Ми маємо йти шляхом, який надає крила учнівству – Міносвіти про оцінювання за новою типовою програмою

Ми маємо йти шляхом, який надає крила учнівству – Міносвіти про оцінювання за новою типовою програмою

Нова редакція типової освітньої програми дає можливість закладам освіти залежно від потреби перерозподіляти години на вивчення певних предметів і курсів. При цьому кількість мінімальних і максимальних годин для вивчення предметів не змінюється. Про це в ефірі Українського Радіо розповідає генеральний директор директорату шкільної освіти Міністерства освіти і науки України Ігор Хворостяний. Різниця між мінімальної і максимальною кількістю годин в галузі, які визначені державним стандартом і є резервом, з поміж якого можна розподіляти години. Мінімальна кількість годин на вивчення української мови – 3 години, на вивчення іноземної мови – 3,5. Максимальна кількість годин на вивчення української мови та літератури становить 6 годин. Щодо оцінювання знань, то зміни полягатимуть у стимулюванні учнівства до подальшого розвитку, визначення своїх сильних сторін, - підсумував Хворостяний.

0:00 0:00
10
1x
Програма:

Фото:Освіторія

Нова редакція типової освітньої програми дає можливість закладам освіти залежно від потреби перерозподіляти години на вивчення певних предметів

Що передбачає проєкт нової типової програми, який запропонували до обговорення у червні? Як на нього відреагували в школах?

Оновлена типова освітня програма передбачає зміни до перерозподілу годин на вивчення інтегрованих курсів і предметів. В чому сутність цих змін? Річ у тім, що типова освітня програма має бути створена на основі державного стандарту, в якому завжди існувала мінімальна кількість годин на вивчення певних предметів і максимальна кількість годин. Попередня редакція типової освітньої програми визначала чітку кількість годин для кожного предмету і курсу. Зараз ми опинилися в ситуації війни, різних форматів навчання і варіанти навчання учнівства суттєво змінилися. Для нас було важливо забезпечити закладам освіти можливість залежно від потреби перерозподіляти години на вивчення певних предметів і курсів. Нова редакція типової освітньої програми визначає так само як і в стандарті мінімальну і максимальну кількість годин, а також кількість годин для перерозподілу між різними предметами і курсами. Це означає, що я як вчитель, маючи потребу збільшити кількість годин для вивчення української мови чи математики, можу використати з резерву години і збільшити години для вивчення необхідного предмета.

Чи зможе освітній заклад самостійно розробити власну програму на визначити перебіг освітнього процесу?

Безперечно. Стаття 11 закону України про повну загальну середню освіту визначає, що заклад освіти, керуючись типовим рішенням, розробляє власну освітню програму, яку має схвалити педагогічна рада і затвердити керівник закладу. Це якраз є тією площиною для свободи закладів освіти і навіть потребою формувати власні освітні траєкторії залежно від своїх потреб і можливостей.  Якщо освітня програма закладу зроблена на основі типової освітньої програми, то вона крім затвердження закладом освіти жодних додаткових вимог не містить. Якщо освітня програма містить радикальні рішення, тоді вона підлягає затвердженню Державною службою якості освіти в установленому порядку.

Як зміниться навантаження вчителів?

Тут немає однозначної відповіді, оскільки кожен заклад може створити власний варіант освітньої програми. Навантаження вчителів, на предмети яких було використано резерв годин зросте, а навантаження інших, де резервні години не були використані – не зміниться. Забезпечуючи таку варіативність ми дамо можливість закладам освіти самостійно визначати навантаження  вчительства в своєму закладі. Запобіжник, який стосується учнівства полягає в тому, що є визначене  санітарними нормами гранично допустиме навантаження на учнівство і зрости порівняно з минулим роком воно не може. Для учнівства все залежить від внутрішнього перерозподілу між предметами та інтегрованими курсами.

Ігор Хворостяний. Фото: НУШ

Що таке резервні години?

Різниця між мінімальної і максимальною кількістю годин в галузі, які визначені державним стандартом і є резервом, з поміж якого можна розподіляти години. Ця різниця не змінилася, оскільки стандарт чинний вже давно. В умовах частих повітряних тривог вчитель повинен мати свободу,  щоб збільшити години на певний компонент, який зазнав освітніх втрат. Години резерву також можуть використовуватися на індивідуальні заняття чи колективні заняття з учнівством з метою надолуження освітніх втрат.

Мінімальна кількість годин на вивчення української мови – 3 години, на вивчення іноземної мови – 3,5

Скільки годин передбачено на вивчення української та іноземних мов?

Мінімальна кількість годин на вивчення української мови – 3 години, на вивчення іноземної мови – 3,5. Якщо додати сюди ще українську літературу, то це ще додатково 1,5 години. Максимальна кількість годин на вивчення української мови та літератури становить  6 годин.

Як зміниться предмет "Захист України"? Чи готова матеріальна база для його проведення?

Захист України викладається в старшій школі в 10-11 класах. Зміни типової освітньої програми стосувалися лише 5-9 класів. Міністерство освіти і науки активно реформує підходи до вивчення цієї дисципліни. Уряд виділив субвенції для облаштування осередків вивчення предмету "Захист України". Не завжди вчитель захисту України це вчитель, який специфікується на своїй дисципліні. Часто цей предмет викидали вчителі історії, фізкультури, іноземних мов. На жаль, це був залишковий принцип. Створення осередків дозволяє створити бази вивчення конкретно цієї дисципліни. Для цього ми оновили програму цього курсу та обладнання. В осередку для вчителя є можливість на повну ставку викладати саме захист України і підвищувати свою кваліфікацію конкретно з цієї дисципліни.

Для кого викладатимуть уроки щастя?

Уроки щастя стосуються переважно початкової школи, навчальний план якої є досить гнучким для імплементації. В базовій школі окремої дисципліни для вивчення уроків щастя не передбачено. Проте у нас є прекрасна соціальна і здоров’язбережувальна галузь, де теми пов’язані з навичками необхідними для життя, потребами безпеки, психоемоційними і психосоціальними аспектами освітнього процесу можуть бути інтегровані в різні дисципліни і курси.

"Ми маємо йти шляхом, який надає крила учнівству, а не обрізає їх"

Які зміни відбудуться, якщо говорити про оцінювання знань?

Оцінювання не повинно мати каральної функції, не повинно визначати добрий ти чи поганий, не повинно порівнювати учнів одне з одним. Воно повинно спонукати до надання зворотного зв’язку учнівству, до заохочення, мотивування тощо. Відтак критерії, в центрі яких стоїть лише функція сказати це добре чи погано, а не стимулювати учнівство до подальшого розвитку, визначати свої сильні сторони потребували оновлення. Це складніший шлях. Значно простіше виставити якийсь бал і формалізувати його, ніж надати розгорнутий зворотний зв'язок учнівству. Це виклик для освітньої системи, але я впевнений, що ми маємо йти цим шляхом – шляхом, який надає крила учнівству, а не обрізає їх.