Вже втретє: чому ЄСПЛ знову не призначив суддю від України?

Вже втретє: чому ЄСПЛ знову не призначив суддю від України?

Президент України Володимир Зеленський вніс зміни до указу про конкурс для обрання нового судді Європейського суду з прав людини для України, що має шанс виправити деякі недоліки попереднього конкурсу. Відповідний документ від 26 жовтня оприлюднили на сайті президента. Попередньо 27 вересня Парламентська Асамблея Ради Європи більшістю голосів не затвердила українські кандидатури. Комітет Парламентської Асамблеї Ради Європи з відбору суддів рекомендував відкликати список претендентів через їх невідповідність критеріям обрання суддею Європейського суду з прав людини. Тепер Київ має вже втретє провести новий конкурс для відбору кандидатів на посаду судді ЄСПЛ. Правозахисники назвали недоліком попереднього складу відбіркової комісії відсутність правозахисників-практиків або практикуючих адвокатів, які мають великий досвід роботи з ЄСПЛ. Таким чином, указ затверджує новий персональний склад конкурсної комісії. Серед іншого зміни передбачають формування рейтингу учасників конкурсу за результатами співбесіди та тесту на володіння офіційними мовами Ради Європи. На основі цього рейтингу та з дотриманням вимоги щодо гендерного балансу конкурсна комісія прийматиме рішення про включення учасників конкурсу до списку кандидатів на суддю Європейського суду з прав людини. Окрім того, передбачаються консультації щодо списку кандидатів з Радою Європи. Детальніше про те, які проблеми виникли під час попереднього конкурсу в ефірі Українського радіо розповів аналітик Центру спільних дій Олег Савичук.

0:00 0:00
10
1x

Чому не призначили суддю від України 

Це вже другий раз підряд, коли Парламентська Асамблея Ради Європи відмовляється затверджувати хоча би якогось з кандидатів, яких надсилає Україна. Якщо подивитися на те, яким чином проводився останній конкурс, то за твердженням багатьох аналітикі, які слідкують за цим, у Парламентської Асамблеї Ради Європи виникли питання до України, зокрема до того, що ймовірно просувався один-єдиний конкретний кандидат, який є теперішнім народним депутатом і представником влади, що не дуже сподобалося представникам ПАРЄ, бо вони, як правило, хочуть не конкретних політичних осіб чи просто визнаних експертів у сфері права, а людей, які будуть опозиційними до влади, які зможуть захистити себе, захистити свою думку незалежно від того, що їм буде говорити держава. А якщо це буде просто агент держави в ЄСПЛ, то навіщо тоді такий суддя треба, якщо він просто обслуговує державу.

Так само були питання до конкурсу, що він був непрозорий, що незрозуміло, яким чином вибирали переможця, за якими критеріями, яким чином відбулося рейтингування. Крім того, попередня конкурсна комісія не радилася з органами ПАРЄ про те, яким чином необхідно проводити конкурс, а це все-таки важлива частина цього процесу. Це вже буде фактично третій конкурс за останні три роки.

На яких умовах буде проводитись новий конкурс 

Особливо нічого не змінилося. Відповідно до документу, процедури проведення конкурсу і формат виставлення оцінок віддані на поталу конкурсної комісії, і це ставить під сумнів те, що конкурсна комісія буде мати бажання працювати відкрито та прозоро. Відповідно є сумніви в тому, що навіть цей конкурс буде успішним. 

Є загальні правила про те, що це має бути конкурс. А конкурс — це все ж таки обрання найкращого серед всіх кандидатів. Відповідно кандидат має володіти, як мінімум, мовами Ради Європи, бути визнаним експертом у сфері права, працювати в сфері ЄСПЛ, тобто знати, що таке міжнародне право.

Формування конкурсної комісії теж може бути предметом розгляду ЄСПЛ. Наприклад, якщо конкурсна комісія складається з представників лише науковців, і там немає прокурорів, суддів, адвокатів, тобто представників різних сфер права, то це може ЄСПЛ також розглядати як те, що Україна не дотримується рекомендацій та вимог щодо формування конкурсної комісії.

Наскільки важлива ця посада і які повноваження є у судді ЄСПЛ

У судді ЄСПЛ немає одноосібних повноважень. Рішення в ЄСПЛ ухвалюються колегіально і участь в розгляді справ беруть судді з різних країн. Але якщо умовно буде справа проти України, то суддя з України наврядчи буде брати у цьому участь, тому що це конфлікт інтересів. 

Але при цьому ЄСПЛ — це той орган, який слідкує за тим, щоб права людини дотримувались у певній країні, щоб були та не порушувалися певні стандарти.  Наприклад, ЄСПЛ — це саме той орган, який у часи Януковича визнав наявність дуже великих проблем з кримінальною юстицією в Україні і факти величезної кількості катування у відділках поліції. Українські суди теж могли це визнавати, але якщо це визнав ЄСПЛ, це означає, що таких випадків наскільки кричуще багато, що в України були дуже великі проблеми на рівні Європейського Союзу та Ради Європи.

Фото: REUTERS