Порушення ПДР фіксуватимуть поліційні автомобілі-"фантоми". Юрист про те чи можливо оскаржити постанови?

Порушення ПДР фіксуватимуть поліційні автомобілі-"фантоми". Юрист про те чи можливо оскаржити постанови?

Сьогодні на повноцінне патрулювання виїжджають автомобілі-"фантоми". Такі автомобілі не мають розпізнавальних знаків поліції і оснащені системами контролю швидкості. Вони фіксуватимуть порушення правил дорожнього руху, а також зчитуватимуть та розпізнаватимуть номерні знаки. Інформація передаватиметься до системи автоматичної фіксації, яка формує постанови про адміністративні правопорушення. Про таке нововведення на українських дорогах, Українське радіо розпитало в Івана П’ятака, юриста Центру демократії та верховенства права.

Чи законним є такий прихований патруль

"Правозахисники досі не знають, чи буде виконаною вимога статті 40 Закону "Про національну поліцію" щодо того, що інформація про наявність автоматичної фото та відеотехніки має бути розміщеною на видному місці. Мені самому цікаво, чи буде вона виконаною. А оцінку щодо того, чи є вона законною, даватиме суд. Судова практика або підтвердить законність такого використання, або навпаки скаже, що це є суттєвим порушенням закону. І відповідно вирішить чи будуть законними докази і постанови, які винесуть у такому порядку. 

Тому саме суди в Україні мають дати оцінку цій суперечності, наскільки вона є суттєвою для того, щоби автомобілі-"фантоми" функціонували на дорогах України", — розповів Іван П’ятак, юрист Центру демократії та верховенства права.

 

Чи можливо буде оскаржити постанови, винесені системою автоматичної фіксації

"Будь-які постанови можна оскаржити до суду, в тому числі і ті, що винесені в режимі автоматичної фіксації.

Щойно водій дізнався про винесення такої постанови, у нього є час, щоби оскаржити. Від моменту ознайомлення водія з постановою про правопорушення відраховуватиметься термін, що дається на оскарження. Якщо водій вважає, що не здійснював правопорушення і має відповідні докази, що правопорушення не було, то постанову можна оскаржувати", — наголошує експерт.

Чи доцільно витрачати бюджетні кошти на закупівлю та оснащення автомобілів-"фантомів"

"У Європі та США діє поєднаний підхід, коли використовуються відкриті камери автоматичної фіксації, які є стаціонарними та прихований метод, коли камери встановлюються на автомобілі, які не є марковані, як поліція. Тому такий підхід уже засвідчив свою ефективність і завдяки йому спостерігається суттєве зменшення ДТП. Таких результатів вдається досягти завдяки психологічному фактору — водій не знає, на якому саме автомобілі є закріпленою камера, яка може зафіксувати його порушення. 

Тому попри можливі суперечності щодо стеження, це є доволі ефективним механізмом запобігання ДТП в країні, який може використовуватися.

Україна не є унікальною країною щодо використання "фантомів" і такі автомобілі можуть використовуватися на дорогах", — зауважив Іван П’ятак.

 

Які правопорушення фіксуватимуть такі автомобілі-"фантоми"

"В автоматичному режимі автомобілі-"фантоми" фіксуватимуть ті правопорушення, до яких буде налаштоване обладнання та програмне забезпечення такого автомобіля. Усі інші правопорушення фіксуватимуться у той самий спосіб, у який фіксуються і зараз, але з додаванням відеофайлу, який буде зафіксованим на камери цього автомобіля. У такому випадку патруль є зобов'язаним зупинити транспортний засіб, який порушив правила дорожнього руху, наприклад створив небезпечну аварійну ситуацію на дорозі, і провести стандартну процедуру зі складанням протоколу чи винесенням постанови в паперовому письмовому вигляді. Після чого притягнути до відповідальності.

Згідно з інформацією, яка є розміщеною на сайті МВС, відомо, що точно будуть фіксуватися порушення швидкісного режиму, раніше в проекті були також фіксування порушення проїзду смугою громадського транспорту, проїзд на червоне світло світлофора. Щодо фіксації інших порушень інформація не була наданою", — розповів юрист.

Фото: Національна патрульна поліція