Спадщина під час війни. Нюанси

Спадщина під час війни. Нюанси

Під час воєнного стану ще в лютому 2022 року уряд України постановив зупинити строки у прийнятті спадщини. Тобто, з дня смерті спадкодавця протягом 6 місяців перебіг стосовно надання спадщини зупинили. Але не більше, ніж на 4 місяці. Щоби вирішити питання зі спадщиною, надається термін під час воєнного стану протягом 10 місяців (6 місяців, які були за законодавством установлені + ще 4 місяці). Про особливості спадкування під час воєнного стану розповіла Українському радіо адвокатка Лілія Лукацька.

0:00 0:00
10
1x
Програма:

Було і залишилося

Відповідно до чинного законодавства в разі, якщо помирає спадкодавець, спадкоємці мають право звернутися з відповідною заявою для прийняття спадщини або відмовитися від неї протягом 6 місяців.

"Воєнні" зміни

У лютому 2022 року була прийнята постанова Кабміну №164 про "Деякі питання нотаріату в умовах воєнного стану". Було внесено зміни щодо зупинки строку у прийнятті спадщини "на час дії воєнного стану, але не більше ніж на чотири місяці. Свідоцтво про право на спадщину видається спадкоємцям після закінчення строку для прийняття спадщини". До червня 2022 року заяви не приймалися взагалі щодо спадщині. Питання вирішувалося вже у червні 2022 року. Отже, як наголошує Лілія Лукацька: "Якщо помирає спадкодавець, строк для звернення заяви на прийняття спадщини продовжується до 10 місяців". Тобто, 6 місяців від смерті плюс чотири. Разом 10 місяців.

Якщо пропущено термін у 10 місяців?

Адвокатка каже, що мають бути дуже поважні причини на це: перебування в ЗСУ, тяжка хвороба тощо. Якщо ж так сталося (термін у 10 місяців минув і заяву не було подано на спадок - ред), то особа може звернутися до суду про визначення їй додаткового строку. "Зважте, що наявність воєнного стану не є поважною причиною. Тому що законодавець додав ще чотири місяці під час воєнного стану до чинних шести".

З практики

Адвокатка наводить приклад. У грудні 2021 року помер спадкодавець. "Діти його звернулися в строк, але тоді, коли було зупинено прийняття заявок (в березні місяці). Повторно подали заяву вже аж у вересні". Нотаріус змушена була відмовити їм у зв'язку з пропуском строків. Тоді готувався вже позов для визначення додаткового строку. Справу прийняв суд. Рішення поки немає. Якщо звернулася про прийняття спадщини людина літнього віку, то  вона може отримати свідоцтво як через 10 місяців, так і через 10 років. Головне, звернутися зі заявою в потрібний строк.

Документи

"Нотаріус видає довідку про пакет документів, які ви повинні йому надати. Серед цих документів треба подати свідоцтво про смерть. Правовстановлюючі документи на майно, якщо таке є. Сплатити відповідний збір за нотаріальні послуги. Лише тоді нотаріус видає свідоцтво про право на спадщину. Але лише після того, як закінчаться 10 місяців".

Довіреність

Людина повинна особисто подати заяву на спадщину. Довіреність оформлюється лише після відкриття спадкової справи. Лише тоді спадкоємець може видати довіреність, щоби особа вела спадкову справу: надавала довідки, документи, сплачувала збір, отримувала свідоцтво. "Тобто всі інші дії, які не пов'язані з поданням заяви. Нотаріус повинен засвідчити підпис на заяві, що це є дійсно власник цього підпису і особа виявила таке бажання".

Спадщина на тимчасово окупованій території

Це питання було вирішено ще у 2014 році. "Місце проживання спадкодавця – це місце відкриття спадщини. Але зараз по Україні тривають бойові дії. Тому спадкоємець може звернутися до будь-якого нотаріуса на території України, який має можливість вчиняти відповідну нотаріальну дію. Якщо нотаріус внесений до цього переліку, тоді людина звертається до нього з відповідною заявою. Головне, щоби вона звернулася". Незалежно від того, де перебуває майно, справа буде відкрита. Все залежатиме від тих документів, які будуть надані нотаріусу і який він буде мати доступ до реєстрів.

Спадковий реєстр

Спадковий реєстр на час воєнного стану може не працювати, нагадує адвокатка. Тому, якщо до нотаріуса звернулася людина зі заявою, він зобов'язаний прийняти цю заяву і протягом 5 днів, відколи буде працювати спадковий реєстр, перевірити інформацію щодо спадку. "Щоб не сталося так, що у іншого нотаріуса інші спадкоємці відкрили також спадкову справу. Якщо так трапилося, тоді ця справа буде передана тому нотаріусу, який відкрив спадкову справу перший".

Читати також: Правозахисники працюють над механізмами притягнення Путіна до відповідальності — Олександра Матвійчук із Давоса

За кордоном

Закон дозволяє особисто з'явитися до нотаріуса, якщо є така можливість. "Є дипломатичні та/або консульські установи, до яких особа може звернутися зі заявою щодо прийняття спадщини. Там вони і відкриють спадкову справу або можуть навіть видавати свідоцтво про право на спадщину. Якщо в дипустановах або консульствах з якихось причин не приймаються такі заяви, тоді особа може звернутися до нотаріуса за кордоном, оформити цю заяву, перекласти її, легалізувати і направити на територію України".

Якщо спадкоємців багато

Лілія Лукацька розповідає, що буває так, що спадкоємці з різних причин не спілкуються між собою. "Але вони не позбавлені права звернутися щодо спадщини кожен окремо і в різний час. Але всі справи згодом будуть передані за першою адресою, де була відкрита справа".

Особа безвісно відсутня

"В цьому випадку звертатися до нотаріальної контори не можна. Закон говорить про те, що людина повинна померти або її мають оголосити померлою. У спадкоємців повинно бути на руках свідоцтво про смерть. Якщо його не буде, то жоден нотаріус не відкриє спадкову справу. Людину безвісно відсутньою повинен визнати суд. І треба мати на руках рішення суду про безвісно відсутню особу. Дата, яка буде зазначена в рішенні суду, буде вважатися днем смерті. І вже з ним йти до органів ради і там отримати свідоцтво про смерть". 

Заповіт

Звертатися треба до нотаріусів. Якщо людина перебуває в ЗСУ або госпіталі, то треба керуватися цивільним законодавством, яке надає право посвідчувати заповіти відповідним особам. Бо бувають різні ситуації. Міністерство юстиції протягом двох робочих днів після отримання довіреності, заповіту забезпечує їхню передачу територіальному органу Міністерства для подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі довіреностей або Спадковому реєстрі.

Фото: porady.org.uа