Фото: УНІАН
Ринок відчуває профіцит усіх марок пального
— Бензин в Україні дорожчає, а нещодавно була протилежна тенденція — ціни ніби трішечки впали. Чому це відбувається і наскільки ці коливання відчутні? Які чинники впливають на ринок нафтопродуктів?
— Наразі ситуація на ринку дуже стабільна. Ринок відчуває профіцит усіх марок пального — бензину, дизелю та автогазу. Відповідно, цінова ситуація стабілізувалася. До цього протягом трьох місяців ціна на пальне впала на 5-7 гривень залежно від марки. Відбулося це через зниження світових котирувань та через те, що було дуже багато запасів, які тиснули на ціну. Тож динаміка була дуже гарною.
— Але можна було чітко помітити, що на деяких АЗС ціни дійсно знизилися, а на інших особливих знижень не відбулося — йдеться не про кілька гривень. Це залежить від того, яку цінову політику та чи інша компанія відстоює на ринку?
— Все одно ціни знижуються більш-менш синхронно. Може, з невеличким відставанням, але кожна з мереж показала схожу динаміку. Відповідно, конкуренція дуже сильна на ринку, дуже багато пального, дуже багато різних заправних станцій. Це добре для ринку, тому що споживач завжди гарантовано отримує справедливу ціну.
Конкуренція на ринку дуже велика
— Не віриться, що вже майже рік минув від тих черг на заправних станціях. Фактично, дефіцит пального почав відчуватися приблизно з середини квітня, і особливо гостро у травні та червні, допоки ситуація не вирівнялася. Які запаси пального зараз у нас є? І чи доречно говорити зараз про дефіцит найближчим часом?
— Щовесни ми маємо одну й ту ж картину. І цей рік не став винятком. Усі чекають, що навесні буде шалений попит, дуже багато потрібно пального, всі його привозять величезними партіями. А потім коли всі навезуть, сидять і думають — "а на що ж ми стільки привезли"? І починається зворотній процес, коли всі намагаються продати ті партії, оскільки вони, чим довше вони лежать, тим вони стають дорожчими. Тож треба якомога скоріше їх здихатися. Відповідно, маємо щовесни таку ситуацію. Зараз вона ще трошки гірша, бо в Україні впало споживання. Всі чекали на посівну, хоча очевидно, що посівних площ стало менше і вони стали небезпечнішими. Відповідно, ці всі програми скоротилися, і пального треба буде ще менше. Тому цей фактор не спрацював, як і раніше.
У квітні серйозного здорожчання не буде
— Це вплинуло на ціни?
— Всі чекали на подорожчання, тому що всі вважають, що буде ажіотаж через посівну. Насправді пального набагато більше, ніж той попит, і, відповідно, ми маємо винятково падіння цін. Я думаю, що у квітні ми точно не побачимо якогось суттєвого зростання. А ближче до травня подивимося, як буде себе поводити світовий ринок, і думаю, тоді вже можна буде про щось говорити.
Сергій Куюн, ФБ-сторінка
"У березні 70% імпорту скрапленого газу мали ознаки російського пального"
— Звідки ми зараз переважно імпортуємо паливо-мастильні матеріали? І чи доречно говорити, що навіть у цьому імпорті може бути навіть і частка російського? Зокрема безпосередньо через треті країни, де походження пального досить складно визначити.
— Дуже цікаво спостерігати за тим, як змінюються джерела постачання пального в Україну. Особливо цього року яскрава палітра. У нас є все більше пального зі Сполучених Штатів. У нас є пальне вже з Китаю, з Індії й приходять партії з Тайваню. Тобто насправді це все показує ту трансформацію, яку переживає і європейський ринок, і український як частина європейського після відмови від російських нафтопродуктів. Багато років російська пропаганда казала і лякала європейців тим, що вони замерзнуть без російських газу, нафти та вугілля. А насправді ми бачимо, що без цього можна жити, ми перші це довели, нехай такою ціною. Але ж сьогодні європейці теж відкривають на це очі й дивляться, що так можна жити без цього, і ніхто не зупинився, ніхто не замерз, пального теж дуже багато.
Що стосується російського пального, є у нас дуже впевнені підозри щодо потрапляння російського палива (на український ринок — ред.) Особливо наразі це стосується скрапленого газу, оскільки він не потрапив під європейські санкції. У березні 70% імпорту скрапленого газу мали ознаки російського пального.
Як повернення ПДВ може вплинути на ціни?
— В Україні з 1 липня цього року податок на додану вартість на пальне планують повернути на довоєнні ставки. Як це впливає на вартість?
— Якби завтра запровадили це підвищення, то ця податкова складова ціни на бензин підвищилась б на 11 грн на літр, а по дизпальному — до 8 грн за літр і по скрапленому газу — до 3 грн за літр. Тобто бачимо, що по бензину та дизпальному досить серйозна динаміка. Я можу припустити, що частину цього підвищення, може, 2-3 грн, можуть пом'якшити коштом роздрібної націнки. Але повністю проковтнути це податкове підвищення буде складно. Тому, наскільки я знаю, є дискусії зараз і в уряді, і в парламенті вже починаються про те, щоб подивитися на шляхи, якими можна пом'якшити це податкове зростання. Оскільки всі розуміють, що податки країні потрібні сьогодні. Але так, щоб це підвищення рівномірно розкласти по всіх споживачах.