"Культурна дипломатія завдяки Марії Примаченко популяризує Україну" – директорка Нацмузею декоративного мистецтва

"Культурна дипломатія завдяки Марії Примаченко популяризує Україну" – директорка Нацмузею декоративного мистецтва

"Ми ніколи не бачили в стінах нашого музею стільки молоді, скільки прийшло на відкриття мультимедійного шоу "Примаченко. Рік дракона". Напевно, переважна більшість цих людей взагалі не знала про існування нашого музею, адже народне декоративне мистецтво не надто популярне серед українців", – розповіла в ефірі радіо Культура Людмила Строкова, директорка Національного музею декоративного мистецтва. "Але воно стає популярним насамперед під час війни, бо ці люди стають українцями. Також і в світі культурна дипломатія завдяки Марії Примаченко популяризує Україну. З перших днів війни банерна виставка її робіт мандрує світом. Уявіть, у нас війна, а постери Марії Примаченко по всьому світу", – додала Людмила Строкова, директорка Національного музею декоративного мистецтва.

Національний музей декоративного мистецтва України зберігає унікальну колекцію народного та професійного декоративного мистецтва України від XV-го до XXI-го століття. Нині завдяки сучасним цифровим технологіям ми можемо стати свідками нового ракурсу споглядання нашої культурної спадщини. До Дня народження Марії Примаченко відкрився дуже цікавий мультимедійний проєкт, мультимедійне шоу "Примаченко. Рік дракона", в якому картини художниці оживають. Розкажіть, будь ласка, про цей проєкт.

 

0:00 0:00
10
1x

Фото: Національний музей декоративного мистецтва України

Цей проєкт почався саме з питання оцифровування культурної спадщини колекції нашого музею. Ми отримали дуже крутий грант завдяки Французькому інституту і ALIPH Foundation – це міні-фото-лабораторія для оцифровування і створення 3D-моделей. Постало питання про оцифровування, перш за все, колекції Марії Примаченко, оскільки у нас найбільша в Україні колекція – 650 робіт. Можливо, у нас не всі роботи найкращі, оскільки в багатьох музеях України є також дуже гарні роботи, подекуди навіть кращі. Але в нашій колекції є унікальні роботи 30-х років, яких немає в інших музеях. Також у нас є два альбомчики 40-х років, коли вона малювала дуже-дуже маленькі роботи. А ще у нас є кераміка, яку розписувала Марія Примаченко.

Це були перші спроби оцифровування її робіт на цьому обладнанні. Ми обіцяли фонду "Алів" зробити віртуальний музей Марії Примаченко. Тож наш віртуальний музей почався саме з цього мультимедійного шоу "Примаченко. Рік дракона". Ми довго думали, що ж зробити до дня народження художниці, адже це все ж 115 років Марії Примаченко. Хотілось щось нового. Оскільки зараз вкрай актуальне створення 3D моделей завдяки цифровим технологіям, ми у співпраці з товариством "єМузей" спробували щось зробити.

Засновник ГО "єМузей" Дмитро Матяш казав, що дуже захопився цією роботою.

Так. Коли він нам показав першу картину, яку він оживив, а на ній була синя свинка, я сказала, що вона повинна ще тільки хрюкати. Зрештою, вона в нього і захрюкала. Нам дуже сподобалася його робота! Ми – дорослі люди, але раділи, сміялися і аплодували, тому що це було чудово! Він відібрав для шоу 21 картину і оживив їх. І також підібрав до відеоряду одну з пісень гурту "ДахаБраха". Він дуже поспішав до 12 січня, до дня презентації, до дня народження Марії Примаченко. І в цей день я навіть дещо злякалася, тому що я ніколи не бачила біля нашого музею такої кількості відвідувачів. Прийшло понад 500 людей, квитки були безкоштовні, адже відкриття виставок у нас завжди безкоштовні. Ми вирішили, що це буде подарунок всім від Марії Примаченко і від нас.

Які картини представлені на виставці?

У зв'язку з тим, що у нас зараз триває виставка в Нью-Йорку в Українському домі Марії Примаченко, більшість тих робот, які “ожили”, знаходяться за кордоном. Тому в залі представлені тільки 4 оригінальні роботи, які він “оживляв”. І знаєте, відвідувачі хочуть бачити оригінали. Тому ми розширили виставку і збільшили кількість картин до 13-15. А на стіні в виставковому залі паралельно йде проекція, де під музику "ДахаБраха" картини оживають. Вони дуже вписуються в звуки цієї музики, і це просто чудово. Також дуже приємно було почути від моїх співробітників, що вони ніколи не бачили в стінах нашого музею стільки молоді з дітьми. Це було прекрасне музейне дозвілля. І мені дуже приємно, що молодь, яка приходить сьогодні на цей проєкт, взагалі не знала, що в Києві існує такий музей. Тому що українське народне декоративне мистецтво не популярне серед українців. Але воно стає популярним, зокрема і завдяки таким проектам. Але під час війни ним починаються цікавитися ті, хто не цікавився раніше. Бо вони стають українцями.

Коли ми говоримо про Марію Примаченко, одразу згадуємо, що в перші дні повномасштабного вторгнення Росії в Україну першим постраждав музей Марії Примаченко в Болотні. Спочатку говорили, що було знищено все, згодом – що все вціліло. Розкажіть, будь ласка, де правда.

По-перше, це не музей Марії Примаченко. Це – історико-краєзнавчий музей Іванкова Іванківського району. Болотня Іванківського району – це село, де народилася Марія Примаченко. В цьому музеї зберігалося 14 картин руки Марії Примаченко. Коли ми всі готувалися до війни, співробітники музею експозицію познімали зі стін і позносили в якесь одне місце. Коли туди прилетіло і почало горіти, це першими побачили сторож та його дружина, які працюють в цьому музеї, бо вони живуть прямо навпроти нього. І він, коли побачив, що музей горить, разом з сусідом кинувся до музею. Вони відірвали грати і залізли в приміщення через вікно. І це був просто щасливий збіг. Це були янголи-охоронці. Вони через вікно викидали ці роботи назовні, а там жінки їх забирали і ховали. І потім ці роботи переховувала очільниця відділу культури Іванківської райради Надія Бірюк. Вона й сама змушена була переховуватися, адже до її чоловіка кілька разів приходили окупанти і цікавилися нею. От така історія порятунку.

Але я повинна сказати, що на цій хвилі такого нещастя відбувся певною мірою позитивний момент, коли про Марію Примаченко заговорив весь світ. Була купа інтерв'ю, купа звернень і пропозицій. І вже 15 березня 22-го року в Варшаві відкрилася банерна виставка Марії Примаченко під назвою "Український світ Марії Примаченко". І потім поляки запропонували за допомогою Польського інституту зробити цю виставку по світу. Уявіть, у нас йде війна, а наша Марія Примаченко на постерах, на банерах по всьому світу.

Минулого року відбулася виставка в Болгарії. Зараз триває виставка в посольстві України в Марокко, готується виставка в Німеччині. Сьогодні ми отримали лист з Мехіко з пропозицією про виставку, тож вона продовжує мандрувати світом. Культурна дипломатія завдяки Марії Примаченко рухається і популяризує Україну.

Людмила Строкова в студії Радіо Культура

А в чому, на вашу думку, секрет популярності Марії Примаченко?

Просто вона неповторна. Ван Гог, наприклад, теж один такий, теж неповторний. Так точно і Марія Примаченко. Вона така єдина. Це наївне мистецтво. Воно має бути таким. Марія Примаченко, до речі, малювала не тільки звірів, просто вони найбільш популярні. Вона малювала і квіти, і птахів. Малювала і цілі сюжети - і про Чорнобиль, і про війну, і про своє життя. Вона багатогранна, і це чудово, і це цікаво.

Скільки ще триватиме це шоу, щоб всі охочі змогли піти подивитися?

Поки що до 11 лютого. Якщо на нього буде попит, можливо ми продовжимо його до кінця лютого.

 

 

Останні новини
Українські премʼєри 15-22 листопада: Zwyntar, Паліндром, Діти Інженерів, The Unsleeping, Sasha Boole
Українські премʼєри 15-22 листопада: Zwyntar, Паліндром, Діти Інженерів, The Unsleeping, Sasha Boole
Тримати в серці місце для любові: Positiff  представив сингл "Діаманти"
Тримати в серці місце для любові: Positiff представив сингл "Діаманти"
У нинішній редакції бюджету-2025 соціальні виплати та зарплати військовослужбовців заморожені ― Гончаренко
У нинішній редакції бюджету-2025 соціальні виплати та зарплати військовослужбовців заморожені ― Гончаренко
"Найважливішими є ті зміни, які відбувалися тоді в свідомості українців", – історик Зінченко про Помаранчеву революцію
"Найважливішими є ті зміни, які відбувалися тоді в свідомості українців", – історик Зінченко про Помаранчеву революцію
Будівництво атомних енергоблоків не на часі. Потрібно зосередитися на децентралізованій генерації – Дяченко
Будівництво атомних енергоблоків не на часі. Потрібно зосередитися на децентралізованій генерації – Дяченко
Новини по темі
У нинішній редакції бюджету-2025 соціальні виплати та зарплати військовослужбовців заморожені ― Гончаренко
"Носив вишиванку та розмовляв українською": історія засновника музею дисидентів у Донецьку "Смолоскип"
Держбюджет-2025: чи виживе українська культура в умовах війни?
"За два тижні до обміну я знепритомнів на перевірці". Повне інтерв'ю Максима Буткевича
"Досі не зовсім усвідомлюю, скільки людей тішаться, що я повернувся" — Максим Буткевич