Фото: Соломія Коломієць
Конфліктів в спілкуванні уникнути неможливо, бо бувають моменти, коли є зіткнення протилежних інтересів
Соломіє, інколи нам здається, що конфліктувати — це просто покричати, сказати “ти сам в усьому винен, а я вся така свята”, чи, може, ні? То що таке конфлікти, які їхні функції та як правильно комунікувати під час конфліктів?
Конфлікт — це процес соціальної комунікації, якого в спілкуванні уникнути неможливо, бо бувають моменти, коли є зіткнення протилежних інтересів, певні протиріччя. Але коли ті протиріччя набирають сильних обертів і вже стає складно їх вирішити, — це може переходити в потужний емоційний спалах, а саме, в конфлікт.
Конфлікти мають різні функції: конструктивну або деструктивну. Це залежить від поведінкових реакцій особистостей в цих конфліктних ситуаціях. Якщо говорити про конструктивний конфлікт, то внаслідок такого конфлікту можуть зміцнюватись відносини між сторонами. Тобто цо це такий конфлікт, коли сторони не виходять за межі етичних норм та аргументів, а посилаються на зовнішні обставини й факти. А деструктивні конфлікти — це коли одна зі сторін може жорстко наполягати на своїй позиції й не бажає чути чи враховувати інтересів іншої сторони. Або коли вже застосовується певний моральний тиск чи приниження іншої сторони. Тоді йдеться про деструктивний конфлікт, який може вести до руйнування стосунків, а не до вирішення проблемної ситуації. Потрібно розуміти, що в конфліктах кожна сторона намагається задовольнити якусь свою потребу. Сторони наполягають, і це може бути навіть несвідома боротьба за задоволення своєї потреби.
Буває просто потреба у людини виговоритись, і вже конфлікт може вирішитись
Тим не менше, є правило, що будь-який конфлікт може вирішитись, якщо є бажання обох сторін. Які є правила поведінки за конфліктів, коли це все таки комунікація дорослих конструктивних людей?
Вони такі ж, як і загальні правила комунікації:
- В першу чергу, — це повага до опонента. Потрібно пам’ятати, що кожен має право на свою думку, на свою позицію, навіть якщо вона суперечить нашій позиції, нам потрібно висловлювати повагу до людини.
- Не потрібно в цій ситуації шукати винних, бо це — шлях до деструктиву, а не конструктиву.
- Потрібно давати можливість виговоритись опоненту. Буває просто потреба у людини виговоритись, і вже конфлікт може вирішитись.
- Важливо використовувати "Я-послання" замість звинувачень, претензій на зразок "ти не так", "ти не те", говорити про себе: "я маю таку думку", "я вважаю", "я опираюсь на це".
- Бути чесними. Пам’ятати й враховувати всі факти, всі моменти, які можуть мати відношення до цього конфлікту.
- Також потрібно пам’ятати, що не буває на 100% людина права, іноді хтось неправий і це потрібно вміти чесно визнавати. Це говорить про силу, що тут я був неправий, давай далі рухатись, що ми можемо зробити з цим. Це про конструктивний напрям.
Хочу підсумувати, що уникати конфліктів у дорослому житті неможливо. І є таке правило комунікації: важливо не наскільки багато й часто ви сваритесь, а наскільки швидко й конструктивно ви відновлюєте здорову комунікацію.