Вибори-2019: екс-член ЦВК Магера сумнівається у можливості застосувати адмінресурс

Вибори-2019: екс-член ЦВК Магера сумнівається у можливості застосувати адмінресурс

Член Центральної виборчої комісії з 2004 року і заступник голови з 2007 по 2018 рокиАндрій Магера в ефірі Українського радіо в програмі "Сьогодні. Ввечері" прокоментував перший етап виборчого процесу.

Ведучі:

Віталій Науменко, Наталя Чорна

Раніше було стільки претендентів на посаду президента чи це вперше?

— Претендентів було більше, але рекорд зареєстрованих кандидатів тримався до 2004 року — це 24 особи. 24 особи були у виборчому бюлетені. Зараз у нас 44 кандидати. Я б хотів  наголосити на тому, що чим більша кількість зареєстрованих кандидатів ЦВК, тим більша ймовірність того, що ця цифра може змінюватись як в сторону збільшення, так і в сторону зменшення. Це ще не константа.

 Яким чином законодавство регулює момент зняття кандидата ? до якого числа вони можуть це зробити?

— Таке право у кандидатів подати на відмову від балатування у них залишається до 7 березня. Після 7 березня така заява не має жодних юридичних наслідків. ЦВК не схвалить рішення про виключення з числа кандидатів. Дехто вважає, що після 7 березня ЦВК не мА права скасовувати реєстрацію кандидатів. Це теж неправильно.  

Бувають різні обставини, які виключають можливість  балатування кандидатів. Наприклад, кандидат припинив громадянство України, або виїхав на постійне місце проживання за кордон, або кандидат помер.

З якими складностями може стикуватися виборча комісія у зв’язку з тим, що така велика кількість кандидатів?

Кошти з грошової застави кандидатів, внесені ними, повертаються кандидату лише у разі виходу до другого туру. У всіх інших випадках кошти особі не повернуться, вони йдуть державі.  Але є нюанс, який полягає в тому, що ці кошти перебувають на спеціальному рахунку Центральної виборчої комісії. Їх ніхто не використовує до кінця виборчого процесу. Після завершення виборчого процесу ці кошти перераховуються у державному бюджеті і подальша їхня доля — це вже питання міністерства фінансів, державного казначейства. Але вони не матимуть жодного стосунку про виборчого процесу у 2019 році.

Я б лякався іншої ситуації. За чинним законом про вибори президента України будь-який з зареєстрованих кандидатів має безумовне право на включення одного свого представника до складу будь-якої окружної чи дільничної виборчої комісії. Якщо залишаться у нас 44 кандидати, і всі вони без винятку подадуть кандидатури до всіх без винятку окружних і дільничних виборчих комісій, потрібно буде залучити 1 мільйон 300 тисяч осіб для роботи у виборчій комісії. Це майже, як стихійне лихо.

Понад 80% видатків на проведення президентських виборів— це видатки на оплату праці членів виборчих комісій, залучених працівників і нарахування на цю заробітну працю. Я думаю, у майбутньому буде норма у законі про належний рівень професійної підготовки

Чи могло б кандидатів бути менше?

— Проблема у тому, що бюлетень доведеться друкувати великого розміру, дрібним шрифтом. Це будуть додаткові проблеми ля осіб старшого віку. Це за собою потягне довший час для знаходження у кабінці голосувань для того, щоб виборець проголосував. Не виключаю, що наслідком цього можуть бути певні черги у приміщеннях виборчих дільниць.

Як цього можна було б уникнути? На сьогодні я бачу лише один варіант, який би не порушував європейські стандарти з цього питання, це збільшення розміру грошової застави та способу підтвердження кандидатом серйозності своїх намірів, наприклад, у вигляді збору підписів членів представницьких органів влади в Україні.

Наскільки українці є професійними виборцями?

— На жаль, програми кандидатів дуже рідко хто читає. Поступово український виборець все ж розумнішає. Це еволюційний процес потягне трохи часу, проте нам від цього нікуди не дітися.

Якими порушення зловживатимуть кандидати?

— Я не можу сказати. Що детально моніторю питання порушення виборчого процесу. Судячи з повідомлень у ЗМІ, найбільше порушень зараз торкаються порядку ведення передвиборної агітації. Є певні сигнали про купівлю голосів через різні схеми для того, аби залучити виборців на свою підтримку.

Що стосується адмінресурсу, до його застосування на виборах у 2019 році, я досить скептично до нього ставлюсь. Зараз казати комусь проголосувати за якогось окремо визначеного кандидата не вийде, як це було раніше.

Нагадаємо, Центральна виборча комісія зареєструвала 44 кандидати на пост президента України.

Як повідомляється, Центральна виборча комісія 3 лютого завершила приймати документи від кандидатів на посаду президента України. 8 лютого був останнім днем прийняття рішень про реєстрацію кандидатами в президенти або про відмову в реєстрації.

Вибори президента призначено на 31 березня. Окружні виборчі комісії повинні бути створені до 18 лютого включно, дільничні — до 12 березня.

Прослухати повну версію.

На фото: екс-член ЦВК Андрій Магера