Іспит на водія можна складати безліч разів, але з періодичністю 10 днів ― ГСЦ МВС України

Іспит на водія можна складати безліч разів, але з періодичністю 10 днів ― ГСЦ МВС України

В Україні триває цифровізація процесів, зокрема й у сфері підготовки водіїв. Де і як здобувати знання та навички перед складанням іспитів у сервісному центрі МВС? Які діють правила та чи можна підготуватися до іспитів самотужки? Скільки часу діє цифрове посвідчення водія? На ці та інші запитання Українського Радіо відповів заступник начальника Головного сервісного центру МВС з питань впровадження цифрових інновацій Дмитро Сірак. Зокрема, він зазначив, як сервісний центр вирішує проблему дефіциту талонів на складання практичного іспиту: "Вже з 9 жовтня на базі Національної академії внутрішніх справ розпочалося навчання, тож перша група з десяти людей отримає 25 жовтня відповідні сертифікати і стане до роботи. Це Київська, Чернігівська, Миколаївська, Харківська та Полтавська області. Крім того, з 29 жовтня у трьох сервісних центрах ― Бровари, Лозова та Первомайськ ― відкриваємо додаткові можливості для складання практичних іспитів. Сподіваюся, до кінця цього року ситуація значно покращиться", ― запевнив Дмитро Сірак.

0:00 0:00
10
1x

Фото: itc.ua

 

Запроваджена можливість складання теоретичних іспитів на самопідготовці

Чи справді цифровізація може вирішити всі проблеми?

Це переваги, які ми вже спостерігаємо станом на сьогодні. Від початку 2023 року було запроваджено досить багато інформаційних дедлайнів, які активно використовують зараз наші громадяни. У Головному сервісному центрі є великий спектр послуг: реєстрація-перереєстрація транспортних засобів, відбраковка, бронювання й отримання номерних знаків тощо. Але, безперечно, однією із найпопулярніших послуг є отримання посвідчення водія.

Якщо я хочу отримати водійське посвідчення, з чого треба починати та який алгоритм дій?

В Україні дозволено отримувати посвідчення водія з 16 років. Це категорія А та А1 ― мопеди, моторолери, скутери, мотоцикли. Щодо категорії В, посвідчення можна отримувати з 18 років. У 2023 році запроваджена можливість складання теоретичних іспитів на самопідготовці. Якщо ви впевнені у своїх силах, опанували теоретичні навички і знаєте досконало правила дорожнього руху, безпеки дорожнього руху, мінімально знаєте будову транспортного засобу, домедичну підготовку, ви можете звернутися до територіального сервісного центру, отримати талон на складання теоретичного іспиту, далі записатися і складати іспит. Якщо відчуваєте, що підготовка недостатня або ви самостійно не можете опанувати теорію, то є можливість звернутися до акредитованої автошколи, їх майже 1500 в Україні, і пройти теоретичний курс навчання.

"Близнючка намагалася скласти іспит замість сестри, але система не пропустила"

Які новації протягом року відбувалися задля усунення корупційних ризиків?

Поглиблена інформатизація структури Головного сервісного центру прямо впливає на можливі корупційні ризики. Наведу приклад, як відбувається складання теоретичних і практичних іспитів. У територіальних сервісних центрах створені екзаменаційні хаби. Встановлено чотири камери спостереження, одна з яких записує звук. На кожному робочому місці є програмне забезпечення, яке не дає можливості віддаленого доступу до робочого місця. У тому числі на кожному робочому місці є камера відеоспостереження FASE-ID, яка розпізнає обличчя громадян. До речі, був випадок, коли сестра-близнючка намагалася скласти іспит, але система не пропустила. Щодо практичного іспиту, усі транспортні засоби обладнані чотирма камерами спостереження, адміністратор, який приймає іспит, має логістичний планшетний пристрій, маршрут руху вибирається автоматично, контролюється час складання іспитів. І будь-який вплив на процес екзаменування практично неможливий. До того ж у нас є відділ моніторингу, який постійно аналізує та перевіряє самих адміністраторів.

Кандидат у водії може оскаржити результат свого іспиту

Все одно це взаємодія людини з людиною. Наскільки суб’єктивний підхід залишився і де? Це навіть не про корупцію.

Щодо теоретичних іспитів, ми фактично виключили такі випадки. У практичних іспитах, звісно, всі ми люди і можемо помилятися. Але система нам допомагає в тому, щоб ми могли розібрати кожен факт. Коли говорити про суб’єктивну оцінку, то кожен кандидат, який хоче отримати посвідчення водія, має право оскаржити свій результат, якщо він вважає, що були порушення з боку адміністратора або той неправильно оцінив складений іспит. Є відповідна процедура ― протягом 10 днів треба звернутися до регіонального сервісного центру, подати заяву, буде створена відповідна комісія, яка колегіально ухвалить рішення. Від 2023 року у нас запроваджена адміністративна відповідальність у сфері підготовки водіїв до керування транспортними засобами. Якщо виявляються порушення з боку представників Головного сервісного центру або інших органів, то передбачається відповідальність від 500 до 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів.

Можна складати як теорію, так і практику безліч разів, але з періодичністю 10 днів

А скільки разів можна складати іспит?

Хочу порадувати наших кандидатів у водії. Раніше, якщо ти тричі не склав іспит, то автоматично треба було йти на перенавчання до акредитованої автошколи. На сьогодні ця процедура спростилася, і ми можемо складати як теорію, так і практику безліч разів, але з періодичністю 10 днів. Проте є одна умова. Якщо ви успішно склали теорію, то цей результат діє рівно рік. Після року теорію потрібно буде перескладати, якщо ви протягом року не встигли скласти практичний іспит, бо ваші результати з теорії автоматично згорають. Щодо практичних іспитів, отримане свідоцтво діє 2 роки.

Як можна підготуватися самотужки до теоретичного іспиту?

Для цього є безліч інструментів. Наприклад, ви можете зайти на сайт Головного сервісного центру, там є всі матеріали, типові навчальні програми, ви можете потренуватися складати іспит на відповідному тренажері. Одна порада ― не треба зубрити, а підходити з розумінням. Ви маєте чітко розуміти правила дорожнього руху, зокрема що означає кожен знак ПДР, розумітися на безпеці дорожнього руху, мати елементарні знання щодо будови автомобіля та домедичної підготовки.

Дмитро Сірак. Фото: kyiv.hsc.gov.ua

На своєму автомобілі складати іспит не можна

Автошколи пропонують свій автомобіль для складання практичних іспитів. Яка позиція сервісних центрів? Чи можна складати на своєму авто?

Ви можете взяти автомобіль, який стоїть на балансі територіального сервісного центру, або в сертифікованій автошколі. На своєму автомобілі складати не можна. Тому що автомобіль має бути обладнаний камерами відеоспостереження і системою контролю. Звісно, є нарікання від кандидатів, мовляв, я їздила на одній марці авто, де інакше щеплення та зручніше кермо, я до нього звикла. Але моя порада ― навчатися на різних транспортних засобах, тому що ви стаєте учасником дорожнього руху, а отже, треба прагнути бути професіоналами і мати можливість керувати будь-яким автомобілем відповідної категорії.

Якщо ми прийшли у сервісний центр, а на вході стоїть людина з віяльцем талонів та кількома течками з різними документами, що нам робити?

Якщо ви стали свідком корупційних проявів, рекомендую одразу телефонувати на гарячу лінію МВС або Головного сервісного центру, звертатися до правоохоронних органів. У кожному сервісному центрі є відповідні стенди та інфобокси, де ви можете отримати інформацію та номери телефонів. Хочу застерегти усіх кандидатів у водії не використовувати сумнівні месенджери або сайти, де вам пропонують отримати посвідчення водія без складання теорії та практики, без проходження навчального курсу. Стовідсоткова гарантія, що це будуть підроблені документи. Ви маєте розуміти, що відповідальність нестиме не тільки та особа, що їх підробила, а і ви також.

Один екзаменатор може прийняти максимум 10-15 практичних іспитів за день

Кандидати у водії скаржаться, що іноді буває проблемою виловити віконце у сервісному центрі та зареєструватися, тому й "прискорювач" стоїть із віяльцем талонів. Чи існують тут якісь поради?

Зупинимося на болючій темі талонів. Справді, є багато скарг, що неможливо отримати талон на складання практичного іспиту. Якщо ви уважно стежите за розвитком Головного сервісного центру, то ще рік тому талон неможливо було взяти практично на всі послуги. На сьогодні ви можете без проблем у будь-якому територіальному сервісному центрі взяти талон на відповідну послугу і на складання теоретичного іспиту також. Щодо практики, сьогодні справді недостатня кількість талонів. Це пов’язано із надзвичайним попитом. До того ж частина наших працівників була мобілізована до лав ЗСУ, що, безперечно, вплинуло на кількість фахівців, які можуть приймати практичні іспити. А сама підготовка екзаменатора ― це тривалий процес. Є відповідний регламент і процедура підготовки. Крім того, відбулася міграція, пов’язана з війною. У східних регіонах, наближених до лінії фронту, взяти талон на іспит не становить жодної проблеми, а в центральних та західних регіонах така проблематика є. Ми постійно спостерігаємо, як генеруються ці талони, щоб не було маніпуляцій з боку наших працівників. До речі, один екзаменатор може прийняти максимум 10-15 іспитів за день. Які заходи вживає Головний сервісний центр? Вже з 9 жовтня на базі Національної академії внутрішніх справ розпочалося навчання, тож перша група із десяти людей отримає 25 жовтня відповідні сертифікати і стане до роботи. Це Київська, Чернігівська, Миколаївська, Харківська та Полтавська області. Крім того, з 29 жовтня у трьох сервісних центрах ― Бровари, Лозова та Первомайськ ― відкриваємо додаткові можливості для складання практичних іспитів. Сподіваюся, до кінця цього року і в наступному ситуація значно покращиться.

На наступний рік заплановано оновлення ПДР

Як часто оновлюються правила? Коли і як їх водій має перескладати?

Особа, яка отримує посвідчення водія вперше, отримує його терміном на 2 роки. Потім вона може прийти у сервісний центр та обміняти посвідчення на постійне терміном на 30 років. Але є нюанс. Якщо ви протягом перших двох років порушили більше двох правил дорожнього руху у сфері безпеки, то вам доведеться перескладати як теоретичні, так і практичні іспити. Правила час від часу міняються, але не кардинально. На наступний рік у нас заплановано оновлення правил дорожнього руху.

Останні новини
Українські премʼєри 15-22 листопада: Zwyntar, Паліндром, Діти Інженерів, The Unsleeping, Sasha Boole
Українські премʼєри 15-22 листопада: Zwyntar, Паліндром, Діти Інженерів, The Unsleeping, Sasha Boole
Тримати в серці місце для любові: Positiff  представив сингл "Діаманти"
Тримати в серці місце для любові: Positiff представив сингл "Діаманти"
У нинішній редакції бюджету-2025 соціальні виплати та зарплати військовослужбовців заморожені ― Гончаренко
У нинішній редакції бюджету-2025 соціальні виплати та зарплати військовослужбовців заморожені ― Гончаренко
"Найважливішими є ті зміни, які відбувалися тоді в свідомості українців", – історик Зінченко про Помаранчеву революцію
"Найважливішими є ті зміни, які відбувалися тоді в свідомості українців", – історик Зінченко про Помаранчеву революцію
Будівництво атомних енергоблоків не на часі. Потрібно зосередитися на децентралізованій генерації – Дяченко
Будівництво атомних енергоблоків не на часі. Потрібно зосередитися на децентралізованій генерації – Дяченко
Новини по темі
У нинішній редакції бюджету-2025 соціальні виплати та зарплати військовослужбовців заморожені ― Гончаренко
"Носив вишиванку та розмовляв українською": історія засновника музею дисидентів у Донецьку "Смолоскип"
"За два тижні до обміну я знепритомнів на перевірці". Повне інтерв'ю Максима Буткевича
"Досі не зовсім усвідомлюю, скільки людей тішаться, що я повернувся" — Максим Буткевич
Поступово російська армія стає маршовим батальйоном ― Коваленко про 1000 днів війни