти на SaveEcoBot, обрати відповідний пункт зі списку типів забруднення, і після декількох простих запитань від бота буде сформовано верифікований шаблон документу, узгоджений з екологічною інспекцією, Держпродспоживслужбою та з Міністерством захисту довкілля, та відправлений у відповідну установу.

Якщо у вашій скарзі буде вказана юридична особа, яка здійснює несанкціоновані викиди чи інші типи забруднення, то результатом вашої скарги має обов’язково бути позачерговий вихід екологічної інспекції задля здійснення перевірки. Якщо ж винуватець невідомий (наприклад, несанкціоноване сміттєзвалище), то така скарга автоматично буде направлена на органи громадського самоврядування, які повинні з’ясувати, хто є винуватцем. 

Така послуга є безоплатною. І її головною прерогативою є те, що реакція, чи від органів місцевого самоврядування, чи від Держпродспоживслужби, чи від екологічної інспекції, є обов’язковою за законом. Результати після розгляду вашої скарги мають надійти на вашу електронну скриньку, з якої була відправлена скарга, згенерована сервісом скарг. 

Станом на сьогодні такою опцією уже встигли скористатися декілька тисяч людей, близько 5 000 звернень було згенеровано нашим сервісом впродовж кількох місяців роботи.

Фото: Українське радіо