Усе про повернення бракованих товарів продавцю — які саме, за який термін і як?

Усе про повернення бракованих товарів продавцю — які саме, за який термін і як?

У купленого в офіційній торговельній мережі України взуття гарантійний термін 30 днів. Але продавці іноді нехтують законом і позначають гарантійний термін у лише 14 днів. Це констатувала в інтерв'ю Українському Радіо заступниця начальника Управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами Ірина Мазепа. Вона пояснила: загалом не можна повертати придбані продукти харчування, ліки, парфумерно-косметичні вироби, ювелірні прикраси, зубні щітки, розчіски, натільну білизну, головні убори, рукавички. Але цього не можна робити лише, якщо вони належної якості. Якщо ж вони браковані, то підлягають обміну або поверненню грошей. Ірина Мазепа розповіла також, як працює право повернення товару, придбаного в інтернет-магазині; що робити, якщо споживач поштою отримує пошкоджений товар; якщо є невідповідність ціни на ціннику і в чеку? 

0:00 0:00
10
1x
Програма:

Ілюстративне зображення із сайту Pixabay 

 

Через зниження купівельної спроможності, ми часто віддаємо перевагу дешевшим товарам, не завжди якісним. Які товари можна повертати протягом 14 днів?

14 днів – це той термін, протягом якого можна повернути товар продавцю. Повертати можна товар належної якості, якщо людина ним не користувалася, збережений його товарний вигляд, упаковку і документи. Також обов’язково має бути розрахунковий документ на цей товар. Якщо ж недолік виник у процесі експлуатації, товар автоматично стає товаром неналежної якості. Тож людина може його повернути протягом гарантійного терміну на товар. Для кожної групи товарів він окремий і визначається Законом України "Про захист прав споживачів", тобто договором, який надає суб’єкт господарювання, яким передбачений гарантійний термін на ту чи іншу групу товарів. Наприклад, у взуття гарантійний термін складає 30 днів. Зараз суб’єкти господарювання інколи нехтують законом і дають гарантійний термін у лише 14 днів. 

Які товари не підлягають поверненню?

Не можна повертати продукти харчування, лікарські засоби, парфумерно-косметичні вироби, ювелірні прикраси, зубні щітки, розчіски, натільну білизну, головні убори, рукавички, тканини на відріз. Але не можна їх повертати тільки у випадку, якщо вони належної якості. Якщо ж придбаний товар виявився неналежної якості, цей товар підлягає обміну або поверненню грошових коштів.

Чи можна аргументувати повернення взуття, наприклад, тим, що воно незручне?

Ні. Адже коли людина купує взуття, вона повинна вибрати його за розміром і повнотою. Якщо взуття тисне, це означає, що воно обране не за розміром. Суб’єкт господарювання законно може відмовити в задоволенні такої вимоги. Але якщо ми говоримо про дефект в товарі, споживач звертається до суб’єкта господарювання , але, за законом, суб’єкт господарювання має право на проведення гарантійного ремонту. Якщо після ремонту цей недолік з’явився знову, (гарантійний термін подовжується на час ремонту), тоді людина має право вимагати повернення грошових коштів. Але має бути зафіксовано, що людина зверталася, і вже один гарантійний ремонт проводився. Хочу відзначити, що дуже багато суб’єктів господарювання відмовляються від проведення гарантійного ремонту і повертають кошти споживачам одразу. Є й такі, хто відмовляються задовольняти претензії покупців і говорять про те, що в товарі немає недоліку. В такому випадку потрібно вирішувати питання шляхом проведення незалежної експертизи.

—  Як працює право на повернення товару впродовж 14 днів, якщо товар придбаний в інтернет-магазині? 

Сфера інтернет-торгівлі набула дуже широкої популярності порівняно з офлайн-мережею. Коли ми замовляємо щось в інтернеті, потрібно дуже ретельно вивчити сайт продавця. Насамперед, потрібно з’ясувати, чи є фактичне місце знаходження магазину, чи він існує тільки онлайн; чи приймає претензії цей магазин від покупців. Це все треба робити, перш, ніж замовляти товар в цьому магазині. Також важливо почитати відгуки про цей магазин. Адже у випадку проблемних ситуацій, споживачеві не буде кому пред’явити претензію. На сторінці сайту може бути відсутній продавець, як такий. Якщо ж ми говоримо про інтернет-ресурси, де вказана вся інформація, потрібно звернути увагу на порядок обміну товару або повернення грошових коштів. Адже в офлайн магазині споживачеві достатньо розрахункового документу і товару, з яким ти приходиш. Якщо ж йдеться про інтернет-магазин, то є такі суб’єкти господарювання, які говорять про те, що для задоволення претензії про неякісний товар потрібно, крім розрахункового документа, пред’явити або пакування, або бірку від товару, або інструкцію з експлуатації. Це ті документи, які переважно споживач не зберігає. Адже не думає про те, що вони йому знадобляться. Тому слід звертати увагу на те, в яких випадках, і за наявності яких документів суб’єкт господарювання буде задовольняти ваші потреби. Ознайомлюйтеся з цією інформацією, перш, ніж замовляти товар. Інша справа – це порушення Закону "Про захист прав споживачів". Адже в законі передбачена тільки наявність розрахункового документу. Однак, якщо інформацію споживач отримав, він погодився з умовами публічного договору, який був викладений на сайті. Якщо суб’єкт господарювання відмовиться вирішувати питання, це вже буде судова практика.

—  Чи діють ці 14 днів для повернення якісного товару в інтернеті?

Так. Цей термін нараховується від дня отримання споживачем товару в поштовому відділенні. Споживач так само пише письмову претензію. В офлайн-магазині споживач має 7 днів на повернення коштів. В інтернет-мережі поза торгівельними або офісними приміщеннями у суб’єкта господарювання від дня отримання претензії від споживача є 30 календарних днів на повернення грошових коштів. Теж часто споживачі про це не знають. Також важливо знати, що витрати на пересилання цього товару покладаються на суб’єкта господарювання. Було б кому відсилати цей товар. Адже, якщо немає фактичної адреси і номеру телефону, вирішити питання буде неможливо.

—  Якщо споживач поштою отримує пошкоджений товар, як з’ясувати і довести, хто його пошкодив – пошта чи продавець?

Якщо людина отримала пошкоджений товар, потрібно письмову претензію пред’явити продавцю. Важливо знати, що, відправляючи товар, ми відповідаємо на пошті на запитання про оголошену вартість. Оголошуючи вартість товару, людина думає, що при втраті посилки вона отримає ту суму, яку вона заявила. Адже від цієї суми вона сплачує комісію за пересилку. В разі пошкодження цієї посилки, це є страховий платіж. І для того, щоб потім повернути цю грошову суму, людина повинна перед відправкою замовити послугу огляду товару, коли разом з представником поштового відділення оглядається товар. Його фотографує покупець, робиться фотофіксація суб’єктом господарювання, робиться опис товару. Якщо це дорогий товар, споживачеві потрібно мати розрахунковий документ, який підтвердить придбання товару. Тому що згодом буде дуже важко відшкодовувати отой страховий платіж. Якщо відправник приносить запакований товар і оголошує, приміром, його вартість 10 000 гривень, а товар втрачається, то виявляється, що немає жодного підтвердження, а що ж саме було в посилці. Вивчайте детально умови повернення коштів, які є публічними у перевізника. Якщо у вас буде огляд товару з фотофіксацією, буде легше вирішувати це питання.

—  Що робити, якщо покупець бачить невідповідність ціни на ціннику і в чеку?

Якщо ціна в чеку більша, ніж заявлена на ціннику, треба повернутися в магазин і попросити повернення різниці грошових коштів. І це буде абсолютно законно, оскільки закон нам говорить, що продавець повинен донести інформацію до споживача про ціну товару шляхом цінника. Якщо змінюється ціна, йдеться про порушення цивільного законодавства, оскільки покупець не знає інформацію про ціну. Тому різниця коштів має повертатися у будь-якому випадку. Якщо покупець не встиг змінити ціну на ціннику, витрати лягають на нього.