Обирай пісні. Визначай переможця

"Вимагати якості від незадовільного рухомого складу немає сенсу" — експерт про стан громадського транспорту

1.12.2021 р., 15:28

В Києві заборонили випускати на лінії трамваї, тролейбуси та автобуси з несправною опалювальною системою. Про норми для громадського транспорту Києва взимку, в ефірі Українського радіо розповідає засновник ГО "За якісний транспорт", радник міністра інфраструктури 2017-2019 років Святослав Товстига.

Якою має бути температура в громадському транспорті?

Законодавство каже, що температура у транспорті має бути комфортною, тобто чітко не регулює ці питання. Є державні стандарти, які регулюють температурні питання: при зниженні температури на вулиці, в транспорті має бути не нижче за +10. А заключають договірні зобов'язання органи місцевого самоврядування і в додаткових вимогах до перевізника можна вказувати побажання, щоб у літній період працював клімат контроль, а не кондиціонер, а взимку щоб пасажирам було комфортно знаходитися в транспорті. Коли виробляється автобус, трамвай чи тролейбус, то інформують про те, яка температура має бути закладена при виробництві. Але під час самого обслуговування таких деталей не передбачено, окрім поняття "комфорту". 

Який вид громадського транспорту найбільш проблемний? 

В основному міста України замовляють базову комплектацію транспорту, в якій, на жаль, не передбачено наявність кондиціонерів. 2,5 тисячі трамвайних вагонів потрібно змінювати. Вони свій ресурс вже вичерпали. Рухомий склад, який їздить країною незадовільний. І вимагати від нього якості немає сенсу. 

На рівні Міністерства інфраструктури розробляються програми, які би в майбутньому допомагали органам місцевого самоврядування в короткий термін оновити рухомий склад рейкових, а саме трамваїв, за рахунок наших виробників, щоб загрузити машинобудування і поступово оновлювати рухомий склад. 

Також наші органи місцевого самоврядування купують фактично голу базову комплектацію. На мою думку, законодавство не є досконалим, воно застаріле. В інших цивілізованих країнах Європи послугу збирання грошей з пасажирів замовляє місто, оплачуючи цю транспортну роботу за власний бюджет. Існує законопроєкт, який би нас трохи наблизив до європейського законодавства. Згідно з цим законопроєктом у нас з'явилися б соціальні маршрути та так-звана транспортна послуга, через яку можна було б обирати транспорт з кондиціонуванням, опаленням тощо. 

Скільки коштують послуги кондиціонування та опалення?

Опалення чи кондиціонування потребують близько 10 літрів додаткового палива щодня. Переважно такі речі не закладаються до базового тарифу. Відповідно, у транспортних операторів не виникає відповідної зацікавленості в цьому. Поки в нас, як і в деяких пострадянських країнах, працює ринкова система, ми маємо таку ситуацію. Ніхто з тих, хто надає транспортні послуги не зацікавлені в тому, щоб робити це якісно. 

Коли КМДА проводить конкурс на міський маршрут, то може додатковою умовою передбачити систему кондиціонування і її відповідний режим роботи, законодавець це дозволяє. 


Про незручність місць для сидіння у трамваях

Вимагати більшого від трамваїв, яким вже по 30-40 років не варто. Добре, що вони досі курсують і надають послугу з перевезення. 


Як працює система кондиціонування у транспорті?

Система кондиціонування знижує температуру, взявши повітря з салону або зовні транспорту. Така система не є дешевою. Вона коштує від 10 до 20 тисяч євро, в залежності від виробника. 


Чи достатньо лише закупити нові трамваї для країни? 

Трамвайна мережа Києва не ідеальна. Але в деяких напрямках її стан нормальний. Ми не можемо купити 100 чи 200 трамваїв за рік. Такі речі мають бути плановими і, відповідно, має готуватися інфраструктура. Середня вартість трамвая довжиною 30 метрів з низьким рівнем підлоги коштує близько 2-х мільйонів євро. Відповідно, ставити нові трамваї на не підготовлену інфраструктуру викинути гроші на вітер. Скачки напруги, криві колії, неправильні стрілки все це потрібно паралельно ремонтувати. Без цього ніяк. 


Що робити пасажирам, якщо водії економлять на опаленні салону?

Є 2 варіанти вирішення проблеми. Перший звертатися до замовника перевезень в КМДА. Другий звернутися до контролюючого органу Укртрансбезпеки, надіславши скаргу через урядову гарячу лінію 15-45, вказавши номерний знак транспорту, номер маршруту та час відправлення. На основі цієї інформації Укртрансбезпека повинна виїжджати і проводити заходи державного контролю, а саме складати відповідні акти або штрафувати перевізника. 

Фото: "Українське радіо"

"Вимагати якості від незадовільного рухомого складу немає сенсу" — експерт про стан громадського транспорту

Новини по темі