Слабкі місця антикорупційних програм кандидатів у президенти — коментує експерт

Слабкі місця антикорупційних програм кандидатів у президенти — коментує експерт

Експерт у Центру політико-правових реформ Антон Марчук в ефірі Українського радіо в програмі "Сьогодні.Зранку" проаналізував антикорупційну складову передвиборчих програм кандидатів у президенти України.
 
Ляшко: запровадження смертної кари за корупцію
 
Є стандарти Ради Європи. Це міжнародна організація, членом якої є і Україна. Протокол шостий до Конвенції про захист основоположних прав і свобод людини забороняє застосування смертної кари у тих державах, які є членами Ради Європи і не можна робити жодних виключень з цього правила крім окремих випадків злочинів під час війни. Власне корупція не є таким злочином.
 
Інше питання, наскільки такий захід буде дієвим. Є приклад Китаю, це держава де існує смертна кара за корупційні злочини. Ця держава не далеко від нас пішла в питанні корупції і на сьогоднішній день, якщо не помиляюсь, на 89 місці в світі за рівнем корупції. Тобто це, не та держава, у якій є найменший рівень корупції через те, що там є смертна кара. Не лише покаранням потрібно займатися і не лише міра покарання визначає рівень корупції.
 
Порошенко: формування Антикорупційного суду та підтримка інших антикорупційних органів
 
Петро Порошенко по суті пропонує не якісь нові кроки, а зосереджує увагу на тому, що було зроблено, але якщо ми подивимось на діяльність антикорупційних органів, то навіть із ними є певні проблеми. Це неефективність НАЗК, питання довіри та репутації Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, питання посилення спроможності національного антикорупційного бюро, яке, наприклад, дотепер не має права автономно проводити прослуховування тих суб'єктів, щодо яких вони проводять розслідування. Також дотепер відбувається певне дублювання функцій, СБУ дотепер має певні повноваження із проведення оперативно-розшукової діяльності щодо виявлення корупції і вони дублюють функції інших антикорупційних органів.
 
Тимошенко: право НАБУ на провокацію хабаря 
 
Провокація хабаря через певні міжнародні стандарти не є застосовною. В першу чергу, через практику Європейського суду з прав людини. Якщо спровокувати особу на хабар і визнати винною її в Україні, то ця особа звернеться до ЄСПЛ і там це покарання визнають незаконним, оскільки це по суті є підбурюванням до злочину. 
 
Зеленський: скасування застави у корупційних справах
 
Це обов'язкова альтернатива. Відповідно до міжнародних стандартів, до практики ЄСПЛ, прийнято, що особа все ж може виходити під заставу, але питання розміру цієї застави.
 
Гриценко: провокації хабаря
 
Знову ж таки, провокація хабаря неможлива, є певна альтернатива, яка застосовується у певних європейських країнах. Це так звана перевірка на доброчесність, коли створюються обставини, максимально наближені до вчинення корупційного злочину, проводиться спеціальна перевірка, чи погодиться особа отримати неправомірну вигоду, чи виявить вона свою зацікавленість у цьому. Залежно від цього особу можуть звільнити, притягнути до дисциплінарної відповідальності і так далі. Така практика є можливою, але провокація хабаря не є правомірною. 
 
Слухати повну версію.
 
Фото: Укрінформ