Ілюстративне фото: АрміяInform
"Ланцет" – серйозна для нас проблема
До 12 пакету санкцій мають додати заборону на експорт двигунів до дронів. Про що конкретно йдеться?
Планується їх не поставляти в росію взагалі, і через треті країни також. Відповідно, будуть відслідковуватися такі поставки. І щодо третіх країн будуть застосовуватися відповідні санкції та важелі впливи для того, щоб ці деталі не потрапляли в росію і не були застосовані у цій зброї. Тому що на сьогоднішній день для тих же "Ланцетів" є певні комплектуючі, які виробляються в тому числі в Євросоюзі. І це становить загрозу. Треба прибрати цю складову. Коли говорять, що це буде поставляти потім Іран, Китай або якась інша країна, то ні. Замінити їх так просто не вдасться. Світ багато чого виготовляє, але є певні технології. І якщо ці технології доступні тільки окремим компаніям, то інші компанії виготовити подібну продукцію не зможуть, через відсутність необхідного обладнання і тих же креслень.
Тобто ця заборона на двигуни не просто здорожчить процес для росії, а зробить неможливим постачання певної техніки?
Тут питання в тому, що від цього падає точність. Іншими словами, коли якийсь важливий компонент не поставляється, то управляти належним чином точністю того ж "Ланцета" значно складніше. А "Ланцет" – це серйозна для нас проблема. Щодо, наприклад, FPV-дронів, то там ми навряд чи зможемо на щось вплинути. Тому що фактично всі компоненти для FPV-дронів виробляються Китаєм, а він не має якихось обмежень щодо постачання в росію, за винятком окремих позицій. "Ланцети" ж є серйозною загрозою для нашої техніки. Вони достатньо точні з точки зору наведення, вони досить швидкі і можуть наносити значну шкоду. Коли ж дослідили з яких компонентів він складається, то виявилося, що певна частина комплектувальних поставляється з США і країн ЄС. Відповідно Євросоюз, дослідивши цей ланцюжок поставок, прописав це в XII пакеті санкцій.
Росія узаконила контрабанду комплектуючих
А чому тільки зараз, аж у XII пакеті?
Росія не стоїть на місці. Заборона ввезення комплектуючих була вже давно. Але росія, по-перше, від початку війни ухвалила закон про паралельний імпорт, фактично узаконивши будь-яку контрабанду будь-яких комплектуючих і товарів, які поставляються в росію. Крім цього, вона активно співробітничає з урядами, які залежні від неї, або на які вона має вплив. А платили вони, звичайно, набагато більше. Тобто, бізнес був надприбутковий. Як результат, росія налагодила постачання через треті країни. Тому саме на ці країни і здійснювався вплив, як з боку ЄС, так і з боку США. Казахстан, наприклад, уже заборонив ввезення значної кількості комплектуючих до реекспорту. Хоча в мене є певний скепсис щодо того, наскільки ретельно він буде дотримуватися тих обмежень, які він вводять. Обмеження введені також іншими країнами: Туреччина, Азербайджан, Вірменія, Грузія. І потік з цих країн різноманітних комплектуючих суттєво зменшився порівняно з минулим роком.
Фото: Суспільне
Почали ширитися повідомлення, що, мовляв, російська компанія закупила канадську систему виявлення безпілотників. На вашу думку, таке могло відбутися?
По-перше, це 100% нічого з офіційного. Якщо це сталося, то це тільки, якщо росія побудувала певний ланцюжок: купила таке обладнання через якусь третю компанію і потім якимось чином перенаправила його на територію РФ. Могли, наприклад, спрямувати через Китай або ОАЕ. Тут треба вивчати безпосередньо цей ланцюжок. Я про це вже говорив, що для країн, які схильні перенаправляти такі види комплектуючих в росію, треба змінити підходи. Замість того, щоб визначати перелік компаній, які підпадають під санкції, я б рекомендував визначити список "білих" компаній, які не помічені в реекспорті цієї продукції на територію РФ. Таким чином, якщо якась компанія здійснить такий реекспорт, то її зі списку буде виключено і повністю заборонено імпортування тих комплектуючих. Це, як мінімум, буде руйнувати відповідний ланцюжок і скорочувати список таких компаній. Тому що компанії перереєстровуються, створюються нові, і ви будете постійно за ними ганятись.
Тобто, легше сформувати перелік "чистих" компаній, ніж постійно поповнювати "чорний" список?
Абсолютно правильно. І XII-й пакет санкцій не треба було розширювати. Потрібно було просто змінити підходи. Не треба створювати перелік всіх у світі компаній, а лише тих, країни яких не здійснюють належного експортно-імпортного контролю товарів подвійного призначення.
Яке ще обладнання росія може сьогодні шукати?
Активно шукають різноманітне обладнання для виробництва. Вони чудово розуміють, що так вічно не буде. І Європа, і Америка все ж таки поступово перекривають всі їхні потоки. Осіб, які цьому сприяють, арештовують, судять і вони отримують реальні терміни. Їхні компанії позбавляються ліцензії. І це реально створює росіянам суттєві проблеми. До речі, чому це розширюється тільки зараз? Багато комплектуючих не є військового призначення. Ті ж самі двигуни можуть використовуватися в абсолютно цивільних товарах. Відповідно, обмеження для всіх видів продукції створює проблеми в цілому для торгівлі. Тому ухвалюються рішення щодо конкретних товарів і країн, які цьому сприяють.
Встановити походження алмазів складно
До XII-го санкційного пакету увійшли також російські алмази. Що про них можете сказати?
Алмази я однозначно вітаю, але хочу зробити ремарку. Найбільш потужні санкції, які вплинули на російську економіку і бюджет – це санкції проти нафти і газу. Алмази купує не тільки Європа. Доволі потужні ринки алмазів і діамантів є в Індії і в Об'єднаних Арабських Еміратах. Як результат, велика ймовірність того, що люди, які купують діаманти, просто перейдуть на інші ринки. Так, в рамках G-7 Індія веде відповідні перемовини і буде вводити якісь обмеження. Але це залишається під питанням. Другий момент. Встановити походження алмазів досить складно. Тобто сказати після обробки каменя, з яких конкретно країни він привезений, проблематично. Тут є багато питань. Тому давайте подивимося, який механізм вони запровадять, як його буде реалізовано і які наслідки від нього будуть. Але все ж таки, я б більше акцентував увагу на нафті. Чому? Тому що на сьогоднішній день нафта торгується вище порогу в 60 доларів. А це найбільш болюче. Бо один долар збільшення ціни дає мільярди доларів прибутку.