Ілюстративне фото УНІАН
В липні ціни на пальне в середньому зросли лише на 4 грн завдяки запасам трейдерів
Наслідки зростання податкового навантаження було відчутними на ринку пального, констатує Сергій Куюн: на дизпальне ціни зросли на понад 7 грн/л, на бензин — на 11 грн. Таке зростання цін відбулося тільки через податки. "Тому це не могло прийти непомітним. Я не очікував, що ми так гарно і плавно пройдемо липень. Він став не таким стрімким, як міг бути. Ціни зросли в середньому на 4 грн. на бензин та дизпаливо на фоні 7 і 11 грн, як мали б зрости. Експерт розповідає, що ціни стрімко не злетіли через те, що трейдери, а це дві-три мережі, ризикнули і завезли дуже багато пального в червні й травні. Так би мовити, підготувалися, створили запас і витягли на собі липень. І це пальне зі старими податками і низькою собівартістю змогло зробити підвищення цін більш плавним. Загальмував цей процес. "Частина цього процесу перейшла на серпень. Тому зростання триває. Станом на 3 серпня вже відбулося два етапи зростання на 2 гривні в деяких мережах".
Якщо пальне по 50, то ПДВ – 17 грн
"Якщо ми умовно кажемо, що бензин сьогодні по 50 грн, то ПДВ становитиме близько 8,5 грн. І ще буде умовно акциз 8,5 грн на літрі. Тоді податки з бензину становлять 17 грн/л. По дизпаливу — 12-13 грн. Скраплений газ — 4-5 грн", — констатує Сергій Куюн.
Аграрії стали нафтотрейдерами
Щодо стосується аграріїв і практики податкових пільг, державних програм, бронювання обсягів під час збирання врожаю, то від цього відмовилися років 20 тому, каже експерт. Бо це все призводило до корупційних схем. "Вони працюють сьогодні на ринкових умовах. Аграрії є локомотивом економіки. Остання криза минулого року на ринку пального зробила з них нафтотрейдерів. Вони мають не лише свої бензовози, не тільки свої сховища, а мають навіть свої танкери для перевезення пального. Вони добре підготувалися, багато купили пального у червні, тому сьогодні вони із запасами. Проблем я не бачу".
Сергій Куюн. Фото: ФБ-сторінка Сергія Куюна
Серпень буде напруженим, бо зростають ціни на світовому ринку
Ми розглядали підвищення цін на пальне в контексті зростання податків, констатує Сергій Куюн. Але в липні отримали ще одну прикру новину: зростання цін на світовому ринку нафти та нафтопродуктів із 75 до 85 доларів за барель. Зростання триватиме, прогнозує експерт, ми теж це відчуємо. "Це потягне ціну на пальне в Україні в межах місяця і додасть здорожчання ще до 5 грн на поточний момент. Серпень буде досить напруженим. 55 грн за літр — це те, що ми вже бачимо чітко. Дизпальне — 53-54 грн".
Росіяни домоглися стрімкого стрибка цін
Сергій Куюн розповідає, що зараз ми перебуваємо на піку сезонного споживання пального як у світі, так і в Україні. Але не завжди підвищене споживання пального призводило до зростання цін. Раніше ринок заспокоювався. "Проте різкого "охолодження" ціни до жовтня нам очікувати не варто". Розповідає, що такий стрімкий стрибок на світовому ринку нафти та нафтопродуктів "є поганим, бо росіяни, які є експортерами нафти та нафтопродуктів, будуть заробляти від цього більше. Вони саме це і спровокували разом із Саудівською Аравією, скоротивши видобуток. І домоглися цього стрибка".
Трейдери через обстріли південних портів перегрупували свої сили
Україна завозить пальне зі всього світу (США, Саудівської Аравії, Індії) через польські, румунські і болгарські порти. З цим проблем немає, каже Сергій Куюн. Є стурбованість атаками окупантів на південні порти України. Але трейдери вже перегрупувалися частково, перекинувши обсяги з півдня на північ, резюмує екперт.