"Це популізм". Назаренко про пропозицію розформувати ТЦК і відправити воєнкомів на фронт

"Це популізм". Назаренко про пропозицію розформувати ТЦК і відправити воєнкомів на фронт

"Подібні заяви представників деяких депутатських фракцій та груп, на мою думку, є популістичними". Таким чином юрист, політолог, аналітик групи "Левіафан" Сергій Назаренко прокоментував пропозицію Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради розформувати ТЦК та СП, натомість створити Рекрутингові центри, а персонал ТЦК відправити на фронт. На жаль, час добровольців уже майже закінчився, констатує Назаренко. І додає: "тому або ми якісно проведемо мобілізацію, або втратимо державу". Це міф, що співробітники ТЦК не воюють, каже юрист. Він визнає, що ТЦК потрібно змінювати. Можна впровадити щось нове. Але це нове не повинно бути Рекрутинговим центром. А повинно бути підрозділом Сил оборони, який розумітиме свої задачі й відповідним чином їх виконуватиме.

0:00 0:00
10
1x
Програма:
Ведучі:

Ілюстративне фото: facebook/"Чернігівський обласний ТЦК та СП"

"Подібні заяви представників деяких депутатських фракцій та груп є популізмом"

Тимчасова спеціальна комісія Верховної Ради щодо ТЦК подала звіт і пропонує їх розформувати, натомість створити Рекрутингові центри, а персонал ТЦК відправити на фронт. Наскільки такі кроки можуть бути ефективними?

Перше, що я хотів би пояснити нашим слухачам, що цей звіт тільки презентований. Він ще не затверджений відповідною постановою Верховної Ради України, відповідно, він жодних юридичних наслідків не несе. Загалом, до цієї ідеї я ставлюся негативно. Подібні заяви представників деяких депутатських фракцій та груп, на мою думку, є популістичними.

Адже ми зайшли в той період війни, коли має значення концентрація ресурсів. Має значення не тільки наша навченість і мотивація, а також має значення організація та забезпечення, налагодження деяких процесів. Мобілізацію ресурсів неможливо нині забезпечити без примусу. Війни виграють ті армії, які мають жорстку, добре сплановану організацію. На жаль, час добровольців вже майже закінчився. Тому або ми фахово і якісно проведемо мобілізацію, або ми втратимо державу. А багато хто з нас втратить ще і життя.

І тоді будуть мобілізовані до чужої армії...

100%! Повністю з вами згоден. Адже там система примусу налагоджена досить добре. Можу навести історичний приклад Першої світової війни та Другої світової. Гадаю, релевантно порівнювати нашу війну з цими війнами за масштабами. Останні 70 років такого масового збройного конфлікту в Європі не було. І саме тоді війни вигравалися мобілізацією. Як людей, так і ресурсів. Зараз іншого шляху немає.

"Процес мобілізації не можна назвати вдалим, але він якось та працює"

Уже намагалися кардинально, як нам здавалося, вирішити цю проблему, звільнивши всіх воєнкомів. Як наслідок, уповільнилися темпи мобілізації. Чи не може ця ситуація повторитися у випадку реалізації нової ідеї?

Саме цей приклад я і хотів вам навести. Будуть деякі складнощі, буде деяке нерозуміння, але наша мета – зберегти державу. Тому процес мобілізації не можна назвати вдалим, але він якось та працює. Якщо його зруйнувати, користь від цього буде тільки росіянам. Тобто якщо зруйнувати цю структуру, яка хоч і погано, але працює, буде ще гірше. ТСК Верховної Ради пропонує створити Рекрутингові центри. Що таке рекрутинг? Це коли особа прийшла туди добровільно. У нас геть інша ситуація.

Рекрутинг часто плутають із трудовими відносинами. Але армія – це не трудові відносини. Це служба. І там геть інші принципи. Там потрібно вимагати виконання наказів. Не можна добровільно їх або виконувати, або ні. Там такого не існує. А ТЦК є складовою армії. Невід'ємною складовою армії. Адже саме через ТЦК армія отримує людський ресурс. Як би це непопулярно не звучало. Але по факту так і є.

А звідки, на вашу думку, в декого у суспільстві взялося такі негативне ставлення до ТЦК? Адже ми шанобливо ставимося до ЗСУ. А хіба ТЦК – це не ЗСУ? Хіба це не люди, які пройшли війну і прийшли туди працювати? Дехто з них має поранення, інвалідність, тобто свій обов'язок перед нами вони вже виконали.

Саме так. Ті особи, з якими я спілкувався в ТЦК – це люди, для яких війна почалася не в 2022 році. Це поважні офіцери, які мали і нагороди, і поранення ще з часів АТО. На початок повномасштабного вторгнення ці люди воювали вже 8 років. Я з глибокою повагою ставлюся до людей, які з невпевнених громадян роблять справжніх громадян України, котрі можуть не словом, а ділом приносити користь цій державі. Чому змінилося ставлення до ТЦК? Тому що в перший рік після початку повномасштабного вторгнення у нас була достатня кількість добровольців, які реалізовували свою громадянську позицію, стаючи до лав ЗСУ. Після того, як зменшився потік добровольців, потрібно було застосовувати заходи примусу до мобілізації. І ті заходи, які були вчинені, вони не завжди виглядали, так би мовити, приємними для громадськості. Безперечно, іноді були зловживання. Тому і відповідне ставлення.

Також важливий момент, на якому я хочу наголосити: не було дотримано принципу рівності в ТЦК. Якби такими ж методами працювали зі всіма громадянами України, зокрема, з тими, які на фінансовій основі змогли уникнути мобілізації, то, я думаю, питань було б менше саме до методів роботи ТЦК. Українці дуже чутливі до питань рівності. А саме тут ми бачимо прояв того, як деякі люди змогли домовитися з ТЦК або з лікарями і уникнути мобілізації.

"Це міф, що співробітники ТЦК не воюють"

Зараз ТЦК наповнилися ветеранами з обмеженою придатністю. Вони на фронті уже не опиняться. Куди ж людям подітися?

По-перше, це міф, що співробітники ТЦК не воюють. Там постійно здійснюються ротації. Особисто у мене у час, коли я проходив перекваліфікацію на іншу спеціальність, як офіцер, у нас п'ята частина нашого курсу були представниками ТЦК. Після навчання вони повернулися не в ТЦК, а далі за розподілом до бойових бригад. А по-друге, серед них багато людей, котрі своєю мужністю і професіоналізмом довели, що вони є гідними воїнами. І для того, щоб продовжити їм службу, їм можна або списатися за станом здоров'я, або продовжити службу в ТЦК.

В тому ТЦК, через який я мобілізувався, цим питанням займаються офіцери, які мають відповідний бойовий досвід. І це геть по-різному виглядає, коли тебе відправляє на війну людина, яка там була або яка там не була. Зовсім інша сила в її словах. Тому я не думаю, що з цієї пропозиції ТСК Верховної Ради щось вийде. Так, ТЦК потрібно змінювати. Можна впровадити щось нове. Але це нове не повинно бути Рекрутинговим центром. А саме: повинно бути підрозділом Сил оборони, який розумітиме свої задачі й відповідним чином їх виконуватиме. І після того, як він запрацює і покаже результат, тільки тоді поступово можна, так би мовити, "руйнувати" цю систему ТЦК. Бо якщо у нас буде вакуум бодай на якийсь період, цим вакуумом скористається ворог.

Викорінення корупції: "ми на вірному шляху"

Наша армія не лише формується в боях, а й реформується в боях. Але плями – це корупційні скандали. Чи можна викорінити, на вашу думку, корупцію з цієї сфери?

Звісно можна. І війна нам в цьому і посприяє. Бо змінюються цінності у людей. Цінності обростанням майна відходять на другий план. Особливо коли люди з одним паспортом евакуйовуються з місць бойових дій. І у війську також усе змінюється. Там все більше і більше цінністю стає не посада, а авторитет. А авторитет і корупція не поєднується жодним чином. Авторитетні командири, котрі заслужили повагу і свій авторитет, в жодному разі не вчинять недоброчесно. Тому що він таким чином втратить свій авторитет. Відповідно, ми на вірному шляху. Просто потрібен деякий час, щоб такими людьми стала переважна більшість наших співгромадян.

Сергій Назаренко.Фото: facebook/sergey.nazarenko88

У кого, на вашу думку, більше спокус учинити корупційні дії: у цивільних чи у військових?

Армія – це точно такий же зріз суспільства, як, наприклад, журналістика. Є різні журналісти, так само, як і є різні військові. Відповідно, там є люди як доброчесні, так і недоброчесні. Так само, як і на цивільній службі. Але наголошую, що ті механізми, які там повинні працювати, можуть бути винятково армійськими механізмами.

Постанова уряду щодо спрощення переведення з частини в частину на часі. Але цим "зможе скористатися невеликий відсоток"

Кабінет міністрів зараз спрощує процедуру переведення з частини в частину. Але є застереження, що ці переведення будуть лімітовані, аби в армії не утворився хаос, не була зруйнована структура. Наскільки це серйозний чинник у мотивації йти до війська?

Це вимушений крок. Безперечно, щоб не було хаосу, цей процес потрібно унормувати і контролювати. Тому цими переведеннями зможе скористатися невеликий відсоток. Бо справді, якщо дозволити одразу і всім, це буде хаос. Тому люди йдуть за командиром, якому довіряють, переводяться у відповідні підрозділи, яким вони довіряють. Військові спілкуються один з одним і бачать де краще, де гірше. Іноді відбуваються деякі зловживання, коли командири не відпускають своїх людей. Вибачаюся, це напевно не можна назвати зловживанням, коли командир розуміє свої задачі й розуміє, що для цього йому потрібні люди. Тож він просто не може їх відпустити. І для того, щоб все ж спростити цю можливість, дати людям можливість перевестися в той підрозділ, де їм комфортно служити, Кабмін пішов на цей крок. Це на часі. Це навіть учора потрібно було робити.

"Я не стикався з тим, щоб людям, які щось вміють, не дали в армії можливість це проявити"

Наскільки нині в армії люди справді годяться там, де вміють щось робити? Інколи після обіцянок, що будуть в певному місці, вони опиняються в штурмовиках.

Будь-яка бригада може стати штурмовою. Адже штурм – це просто різновид бою. Кожна з бригад виконує як штурмові, так і оборонні дії. Якщо у тебе нормальне керівництво, воно задіє тебе за твоїми якостями і вміннями. Я не стикався з тим, щоб людям, які щось вміють, не дали можливість це проявити. Якщо вони дійсно налаштовані зробити щось корисне для Сил оборони, вони таке зроблять. Я маю вже сотні таких прикладів. Якщо ви штурмовик, але говорите про те, що краще вмієте стріляти з гармати, вам дадуть гармату. Все можливо. Потрібна тільки активна позиція.

На скільки реально нині повернути мобілізацію в здорове русло?

Якщо ми цього не зробимо, наслідки будуть просто катастрофічними. Це перше питання, яке стоїть нині на порядку денному нашої держави. Кадровий ресурс – це кров армії. Якщо армія не встоїть, не встоїть ніхто.

КОНТЕКСТ

Тимчасова спеціальна комісія Верховної Ради пропонує розформувати ТЦК та СП й створити з їхніх працівників бригади для виконання бойових завдань на фронті. Як інформує УНІАН, про це в ефірі Ранок.LIVE повідомила народна депутатка Юлія Яцик. Вона уточнила, що про це йдеться у звіті комісії, та в Міністерстві оборони України вже працюють над створенням рекрутингових центрів. Це дозволить перенаправити чинних військовослужбовців ТЦК у зону бойових дій. Яцик не уточнила, яку саме кількість співробітників військкоматів пропонується "скоротити" та направити на фронт. За її словами, це службова інформація, яка наразі розголошенню не підлягає, повідомляє УНІАН.   

Тим часом начальник групи комунікацій Полтавського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки Роман Істомін розповів, що з працівників ТЦК та СП "жодної бригади створити неможливо". Про це повідомляє РБК-Україна із посиланням на слова майора Істоміна під час брифінгу в офіційному медіацентрі Полтавської області.

Істомін зауважив, що "Верховну Раду, звичайно, коментувати не може", проте може прокоментувати слова журналістів. Він додав, що у ТЦК є працівники, є військовослужбовці. "З працівників безпосередньо жодної бригади створено бути не може. І стосовно військовослужбовців жодних розпоряджень на якесь розформування не надходило", – підсумував представник ТЦК.

Уряд України змінив механізм переведення між військовими частинами для військових, які самі висловили таке бажання. Право на звернення до Кадрового центру Збройних Сил із рапортом на переміщення мають 4 категорії військовослужбовців. Кабмін оприлюднив постанову "Про реалізацію експериментального проєкту щодо вдосконалення механізму переміщення військовослужбовців між військовими частинами Збройних Сил за їхньою ініціативою" №1291 від 12 листопада 2024 року. Проєкт буде реалізовуватися протягом двох років, але не довше строку дії воєнного стану. Координатором експериментального проєкту визначено Міністерство оборони.

Згідно з постановою, Міноборони протягом 30 днів має забезпечити технічну можливість реалізації експериментального проєкту засобами Державного вебпорталу електронних публічних послуг у сфері національної безпеки і оборони Армія+. Після завершення реалізації експериментального проєкту МОУ протягом двох місяців має подати до Кабміну звіт про результати, а також надати пропозиції щодо внесення змін до законодавчих актів.