Данілов: "Gripen" — це добре, але пріоритет — F-16"

Данілов: "Gripen" — це добре, але пріоритет — F-16"

Українські бойові пілоти завершили ознайомчу підготовку на шведських винищувачах Gripen і це спричинило припущення про передання такого типу літаків Україні. Секретар Ради національної безпеки і оборони України Олексій Данілов в ексклюзивному коментарі Українському Радіо закликав дочекатися офіційного рішення щодо цього питання. Водночас він зауважив, що Gripen – високоякісні літаки, вони потрібні Повітряним Силам України і вона буде вдячна Швеції. При цьому пріоритетом для України є американські винищувачі F-16. "F-16 обов’язково будуть в нашому небі", – відзначив Данілов.

0:00 0:00
10
1x

На фото: літак Saab JAS 39 Gripen (швед. Gripen — "Грифон") — шведський багатоцільовий винищувач четвертого покоління, який розробила та виробляє компанія Saab. Фото: airliners.net

"Гріпен" не замінить F-16

"Ми розглядаємо багато варіантів (щодо літаків — ред.). Пріоритетом для України є F-16, й в цьому є певна логіка, бо ця зброя має дуже потужні можливості для того, щоб ми мали паритет в повітрі зі Збройними силами РФ. Що стосується літаків Gripen, то вони так само високоякісні, добрі, і ми робимо все для того, щоб бути забезпеченими в повітрі", — розповів Олексій Данілов. 

Секретар РНБО закликав дочекатися остаточних рішень щодо передачі літаків, проте наголосив, що якщо Україні нададуть "Гріпен", це не зніме питання того, що на озброєнні ЗСУ мають бути й F-16: "F-16 обов’язково будуть в нашому небі, тому що це набагато важливіше для нас в плані використання саме по ворогу". 

"Іноземні інструктори вражені рівнем підготовки та мотивацією українців"

Також Данілов розповів й про навчання українських пілотів за кордоном, зазначивши, що наші військові навчаються в декілька разів швидше, ніж їхні колеги з країн НАТО: "Пілоти навчаються дуже швидко. Ті інструктори, які на сьогодні навчають наших фахівців, вражені їхнім рівнем підготовки, бажанням якомога скоріше засвоїти дуже непросту техніку. Це стосується не тільки літаків, але й будь-якого виду озброєння. Коли наші хлопці і дівчата починають навчатися на тих чи інших засобах ураження, які нам надаються, вони набагато швидше проходять цю підготовку, ніж військові країн-членів НАТО". 

"У наших воїнів максимальна мотивація якомога швидше повернутися на фронт для того, щоб нищити ворога та виконувати завдання. А завдання в нас доволі просте — кордони 1991 року. Інші ж балачки — це суто російська робота, яку вони "розганяють" та починають щось собі вигадувати", — наголосив Данілов.

Наостанок секретар РНБО зауважив, що прискорене навчання українських пілотів пришвидшить і прибуття до України літаків, які надають нам партнери: "Але є один нюанс: пілоти мають скласти іспити та отримати відповідні сертифікати. Те, що стосується повітря, набагато складніше, важливіше і відповідальніше, адже коли засоби ураження знаходяться на землі — це одне, а коли це повітряне судно — це складніше", — додає він.  

Що відомо про передачу літаків? 

Міністр оборони Швеції Пол Йонсон заявив, що українські бойові пілоти провели орієнтаційну підготовку на винищувачах "Гріпен".

Відповідна підготовка включає випробувальні польоти як на літаках, так і на тренажерах, а також брифінги для наземного персоналу.

За словами Йонсона, Стокгольм не виключає передачу "Гріпен". Україні, "але досвід, отриманий під час навчальної програми, зараз має стати основою для поточної роботи з визначення умов для цього".

Водночас  генерал-лейтенант у відставці, заступник начальника Генштабу ЗС України (2006-2010 роки) Ігор Романенко в ефірі Українського Радіо зазначив, що "Гріпен" — простіший та дешевший, ніж F-16". На його думку, цей літак є хорошим доповненням до F-16, особливо за відсутності в Україні великої кількості підходящих для американського літака злітно-посадкових смуг. Він теж має один двигун, але адаптований до натівської зброї та не такий вимогливий, як F-16. 

Як заявив президент Володимир Зеленський в інтерв'ю португальському телеканалу RTP, Україна має домовленості щодо поставки близько півсотні винищувачів F-16, але загалом для захисту неба потребує близько 160 таких літаків.