Діана Клочко про свою книгу "65 українських шедеврів. Визнані й неявні": політичний контекст весь час фонив

Діана Клочко про свою книгу "65 українських шедеврів. Визнані й неявні": політичний  контекст весь час фонив

Про написання книги “65 українських шедеврів. Визнані й неявні", про слово "шедевр" у назві та політичний контекст говорили в ефірі Радіо Культура з мистецтвознавицею Діаною Клочко.

Ведучі:

Василь Шандро

Книжка "65 українських шедеврів. Визнані й неявні" була презентована в межах "Книжкового арсеналу" та фестивалю Book Space.

"Це моя перша книжка. Я була видавчинею, авторкою ідей, але тут раптом ця книжка, на якій написане моє ім'я. І це досить несподіваний поворот в житті, тому що я була там десь в технічних сторінках, а тепер на обкладинці",  так каже про свою книгу пані Діана.

Вона не приховує, що були деякі сумніви щодо слова "шедевр" у назві:

"Коли на обкладинку шукали назву цьому проекту, то зі словом "шедевр" дійсно сумнівалися. І це мене ще раз укріпило в думці, що таки його треба винести на обкладинку. Чому? Тому що ідея книжки яка: українське мистецтво весь радянський період мистецтвознавці пристібали до російського мистецтва, воно було таким наче вагончиком. Другим, інколи третім, інколи четвертим, але завжди і наших митців, і те, що залишилося в наших музеях, завжди вважали деякими відображеннями процесів, які відбувалися в інших столицях".

Клочко зауважила, що коли вона вчилася, то її так само привчали цьому. І лише згодом вона зрозуміла, що цю другорядність треба знімати.

"Тому що, коли ми дивимося на українське мистецтво з точки зору європейського мистецтва, раптом виявляється, що воно зовсім не таке вже й другорядне, третєрядне. Що воно меншою мірою залежить навіть і від російського мистецтва як такого",  зауважила вона.

А от щодо того, чи є в її книжці політика, Діана Клочко відповіла:

"З одного боку  я ніби хотіла цього уникнути, а з іншого боку  уникнути не вийшло. Політичний контекст весь час фонив. Оскільки це не лише суб'єктивне писання ессеїв, це ще й момент тогочасності там має бути". 

"Наприклад, говорячи про ікону Георгія  унікальну ікону дерев'яну, поліхромну, рельєфну, яка є в Національному художньому музеї — я не могла уникнути моменту, що ця обпалена ікона опинилася на межі протистояння, коли були бої на Грушевського", — додала мистецтвознавиця.

Весь ефір розмови можна послухати тут

Діана Клочко. Фото Facebook