"Ми наближаємося до "Оскара" максимально близько" — Олексюк про "20 днів у Маріуполі"

"Ми наближаємося до "Оскара" максимально близько" — Олексюк про "20 днів у Маріуполі"

За місяць до оголошення остаточних номінантів на "Оскар" Американська кіноакадемія оголосила короткий список стрічок у десяти категоріях. Фільм українського військового кореспондента та письменника Мстислава Чернова "20 днів у Маріуполі" потрапив одразу до двох — як найкращий документальний та міжнародний фільм. Як зауважила Радіо Культура кінокритикиня Єлизавета Олексюк, наразі зі стрічкою "20 днів у Маріуполі" українське кіно наближається до "Оскара" максимально близько. І в контексті української документалістики — це лише початок досягнень.

Водночас кінокритикиня зазначає: найбільше протистояння за "Оскар" серед повнометражних художніх фільмів відбудеться між стрічками "Барбі" та "Оппенгеймер". У головних категоріях "Найкращий фільм" та "Найкращий режисер" більше шансів у "Оппенгеймера", припускає Олексюк. Водночас "Барбі" може здобути перемогу в категорії "Найкращий оригінальний сценарій".

 

0:00 0:00
10
1x

Ілюстративне зображення: ФБ-сторінка "The Academy"

Україна представлена у трьох шорт-листах до номінацій на "Оскар"

— Почнемо зі стрічки "20 днів у Маріуполі", яка потрапила одразу до двох номінацій в шорт-листі. Як гадаєте, які шанси зараз? Як би ви оцінили цю стрічку на отримання "Оскара"?

— Про отримання "Оскара" ще дуже зарано говорити, бо ми ще навіть не маємо номінацій. Номінації будуть оголошені 23 січня. Зараз ми маємо список із 15 фільмів, наприклад, у секції "Найкращий документальний фільм". І якщо оцінити саме стрічку "20 днів у Маріуполі", то, на мою думку, найбільше шансів отримати номінацію вона має саме у категорії "Найкращий документальний фільм". Щодо категорії "Найкращий міжнародний фільм", насправді дуже хотілося б, тому що це була б перша номінація для України у цій категорії. Ця категорія особлива тим, що тут саме фільми висувають так звані "оскарівські комітети" кожної країни. І, відповідно, це була б хороша іміджева історія для України. І в питанні культурної дипломатії це було б чудово. Загалом Україна представлена досить непогано цього року в шорт-листах до оскарівських номінацій. Окрім стрічки "20 днів в Маріуполі", яка згадана у двох категоріях, також у номінації "Найкращий міжнародний фільм" у шорт-листі є документальна стрічка "Звідки, куди?" Це копродукція Польщі, Франції та України. Ще у номінації "Найкращий документальний короткометражний фільм" є короткий метр Netflix про українок, які втекли від війни до Австрії. Відповідно, Україна представлена у трьох номінаціях у шорт-листах.

"Ми зараз наближаємося до "Оскара" максимально близько"

— Той факт, що ми представлені в кількох номінаціях, на вашу думку, вже для нас щось означає? Чи можна це назвати вже досягненням? Чи ще поки що зарано на щось сподіватись?

Я думаю, що ми можемо назвати це досягненням, особливо в контексті стрічки "20 днів у Маріуполі", зважаючи на те, про що ця стрічка і про що вона розповідає. Це дуже сильний фільм й дуже складний в плані його сприйняття. Навіть якщо дивитись трейлер. Я досі не звикла навіть до звуків сирени у трейлері, які звучать, навіть вже не говорячи про сам фільм. Я думаю, що це вже дуже великий крок у тому, що саме цей фільм представлений у кількох номінаціях і що він може мати хороші шанси на те, щоб отримати свою оскарівську номінацію і, відповідно, позмагатись за головну нагороду.

— Усі кадри, які ми бачили під час початку повномасштабного вторгнення, під час окупації Маріуполя, всі кадри, які ми бачили у ЗМІ — це фактично були кадри знімальної групи за участі Мстислава Чернова. Тобто ці фотографії розбомбленого пологового, поранених жінок вагітних, розстріл танком звичайних цивільних житлових будинків прямою наводкою — це все кадри з цього фільму. Якщо говорити в цілому про "Оскар" для України, коли ми мали найвищу точку досягнення цієї нагороди? Чи мали ми "Оскар"? І якщо ні, то коли наближалися до нього максимально близько?

— Я думаю, що ми зараз наближаємося до "Оскара" максимально близько. Наші фільми були у лонг-листах до частини номінацій, зокрема "Найкращий міжнародний фільм", саме як від України саме, а не обрані конкретні режисери. Водночас у нас були й не дуже приємні історії. Можна згадати фільм "Водій для віри", який Україна одного разу хотіла висувати на "Оскар". Це фільм, в якому грають російськомовні актори й де поширюються відповідні наративи. Його хотіли висувати на основі того, що фільм тоді знімали у Криму, але премія Оскар не кваліфікувала цей фільм як той, що підходить для категорії "Найкращий міжнародний фільм" від України. Я думаю, що дуже хорошим є посил, що ми наближаємось до "Оскара" саме з фільмом "20 днів в Маріуполі". Вважаю, що це тільки початок, особливо, якщо говорити про українську документалістику.

"Барбі" vs "Оппенгеймер": у кого більше шансів?

— Які іноземні фільми в 2023 році, на вашу думку, стали найкращими — і за касовими зборами, і за відгуками кінокритиків?

— За касовими зборами, ми не можемо пройти без "Барбенгаймера" і цієї літньої боротьби. Це була класична історія, наче батл блокбастерів. І я думаю, що ці фільми будуть змагатись. Мені здається, саме "Оппенгеймер" отримає найбільше номінацій. Це частково через те, що "Оскар", особливо в категорії "Найкращий фільм", — це дуже про байопіки, про історії людей, які змогли. Водночас на "Оскарі" дуже люблять режисера Кристофера Нолана, і його фільми, відповідно, мають шанси великі. Щодо "Барбі", я думаю, що вони точно матимуть свою номінацію. Можливо, й перемогу у категорії "Найкращий оригінальний сценарій". Тому що, як тільки ще з'являлися згадки про "Барбі" як фільм, то найперше, що згадували критики й загалом в новинах, це про якість сценарію, який написала Ґрета Ґервіґ разом із Ноа Баумбахом (Ґрета Ґервіґ — і режисерка-постановниця фільму "Барбі" — ред). Тож я думаю, що їхній найбільший шанс у цій категорії. Звісно, "Барбі" буде представлено у категоріях "Найкращі костюми", "Найкращий продакшн", а також будуть найкращі номінації на головній ролі та ролі другого плану. Але чи вони здобудуть перемогу? Не знаю. Припускаю, що у головних категоріях "Найкращий фільм" та "Найкращий режисер" більше шансів в "Оппенгеймера".

— Фільм "Барбі" вже отримав 18 номінацій на "Critics' Choice Movie Awards" (американська кінопремія, що присуджується Асоціацією кінокритиків мовних компаній. Церемонія проводиться в січні, тому вважається своєрідною "підготовкою" до церемонії вручення нагород кінопремії "Оскар", яку проводять у лютому. CCMA вважається однією з найпрестижніших кінопремій США — ред.) Це найбільше за 29 років існування премії. На вашу думку, в чому феномен "Барбі"?

— Для мене цей фільм найбільше крутий цим, що це вийшла дуже хороша комбінація розумних і красивих, що в ньому є дуже великий доторк від авторського кіно, дуже багато іронії на цей світ і загалом на усталені порядки. Так, вона гіперболізована, але я думаю, що в цьому й ідея. Тому що ця гіперболізація часом дає дуже милий комічний ефект, і таким чином з'являється масовість у тому, що цей фільм може сподобатись. Знаєте, коли ви дивитесь фільм, бачите іронічний момент, і ви можете подумати — "це було добре". А завдяки цій гіперболізації, це момент, коли можна посміятись в голос. Я думаю, це один із тих факторів, через який так багато людей пішли в кіно дивитись "Барбі". Крім того, це шалений маркетинг. Якщо ми, наприклад, говоримо про Марго Роббі, то у категорії з нею поруч будуть ще інші акторки, наприклад, та ж сама Лілі Гладстоун із "Вбивць квіткової повні" Мартіна Скорсезе. На мою думку, якщо там порівнювати, то у Лілі Гладстоун був більш виразний перформанс у цьому фільмі. Але зараз це питання смаку, тому що ми ще не бачили наступних раундів номінацій і наступних раундів нагородного сезону.

А "Наполеон"?

— Щодо "Оппенгеймера", які в нього шанси на нагороди, зокрема, на тлі "Наполеона"?

— Думаю, що в "Оппенгеймера" дуже великі шанси отримати багато номінацій на "Оскарі", зокрема головні номінації — "Найкращий фільм" та "Найкращий режисер". У контексті Нолана (Кристофер Нолан — режисер-постановник "Оппенгеймера" — ред.) це фільм, який не є схожим на його попередні роботи. Цього року я помітила, що режисери дуже люблять тригодинне кіно. Але ці три години в "Оппенгеймері" захоплюють на весь цей час. І, якщо порівняти з "Наполеоном" (фільм режисера і продюсера Ридлі Скотта, прем'єра якого відбулася теж 2023 року — ред.), то він несе трошки іншу цінність. "Наполеон" — це дуже хороше нагадування про старі-старі пеплуми (жанровий різновид історичних фільмів — ред.), де історична достовірність не має таке велике значення, а має значення, щоб було дорого-багато, щоб були масштабні битви.

Останні новини
Українські премʼєри 15-22 листопада: Zwyntar, Паліндром, Діти Інженерів, The Unsleeping, Sasha Boole
Українські премʼєри 15-22 листопада: Zwyntar, Паліндром, Діти Інженерів, The Unsleeping, Sasha Boole
Тримати в серці місце для любові: Positiff  представив сингл "Діаманти"
Тримати в серці місце для любові: Positiff представив сингл "Діаманти"
У нинішній редакції бюджету-2025 соціальні виплати та зарплати військовослужбовців заморожені ― Гончаренко
У нинішній редакції бюджету-2025 соціальні виплати та зарплати військовослужбовців заморожені ― Гончаренко
"Найважливішими є ті зміни, які відбувалися тоді в свідомості українців", – історик Зінченко про Помаранчеву революцію
"Найважливішими є ті зміни, які відбувалися тоді в свідомості українців", – історик Зінченко про Помаранчеву революцію
Будівництво атомних енергоблоків не на часі. Потрібно зосередитися на децентралізованій генерації – Дяченко
Будівництво атомних енергоблоків не на часі. Потрібно зосередитися на децентралізованій генерації – Дяченко
Новини по темі
Радіотеатр: традиція, закладена Українським Радіо у 30-х роках минулого століття
Рейган на зустрічі з Горбачовим цитував "Український вісник". Кендзьор про створення легендарного самвидаву
Дуже важливо, що пам’ятання про загиблих відбувається вже під час війни ― Стичинський
Зробити театр масок було моєю університетською мрією — режисер Давид Петросян про виставу "Слуга двох панів"
"Король Артур ― це кожен із нас". Анна Гадецька і Рок Фаргас про прем'єру semi-опери