Подарунки без сюрпризів: експертка про права покупців та як їх захищати

Подарунки без сюрпризів: експертка про права покупців та як їх захищати

Свята – час для подарунків. Аби вони радували тих, хто їх отримуватиме, та не додали клопоту тим, хто їх обирає та купує, слід пам’ятати про свої права споживача. Які документи мають надати при покупці, що робити, якщо ціни на ціннику відрізняються від тих, які "пробивають" на касі, чи можна повернути вже оплачений товар на пошті або товар, куплений зі знижкою? Про все це Українському радіо розповіла начальниця відділу контролю у сфері торгівлі Держпродспоживслужби в м. Києві Ірина Мазепа.

0:00 0:00
10
1x
Програма:

Як має посвідчуватися покупка? Чи є різниця між фіскальним та товарним чеками?

Разом з купівлею будь-якого товару споживачу має бути видано розрахунковий документ. Якщо говорити про товарний та фіскальний чеки, то вони відрізняються між собою лише способом формування та певною групою товару, на який вони реалізуються. 

Якщо продавець є фізичною особою-підприємцем, він може, здійсеюючи продаж, видавати товарні чеки. Якщо йдеться про велику мережу, яка є юридичною особою, то будуть видаватися фіскальні чеки. 

Якщо людина купує техніку, побутові товари, електронну апаратуру як офлайн, так і онлайн, навіть якщо продавець є ФОПом, споживачу мають видати виключно фіскальний чек. Якщо видається товарний, написаний від руки,  це є порушення законодавства. 

Разом з тим, в будь-якому розрахунковому документі має бути вказана назва товару, дата продажу, назва магазину або найменування самого суб’єкта господарювання та, адреса. Тому що часто видають чек, де від руки вказана назва товару, вартість і більше нічого немає. Потім доводиться самому через куточок покупця, якого в магазині може не бути, дізнаватися, чи дійсно цей суб’єкт господарювання є продавцем. 

Чи можна повернути товар, куплений зі знижкою?

Коли ви бачите оголошення про те, що товар зі знижкою не підлягає обміну або поверненню, це є порушенням вашого права як споживача. Будь-який товар підлягає обміну та поверненню, як протягом двох тижнів, якщо споживач ним не користувався, так і протягом гарантійного терміну, якщо з товаром було щось не так. 

Єдине, що може бути,  це коли мережа заздалегідь говорить про те, що в товарі є видимий дефект і робить на цьому акцент. Товар вже реалізується з недоліком і споживач про це повідомлений. Тоді в розрахунковому документі йде позначка, що споживач купив товар з недоліком. В такому випадку повернення буде недоречним. У всіх інших випадках споживач може повернути товар, навіть якщо він був придбаний із знижкою.

Якщо ж говорити про акції, то там треба читати умови. Адже може бути пропозиція придбати один товар за повною ціною, а інший  з 50 % знижкою або в подарунок. Там також споживач має право на повернення товару, але не одного, а обох.

Чи можна повертати косметичні засоби, якщо вони виявилися неякісними?

Якщо ми придбали якісний товар, не користувалися ним і в нас є розрахунковий документ, протягом двох тижнів ми можемо його повернути, за винятком групи товарів, які не підлягають обміну та поверненню. 

Якщо ж товар неякісний, на ньому відсутня інформація, яка впливає на можливість нашого свідомо вибору, якщо товар спричинив алергічні реакції і у вас є довідка від лікаря, то протягом гарантійного терміну його також можна повернути. 

Чи можна повернути оплачений товар, якщо він вже прийшов на пошту?

Якщо продавець не хоче приймати товар, він поводить себе некоректно. Існує закон про захист прав споживачів, де прописане право укладання договору шляхом онлайн-замовлення. Відповідно до цього закону, людина, оглянувши товар, який отримує, може зрозуміти, що товар її не задовольняє за певними характеристиками. Звичайно, його можна відправити назад і обов’язком продавця є прийняти товар. Якщо ж продавець не погоджується на повернення, це говорить про його недобросовісність.

Тому раджу, якщо ви купуєте товар через інтернет в продавця, якого не знаєте, не оплачувати гроші відразу. Завжди цікавтеся, чи є послуга накладеного платежу, якщо такої послуги немає і ви оплатили повну суму, буде дуже важко повернути товар. 

Що робити, коли вартість товару на ціннику відрізняється від тієї, яку кажуть на касі?

Вартість товару  це ціна, яка вказана на ціннику. Саме за такою вартістю споживачу мають реалізувати товар. Якщо ви вже оплатили покупку і лише потім помітили, що ціни не співпадають, слід одразу сфотографувати цінник і зберегти розрахунковий документ. В цій же ситуації треба звернутися до продавця, адміністратора для того, аби товар вам реалізували по ціні, вказанній на ціннику, або повернули різницю, якщо ви вже оплатили покупку. 

Якщо у вас є фотопідтвердження різниці в ціні, можна зателефонувати до Держпродспоживслужби й за вашою скаргою на перевірку до цього магазину прийдуть спеціалісти. 

Фото: Мінінстерство юстиції