Ілюстративне фото: Суспільне
Станом на ранок 25 листопада кордон працює у штатному режимі
З’явилась інформація, що блокування припинено. Яка ситуація зараз на українсько-польському кордоні?
Блокування розпочалося вчора вранці (у неділю, 24 листопада ― ред.) і ввечері було завершено. Тобто станом на сьогоднішній ранок, 25 листопада, кордон працює у штатному режимі. Страйкарі мають документи, які дають їм право страйкувати до 31 грудня. А вчора до них на акцію приїздив міністр аграрної політики Чеслав Секерський. Гадаю, якщо у них буде порозуміння і подальші свої дії вони вирішуватимуть за столом перемовин, то більше ми таких акцій не відчуємо. Але якщо страйкарі будуть чимось не задоволені, то цей дозвіл до 31 грудня дає їм право вийти на страйк.
Кордон використовується як засіб тиску на польський уряд, щоб вирішити свої питання
Які вимоги були цього разу, на відміну від попередніх тривалих акцій?
Цього разу було дві вимоги. Перша стосується податкового законодавства щодо фермерів, а друга ― польські фермери виступали проти того, щоб Євросоюз підписав угоду про вільну торгівлю з країнами Південної Америки, це Аргентина, Бразилія, Парагвай, Уругвай. Така угода підтримана польським урядом, який запевняє, що цю позицію відстоюватиме на європейському рівні. Щодо податків, інформації поки немає, на жаль. У будь-якому разі це внутрішнє питання Євросоюзу та самої Польщі, а кордон використовується винятково як засіб тиску на свій уряд, щоб вирішити власні питання.
Тобто фермери зазвичай обирають саме такий шлях вирішення своїх питань?
І фермери, і колеги-перевізники блокували кордон. І більшість вимог стосувались не українських перевізників, а саме уряду Польщі. Зокрема, це стосувалося блокування перевезень у Білорусь та Росію, бо через введення санкцій поляки втратили свої ринки і хотіли, щоб держава дала їм якісь преференції, податкові чи прямі компенсації. Але все, що стосується посилення контролю саме українських перевізників, було реалізовано і польським урядом, і Євросоюзом. Тож моя думка ― польським перевізникам на кордоні робити нема чого. Що стосується аграріїв ― це перманентна історія. Нагадаю, що навіть румунські аграрії, маючи вимоги до свого уряду, заблокували румунсько-український кордон ― і ми тиждень стояли. Але це такий засіб тиску на свій уряд, хоча страждала економіка та експортно-імпортні операції.
Працює алгоритм "а давайте заблокуємо кордон"
Але чому блокують саме український кордон? Заблокуйте, приміром, кордон із Німеччиною. Чому наш?
Моя особиста думка ― тут зручно. Для них навіть рух товарів, який відбувається сьогодні в Україну, є тупиковим. Транзиту практично немає, за винятком Молдови. Тому вони, мені здається, звикли. Місцева влада звикла давати дозволи, а зараз вони їх не дають, враховуючи наш досвід юридичного втручання у ці процеси. Торік у цей час кордон блокували перевізники, і ми винаймали польських адвокатів, які виконували певну роботу та розблоковували кордон на юридичних підставах рішеннями війтів та суддів.
Що стосується німецького кордону, для поляків було б добре, щоб його взагалі не існувало. Хоча на польсько-німецькому кордоні останні три місяці є контроль, саме з німецької сторони. Там перевіряють, до речі, і наших громадян, які їдуть територією Євросоюзу. Головне ― є вже такий алгоритм дій "а давайте заблокуємо кордон". Маємо цьогоріч випадки, коли польські аграрії блокували кордон з Литвою та Словаччиною, хоча це були короткострокові акції.
Стосовно того, що збіжжя висипають на землю. Наскільки мені відомо, за цими фактами були порушені кримінальні справи. Це питання не лише в контексті Голодомору, адже йдеться про чиюсь власність. Якщо збіжжя висипати на дорогу, то це власність, яка стала нулем, тобто є сторона, яка від цього постраждала.
Володимир Балін. Фото: trans.info
Збитків особливо ніхто не відчув ― наших перевізників заздалегідь попередили
Один день протестів ― яких збитків було завдано, зокрема нашим перевізникам?
Збитків особливо ніхто не відчув, тому що завдяки роботі митників та прикордонників української сторони, які отримали інформацію, що буде такий захід, наших перевізників заздалегідь попередили. Великих черг не було, пропускали одну машину на годину. Сподіваюсь, шляхом перемовин вони вирішать свої питання, і ми не відчуємо надалі таких страйків.
Коли блокується кордон ― порушуються певні законодавчі норми Євросоюзу
Якщо вимоги не стосуються України, то складається парадоксальна ситуація: при тому, що наша економіка гіпотетично зазнаватиме збитків, Україна може лише спостерігати ситуацію, допоки вона якось розвіється.
Коли збіжжя було розсипане на дорогу, то один із наших заступників міністра сказав, що це привід іти до європейського суду, після чого була жорстка критика і поляки перейшли до риторики, мовляв, вони нам так багато допомагають у війні, а тут такі слова. Ми у складній ситуації, бо Польща нам справді допомагає, а також через її територію іде для нас допомога. Я вважаю, що такі речі відбуваються через те, що Європейський Союз жодного разу не застосовував санкції до Республіки Польща за те, що вона вдається до блокувань кордону, до того ж Україна як держава жодного разу не зверталась офіційно до європейських установ саме в судовому порядку. Адже коли блокується кордон, то порушуються певні законодавчі норми Євросоюзу. І якщо Республіка Польща в особі уряду та президента розумітиме, що держава за це буде покарана, то вона швидше попрацює зі своїм внутрішнім законодавством. Наведу приклад Угорщини. Там був нетривалий страйк, десь тиждень, але блокування дороги не було ― страйк відбувався вздовж дороги. Вантажівки їхали трохи повільніше, але перекриття дороги не було. Тому тут питання більше до польського уряду, щоб вони привели у відповідність своє законодавство. Вони мають забезпечити своїм громадянам право висловлювати свою думку, але без блокування доріг, кордонів і без нанесення шкоди громадянам та економіці інших держав.
"Перевізники намагаються об’їхати Польщу"
З 1 листопада Польща запровадила електронну реєстрацію для перевізників. Як це працює?
В останні 3-4 місяці багато відбувалося подій, у тому числі щодо посилення контролю над українськими перевізниками і товарами. Велика кількість вантажів пішла через Словаччину, Угорщину та Румунію, щоб уникнути зайвих простоїв на кордоні. Зараз на переході Ужгород-Чоп черга більша, ніж на польських кордонах. Тобто перевізники намагаються об’їхати Польщу. Щодо запровадженої з 1 листопада обов’язкової реєстрації всіх вантажівок, які їдуть територією Польщі, це стосується не лише українських вантажівок, а й тих, що зареєстровані на території Євросоюзу. Але проблема полягає в тому, що ця система дуже сира. Ми проводили кілька вебінарів із польським посадовцями, і вони визнають, що система нова і дає багато збоїв. Думаю, що це чергова спроба польських урядовців змусити наших перевізників менш активно працювати на їхньому ринку. А ми зі свого боку змушені розмовляти із власниками вантажів, щоб об’їжджати Польщу, адже в результаті це економічно більш доцільно.