Сподівання на Patriot і F-16. Шевченко про можливість відкриття аеропортів для цивільних рейсів

Сподівання на Patriot і F-16. Шевченко про можливість відкриття аеропортів для цивільних рейсів

Такі можливості Україна має, але тут існують декілька складових. Таким чином виконувач обов'язків міністра транспорту та зв‘язку України в 2009-2010 роках Василь Шевченко прокоментував можливість відкриття одного з аеропортів для цивільних польотів до завершення війни. Песимістична складова — на сьогодні організація "Євроконтроль" повністю закрила можливості польотів в Україну. Причина — безпекова ситуація через війну. Оптимістична складова, зазначає Шевченко, "ми завжди говоримо про те, що безпекова ситуація покращиться, і вона покращується завдяки додатковим системам ППО України". Тобто, продемонстрована в Україні висока ефективність систем Patriot та поява літаків F-16 можуть сприяти відновленню цивільних польотів. Якщо це відбудеться, потенційно може йти мова про декілька аеропортів, вважає експерт. Він називає в основному летовища на Заході України — у Львові, Ужгороді, Чернівцях, Івано-Франківську, Тернополі й, можливо, навіть аеропорт Вінниці.  

0:00 0:00
10
1x

Ілюстративне зображення із сайту Pixabay
 

Роботу в Україні цивільних аеропортів допоможуть відновити системи Patriot

— Можливо, до завершення війни в Україні відкриють один із цивільних аеропортів. Про таку можливість заявив керівник Офісу президента Андрій Єрмак під час виступу в рамках своєї недавньої поїздки до США. Єрмак у своєму виступі не назвав конкретне летовище і конкретні часові рамки для його відкриття, але така заява пролунала. Насправді не вперше точаться подібні обговорення стосовно можливості або неможливості відкриття якогось аеропорту. Найчастіше називають аеропорт в Ужгороді, який є близьким до західних кордонів України.

Ідея має право на життя, але тут є декілька складових. 

По-перше, я хотів би нагадати, що умови воєнного стану передбачають, що у нас у країні за всю безпекову ситуацію відповідають Збройні Сили й інші силові структури України. 

По-друге, сьогодні ми перебуваємо в умовах, коли "Євроконтроль" (організація з метою розвитку співробітництва країн Європи в галузі аеронавігації з урахуванням вимог усіх цивільних та військових користувачів з одночасним забезпеченням високого рівня безпеки польотів – ред.) повністю закрив можливості польотів до нас. Це значить, що безпекова ситуація у нас достатньо погана саме через воєнний стан. 

З іншого боку, ми завжди говоримо про те, що безпекова ситуація покращиться, і вона покращується завдяки додатковим системам Протиповітряної оборони України. У червні компанія Raytheon Technologies, які є виробником систем Patriot, пообіцяли постачання до кінця цього року 5 систем Patriot в комплектації ПАК-3, це їх остання технологічна розробка, яка використовується і яка дозволила 96-й бригаді повітряної оборони України відбити напад гіперзвукових ракет "Кинджал", яких у росіян, за різними даними, було до 20 штук, і вони вже десь половину випустили по Україні. Але ця система, дозволила перехопити всі. І останню із шести перехоплених в травні цього року ракет збили взагалі на відстані 9 миль. Це приблизно 13-14 кілометрів, тобто дуже близько. І вдалося це зробити завдяки українським фахівцям, які перелаштували програмне забезпечення, яке дозволило з дальшої відстані спостерігати за цими ракетами і, відповідно, перехопити їх. Тож високий рівень кваліфікації наших фахівців відзначили й виробники.

Василь Шевченко. Авторка фото: Світлана Мялик  

Єдине, після того, як ця інформація з'явилася у Wall Street Journal і була передрукована багатьма виданнями світу, вона не повторювалась і не було інформації-покриття. Тобто, хто буде фінансувати, як буде фінансувати, як буде здійснюватися тощо? Тому ці думки Єрмака, який фактично очолює офіс головнокомандувача, мають право на життя. І, мабуть, це теж підтверджує, що саме про ці системи (Patriot — ред.) йде мова. Але питання — чи вплине це на рішення Єврокомісії? У нас сьогодні воєнний стан продовжений до 14 лютого 2024 року, і поки діє цей стан, у нас буде безпекова ситуація неможлива для польотів різних перевізників. Але якщо ми зможемо забезпечити цю безпеку, ми зможемо працювати авіацією власності української держави. Наприклад, в Україні є авіакомпанія "Україна", яка обслуговувала вищих посадових осіб. Там є літак Ан-148 та Airbus A-319. Крім того, у нас під санкціями є два літаки Ан-148 російського виробництва, які були завезені в Україну і мають бути конфісковані. Тобто це той флот, який навіть в умовах цього стану може бути використаний для відновлення польотів.

Якщо Україна продемонструє, що перельоти можливі та їх дозволяє безпекова ситуація, тоді ми можемо спробувати переконати партнерів

— Але насправді ж це мало? Ви назвали кілька бортів.

Насамперед умовою безпекової ситуації в Україні є рішення України щодо введення воєнного стану. Тобто це є підставою для того, щоб Європейська агенція авіаційної безпеки "Євроконтроль" накладала відповідні обмеження. Тобто ці обмеження стосуються рішень безпосередньо компаній. Компанії самостійно ухвалюють рішення, тобто воєнний стан не передбачає можливість надання відповідних дозволів. Але це не значить, що не може бути цих рішень. Ці рішення можуть бути базовані на авіації, власністю якої є Україна, і це може продемонструвати, що ця безпекова ситуація може покращуватися. 

Згадаймо, для аналогії, морський коридор для експорту зернових та інших товарів. Тобто, все одно там відбувалася безпекова складова, яка гарантувалася українською державою, в цьому випадку Збройними Силами України. Якщо ми продемонструємо, що можемо забезпечити відповідну безпеку, то ми можемо продовжувати цю дискусію. Якщо ми продемонструємо своєю авіацією, що таке можливо, то це значить, що ми можемо спробувати переконувати наших партнерів. Наші партнери стежитимуть за ситуацією, як це буде відбуватися, якщо Україна буде використовувати авіацію, яка є у її розпорядженні. І тільки після цього ухвалюватимуть рішення іншими компаніями. Як правило, авіакомпанії не мають власних літаків і здебільшого користуються лізинговими літаками. І лізингові авіакомпанії, наприклад, звертаються до страхових компаній, чи буде покриття в умовах воєнного стану? Вони кажуть, що не буде. Тоді вони не можуть ризикувати.

— Але якщо ми покажемо приклад, що це можливо, що з точки зору безпеки це реалістично?

Якщо ми показуємо приклад, зокрема, яким чином це працює і яким чином це вже на якийсь момент відбувається, то тоді у нас буде основа, щоб це демонструвати. І тоді там є наступне питання. Навіть за аналогією до зернового коридору, коли українські Збройні Сили сказали, що "ми гарантуємо, але є мінне попередження, є попередження про те, що можливі удари з російської сторони". Втім починали з того, що були високі фрахтові ставки на ці перевезення, і зараз вони опускаються, тому що Україна здатна гарантувати якийсь рівень безпеки. Це не значить, що він стовідсотковий. Стовідсоткового рівня безпеки немає.

Розглядати можуть аеропорти Західної України та Вінниці

Щодо відкриття, про які летовища може йтися? Наприклад, аеропорт Ужгорода розташований практично на кордоні зі Словаччиною. Тобто тут на відстані приблизно один кілометр.

На мою думку, може йти мова про декілька аеропортів. Це в основному Західна Україна. Львівський аеропорт — це єдиний із міжнародних аеропортів, який Україна мала. Тобто там є і прикордонники, і митна служба, і всі сервіси, які відповідають всім вимогам, які встановлюються для міжнародних аеропортів. Це номер один. Потім може мова йти про Ужгород, Чернівці, Івано-Франківськ, Тернопіль і, можливо, навіть про аеропорт Вінниці. І, відповідно, питання буде розглядатися не тільки в безпековій складовій, а й готовності злітно-посадкової смуги, персоналу, прикордонних і митних служб. І відповідно, після цього може розпочатися такий тест. Чи розпочнеться він, чи ні — це залежатиме від багатьох факторів, в основному від постачання зенітно-ракетних комплексів. Можливо, на зимовий період до цього доєднаються літаки F-16, які Україна отримає з навченими пілотами. Тобто це все буде складовою єдиної системи. Можливо, це простелить знову ж таки ту ж саму систему визначення і систему, яка дозволяє забезпечувати безпеку одного з тих аеропортів. Станом на сьогодні, думаю, що можуть розглядатися такі аеропорти. І, знову ж таки, питання, наскільки всі ці сервіси можуть бути пропоновані та, наприклад, де буде стоянка літаків, чи буде вона? Я думаю, що ні. Але у нас був виліт зі Львова, коли компанія Wizzair виводила свій літак. Знову таки, з аеропорту Бориспіль у нас також вилетіли два А-400 вантажних літаки Військово-повітряних сил Туреччини. Тобто, вони це все здійснили, скажімо, без попередження, тільки опісля інформації була. Але це значить, що все-таки такі можливості є.