"Пальне не відповідає технічному регламенту": Рябцев про небезпеки заправки на нелегальних АЗС

"Пальне не відповідає технічному регламенту": Рябцев про небезпеки заправки на нелегальних АЗС

В Україні нова хвиля нелегальних АЗС, які продають пальне, що не відповідає технічному регламенту, що діє в нашій державі. Проте, скільки саме таких обʼєктів, невідомо, адже в час повномасштабної війни вести облік місць зберігання пального, просто небезпечно, зазначив в ефірі Українського Радіо директор спеціальних проєктів у Науково-технічному центрі "Психея" Геннадій Рябцев. За його словами, до 2022 року частка ринку тих, хто взагалі не сплачував податки і збори, доходила до 15-20 %. "Ще десь 10-15 % припадало на ринок, який за можливості намагався уникнути уваги податкових органів чи митниці для того, щоб зробити свій бізнес більш прибутковим". Обсяг таких нелегальних АЗС складав 1-2 млн тонн нафтопродуктів на рік.

Яка ситуація з незаконними заправками зараз та як не втрапити до їхніх рук ― далі.

0:00 0:00
10
1x

Ілюстративне фото: Pixabay

Більший попит ― більша пропозиція

З чим повʼязане збільшення кількості нелегальних АЗС та чи може на це впливати сезон збору врожаю?

Якщо казати про останнє, то так, звісно. Чим вищим є попит, тим більшою є пропозиція, зокрема і напів легальних та нелегальних АЗС. В нас завжди було достатньо людей, які хочуть заробити, якщо держава нехтує своїми обовʼязками щодо нагляду і контролю на інфраструктурних ринках. 

Якщо казати про нелегальні та не зовсім легальні заправки, то це явище є достатньо сталим і, на жаль, особливо під час війни, держава не звертає на це увагу, дозволяючи таким ділкам заробляти гроші, не сплачуючи нічого до державного та місцевих бюджетів.

А яка зараз статистика щодо обігу нелегального пального? Скільки може бути АЗС, які нелегально працюють в Україні?

Зараз такого обліку, на жаль, не ведеться, тому що якщо вести такий облік, то буде зрозуміло, де розташовані автозаправні станції. В час повномасштабної війни адреси автозаправних станцій чи пунктів, на яких зберігається пальне, не варто поширювати. Якщо ж казати про довоєнний період, то іноді частка ринку тих, хто взагалі не сплачував податки і збори в повному обсязі, доходила до 15-20 %. Ще десь 10-15 % припадало на ринок, який за можливості намагався уникнути уваги податкових органів чи митниці для того, щоб зробити свій бізнес більш прибутковим.

1-2 млн тонн нафтопродуктів в рік 

А чи впливає наявність таких нелегальних АЗС впливає на ціну пального на внутрішньому ринку?

Якщо такі заправки є, це означає, що вони комусь потрібні. Потреба в них заправках зумовлена, по-перше, достатньо великим парком автомобільної техніки, який сформувався ще за радянських часів, особливо, якщо йдеться про сільськогосподарські регіони, маленькі господарства та звичайних мешканців невеликих населених пунктів. Для таких споживачів і зʼявляються такі заправки. Попит достатньо високий. 

Можна на це дивитися по-різному, але якщо подивитися на кількість нелегальних заправок, яка обліковувалася до війни, то ми побачимо, що там 1-2 млн тонн нафтопродуктів в річних обсягах реалізації. Це зважені оцінки того, що проходить "повз касу". Проте, економлячи на паливі, їхні власники шкодять своїм автомобілям й потім змушені викладати чималі кошти на позапланові ремонти цих транспортних засобів.

"На нелегальних заправках не дотримуються жодних норм безпеки"

Пане Геннадію, а чи можна себе якось убезпечити від підробленого чи неякісного пального? На що звернути увагу?

Якщо бочка стоїть на подвірʼї будинку, то це має насторожити (сміється). Якщо серйозно, то якщо на заправці відсутні будь-які документи, які підтверджують те, яке пальне реалізується, якщо немає касового апарату і працівники заправки розповідають, що немає звʼязку чи він поламався, або про це взагалі не йдеться й оплата здійснюється за готівку, то на таких заправках заправлятися буде собі дорожче. 

Хоча останнім часом зʼявилася ще одна група споживачів, які згодні купувати бензин на таких заправках. Йдеться про тих, хто купив бензиновий генератор для того, щоб забезпечувати безперебійне постачання електричної або й теплової енергії. Їм, звісно, можна користуватися пальним не Євро-5 й для того, щоб задовольнити цей вид попиту, ці заправки також зʼявляються. 

Проте наголошу, що на нелегальних заправках не дотримуються жодних норм безпеки. Якщо це все розміщено в близькості до житлових кварталів чи до будинків в сільській місцевості, то це може бути небезпечним, особливо враховуючи складні умови повномасштабної війни, в яких ми зараз всі живемо. Будь-який дрон, навіть невеличкий, може завдати величезної шкоди, якщо з нього побачать, що десь стоїть цистерна з бензином. 

"Замовчують, що це пальне не відповідає технічному регламенту"

А які марки пального найчастіше підробляють?

Я би не сказав, що підробляють, тому що зараз на автозаправних станціях реалізується достатньо обмежена кількість марок бензину та дизельного палива. Тут не виникає потреба щось підробляти, просто замовчують, що це пальне не відповідає технічному регламенту, який діє достатньо давно і відповідно до якого в Україні зараз може реалізовуватися лише бензин А-92 Євро 2, А-95 Євро 5 і А-98 Євро 5, а також зимове та літнє дизельне пальне Євро-5. 

Геннадій Рябцев. Фото: Freedom

Можна, звісно, вводити споживача в оману, коли звичайне пальне, яке відповідає технічному регламенту, назвати якось гучно. Туди додають певні присадки, які коштують декілька десятків копійок на літр, і кажуть, що це пальне суперове і коштує на 5-8 гривень дорожче. Це стосується цілком легальних заправок

Що стосується нелегалів, то вони в основному просто реалізують пальне, на якому можна їздити. Це, зазвичай, продукція заводів малої продуктивності, міні-НПЗ, адже нафтопродукти в Україні все одно виробляють, використовуючи газовий конденсат. Якщо його змішати з певними речовинами, які підвищують октанове число такої суміші, то можна отримати щось схоже на бензин. Точно так само можна отримати щось схоже на дизельне пальне. Якщо такими компонентами дизельного пального заправити трактор, то він поїде. Але якщо таким квазі-бензином заправити "копійку" чи транспортний засіб, випущений до 1980-го року, то вони поїдуть. Але якщо оці суміші потраплять до бензобаків більш сучасних транспортних засобів, то їм стане зле, при чому дуже швидко. І щось вдіяти, окрім як набити пику тому, хто це все продає, навряд чи буде можливість. Адже жодних фінансових документів, які б підтверджували продаж, свідчень про те, що це закуплено саме на цьому заправному пункті, у споживача не буде. 

"Давно ніяких перевірок не проводиться"

А хто в Україні перевіряє якість пального, яке продають на АЗС?

Безпекові характеристики використання таких видів пального та відповідність технічному регламенту має перевіряти екологічна інспекція. Але вже давно ніяких перевірок не проводиться. Максимум, що роблять представники держави, ― це перевіряють наявність дозвільних документів  на АЗС. Лабораторні дослідження не проводяться, тому що під все це не виділяються кошти з державного бюджету. 

Останні новини
"До останньої секунди не вірили, що це саме обмін" — Толкачова про звільнення з полону 49 українців
"До останньої секунди не вірили, що це саме обмін" — Толкачова про звільнення з полону 49 українців
Додатковий простір для думок: Гурт Тонка видав акустичний альбом
Додатковий простір для думок: Гурт Тонка видав акустичний альбом
Існує технічна можливість модернізації МІГ-29 до рівня F-16 Block 70/72 –  Геннадій Хазан
Існує технічна можливість модернізації МІГ-29 до рівня F-16 Block 70/72 – Геннадій Хазан
Перший повноформатний реліз: vioria видала альбом "Кістки"
Перший повноформатний реліз: vioria видала альбом "Кістки"
Україна не одна і ніхто не буде ламати нас йти на невигідні умови ― Семенюк про результати "Кримської платформи"
Україна не одна і ніхто не буде ламати нас йти на невигідні умови ― Семенюк про результати "Кримської платформи"
Новини по темі
"До останньої секунди не вірили, що це саме обмін" — Толкачова про звільнення з полону 49 українців
Україна не одна і ніхто не буде ламати нас йти на невигідні умови ― Семенюк про результати "Кримської платформи"
Путіна сісти за стіл переговорів змусить лише один фактор ― кількість втраченої інфраструктури ― Семенюк
Коли ти працюєш з МВФ, то отримуєш фінансування з інших джерел ― Устенко
"Головне — прибутки": Рябцев про те, чому в транспортуванні російської нафти територією України немає зради