Я повністю виключаю повторення торішньої ситуації на ринку пального України — Куюн

Я повністю виключаю повторення торішньої ситуації на ринку пального України — Куюн

"Я повністю виключаю повторення сценарію, який був навесні 2022 року", — наголосив Українському Радіо директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн. Він прокоментував таким чином можливі наслідки страйку польських перевізників на кордоні з Україною для вітчизняного ринку пального. Як зауважує експерт, ринок майже ніяк не реагує на цей страйк щодо забезпечення бензином і дизелем. Адже їх постачання через польський кордон складає до 10% від усього обсягу надходження бензину і дизелю в Україну. Натомість є проблема зі скрапленим газом, бо 30% його імпорту йде саме через польський кордон. "Думаю, вона триватиме до кінця листопада, поки не знайдуть нові шляхи постачання або не збільшать залізничні перевезення", — прогнозує Куюн. Також він зазначає, що нинішня світова ціна на нафту створила потенціал для зменшення цін на українських АЗС.

0:00 0:00
10
1x

 

Черга у напрямку Польщі у пункті пропуску "Рава-Руська-Гребенне". Фото: Суспільне Львів

 

"Протестують проти конкуренції з українськими перевізниками"

—   Чого хочуть страйкарі та чому вони взагалі там з’явилися?

Вони протестують проти конкуренції з українськими перевізниками. Для розуміння ― поляки мають найбільший у Європі флот вантажного транспорту. Транспортна галузь у них дуже потужна, здається, десь 350 тисяч вантажівок, в той час як в Україні ― до 40 тисяч, тобто ринок у Польщі майже в десять разів більший. Це велика галузь, яка має потужний голос. Але дуже дивно, що така потужна галузь не змогла конкурувати з набагато меншим гравцем, таким як Україна, котра справді значно посилилась останнім часом з тієї причини, що війна повністю змінила експортні та імпортні потоки. Щодо пального ― ми майже все отримуємо через західний кордон з Європи, і наш парк бензовозів зріс у майже 4 рази. Це поляків непокоїть. Насправді цю ситуацію передбачали ще минулого року, наші чиновники з Міністерства інфраструктури прогнозували, що таке може бути.

— Яким чином українські вантажні перевезення стали конкурентоспроможними з польськими?

На певному етапі вже була інформація, що бензовози поїдуть без перешкод. Як взагалі відбуваються перевезення? Наша машина їде до Польщі або транзитом до Німеччини чи Литви, там забирає пальне і везе його в Україну, тобто ця машина ні з ким не конкурує. Ми веземо пальне для себе і не забираємо жодні робочі місця. Інакша ситуація, як я розумію, складається з іншими категоріями вантажів, наприклад, з агропродукцією. Українська вантажівка поїхала у польський порт, розвантажилась і там може взяти якесь замовлення та розвезти його по Польщі або ще кудись. Таким чином виникає ця конкуренція, наскільки мені відомо. Страйк оголосила одна з асоціацій перевізників, і до кінця не зрозуміло, як взагалі цивільні особи можуть перекривати в силовий спосіб магістралі. Тут дуже багато запитань.

"Щодо бензину і дизелю ситуація простіша, основна проблема ― зі скрапленим газом, бо 30% імпорту саме через польський кордон"

—   Чи є затримки із доставкою пального в Україну через цей страйк перевізників?

Звісно, є затримки. Коли ми мали кризу на паливному ринку торік навесні, то уряд зробив спеціальні так звані "зелені коридори", якими їхали саме цистерни з пальним, без черги. Але згодом цей порядок було скасовано, і зараз усі вантажівки стоять в одній черзі. Є спеціальний сервіс, де перевізники реєструються, щоб не стояти на кордоні. Система каже, коли їм треба прибути на кордон, і всім це дуже зручно. Зараз усі стоять в одній черзі, і навіть якби протестувальники погодилися пропускати наш транспорт, то бензовоз не може перестрибнути через колег, які стоять попереду. Основна проблема ― зі скрапленим газом, оскільки 30% нашого імпорту надходить саме через польський кордон, відповідно, таку частину ринку швидко замістити буде важко. Але процес уже пішов, один зі шляхів ― це збільшення залізничних перевезень замість автомобільних. Крім того, відбувається пошук ресурсу на інших напрямках. Щодо бензину і дизелю ситуація простіша, бо там постачання через польський кордон складає до 10%. Тут ринок майже ніяк не реагує, оскільки можна взяти й з інших напрямків, є досить великі запаси, тож ситуація спокійна. Навіть бачимо, що ціна в гурті на бензин і дизпальне падає. Щодо скрапленого газу, таких можливостей для запасів немає, до того ж немає додаткового парку, яким можна було б збільшити перевезення, тому маємо ресурсний дискомфорт на ринку. Минулого тижня навіть фіксувалися випадки зникнення скрапленого газу з вільного продажу в кількох регіонах, тож ситуація досить напружена. Думаю, вона триватиме до кінця листопада, поки не знайдуть нові шляхи постачання цього продукту або не збільшать залізничні перевезення.

Сергій Куюн. Фото: ФБ-сторінка Сергія Куюна

"Я повністю виключаю повторення сценарію, який був навесні 2022 року"

—   А дефіциту бензину й дизпалива не очікується?

Я повністю виключаю повторення того сценарію, який був навесні 2022 року. Тоді для нас усе було несподіваним, усе було вперше. Ніхто не знав, куди їхати, на чому їхати, до кого їхати, не було ні контрактів, ні контактів. Сьогодні кожен постачальник має декілька напрямків постачань, є потужний транспортний парк і немає такого ефекту несподіванки. Тобто всі готуються, розуміють, що є проблема, і працюють над її вирішенням. Можуть бути якісь локальні прикрості, але глобального розбалансування ринку в поточних умовах бути не може, я переконаний.

—   Як можуть змінитися ціни на пальне до кінця року?

У цьому році ситуацію важко передбачувати, тому я називаю сміливим нещодавній прогноз Нацбанку про те, що наступного року ситуація на світовому ринку нафти владнається і все стабілізується. Це цікава та смілива заява, адже насправді сьогодні спрогнозувати ринок неможливо. Зроблені прогнози не справджуються, тому що дуже багато залежить від окремих гравців. Особливо якщо ми говоримо про Саудівську Аравію та Росію, які скоротили цього року видобуток, відповідно ― ціна зросла. Фактично ціна на ринку залежить від рішення окремих країн. Як можна передбачити, що їм прийде в голову наступного року? Тому ніхто на довгострокову перспективу не прогнозує ситуацію з нафтою. Що стосується наших короткострокових перспектив, то поки що маємо "сюрприз". Саудівська Аравія з росіянами загнала ціну 95 доларів за барель, вона зросла за три місяці на 25%. Але зараз бачимо, що ціна впала майже до 80 доларів, і ніхто цього не прогнозував. Ніхто не очікував, що ціна впаде майже на 20%. Отак зараз працює цей ринок. Тож маємо сьогодні гарну ситуацію ― ціна впала, закупівельні ціни теж падають, відповідно, навіть є потенціал для зменшення цін на колонках. Потенціал виглядає досить потужним, але треба, щоб низька ціна протрималась хоча б 2-3 тижні або місяць. Тоді ринок наповниться цим дешевим пальним, і можна буде очікувати відповідних цін на колонках. Зростання цін по бензину та дизпальному взагалі не прогнозується, навіть сподіваємося на зниження. Щодо скрапленого газу, ситуація залишатиметься поки що складною через проблеми з Польщею. І я не виключаю, що ціна може сягнути 35 гривень за літр, сьогодні вона на позначці близько 32 гривень. Ситуація дуже неприємна для споживачів цього пального. Якщо перерахувати, то бачимо, що газ, попри високу ціну, з економічної точки зору залишається привабливим.