Голосування за 10 фіналіста або фіналістку Нацвідбору 2025 року. Фотоколаж: Суспільне Культура
Опитування в "Дії" триватиме до 10:00 17 січня
У застосунку "Дія" почалося голосування за 10-го фіналіста або фіналістку Національного відбору на Євробачення-2025. Розкажіть детальніше, як можна долучитися до обрання виконавця?
Справді, опитування в "Дії" вже триває. Воно розпочалося вчора (13 січня) і триватиме до 10-ї ранку 17 січня, тобто до цієї п'ятниці. Зайшовши у застосунок, у розділі сервіси можна побачити це опитування, воно наразі єдине активне. Це опитування за 10-го фіналіста або фіналістку. Ми вдруге вже робимо це опитування. Вперше це відбулося торік і ми були задоволені результатом, адже понад 300 тисяч українців долучилися до опитування. Фактично, фіналіст або фіналістка є людиною, яка отримує додатковий шанс, тому що за результатами прослуховування не була чи не був обраний до фіналу, але глядачі, послухавши музику, можуть допомогти цьому артисту чи артистці стати фіналістом чи фіналісткою.
Чому для нас це важливо і загалом для музичної сфери? Тому що Національний відбір – майданчик, і насправді це не тільки так в Україні, де артисти, які, можливо, досі були відомі лише вузькій своїй нішевій аудиторії, мають змогу достукатися, стати відомими і полюбитись великій кількості слухачів, поціновувачів музики, розкрити свою музику і свій потенціал на широкий загал. Тому що музикантів, насправді, є чимало, але можливостей представити свою музику і полюбитися широкому загалу не так багато. І нам дуже хочеться, щоб Національний відбір був тим майданчиком і щоб якомога ширша палітра артистів була в ньому представлена та отримала свою любов і увагу. І так, не лише ті фіналісти, які потім 8 лютого будуть виступати у прямому ефірі, в ефірі Суспільного стали відомі, а й більш широке коло учасників, які подавались на Національний відбір, також отримали таку нагоду.
Зараз є 10 зовсім різних учасників, які представляють свою музику в різних стилях. Тут є і електронна музика, і більш ліричні композиції. І з дуже різними посилами – від загальнонаціонально-важливих про незламність і силу духу до дуже особистих історій. І кожна ця історія має за собою якісь певні обставини чи то з особистого життя, чи з життя країни. Хочеться, щоб ці артисти мали змогу, щоб їх почули. І українці в свої плейлисти потім додавали українську музику, тому що українська музика якісна і вона дуже різна. І це, насправді, про майбутні тренди, якою є молода українська вітрина, як називає її музична продюсерка Тіна Кароль. Це вже можна послухати і в "Дії", і на YouTube-каналі "Євробачення Україна" є повні версії. І ознайомившись із цією молодою українською музикою, зробити свій вибір.
"На Євробаченні це розмаїття відображається і в цьому фішка Національного відбору"
Наскільки географія наших учасників цього разу широка?
Географія дуже широка. Насправді, ми отримуємо заявки і з усієї України, і з-за кордону також. У нас є одна з учасниць, яка подала свою заявку з Великої Британії, тому що проживає там тимчасово. А українська географія варіює від Маріуполя до Івано-Франківщини. Тому дуже різні ці артисти, насправді. І нам подобається, коли подаються артисти з інших міст, приїжджають, приносять свою музичну культуру. Вона відображена і в музиці, тому що музика, яку представляють представники, які виїхали з Маріуполя і музика з Івано-Франківщини, вона різна. Так як і різна, розмаїта Україна. Так само і в музичному плані. І на Євробаченні це розмаїття відображається. Різна географія, різні культурні витоки, різні тенденції. У цьому і сила української музики, і в цьому, насправді, фішка Національного відбору. Нам дуже хочеться, щоб палітра була розмаїтою у фіналі. Щоб артисти були різні географічно, стилістично різні, жанрово, за віком, абсолютно різні. І вже тоді у фіналі українці могли обирати, який стиль, який меседж, який посил ми хочемо цього року представити на міжнародній арені. Адже, якщо ми подивимося результати минулого року, то пісня "Тереза і Марія" від alyona alyona та Jerry Heil стала однією з найпрослуховуваніших як в Україні, так і на Євробаченні. Це сотні мільйонів прослуховувань. Величезна увага, величезна аудиторія, величезна можливість говорити через культурні меседжі. Тому хочеться, щоб українці і обрали, чим ми хочемо достукатись. Нам зараз дуже складно і нам потрібна ця увага, тому разом можемо і обрати, що хочемо донести.
"50% загального результату фіналу визначає журі. Інші 50% – глядачі, слухачі"
Але крім того, що люди можуть голосувати у "Дії", є також журі у Нацвідборі, так?
Так. 50% загального результату фіналу визначає журі. Інші 50% – глядачі, слухачі в застосунку "Дія". Журі цього року, як і минулого, українці обирали також. Це елементи демократичності й відкритості Національного відбору, які нам дуже хочеться пропагувати і ми намагаємося це робити. У грудні відбулося опитування в "Дії" і серед 10 кандидатів у журі глядачі, слухачі, користувачі інтернету обрали трійку. Нею стали Джамала та Сергій Танчинець, лідер гурту "Без обмежень". Вони були минулого року в журі Національного відбору і знову повертаються цього року. А третьою членкинею журі стала Катя Павленко, лідерка гурту "Go_A", який представляв Україну на Євробаченні в 2021 році. І її передусім дуже хотіли бачити в журі єврофани – прихильник конкурсу, які дуже активно підтримували, голосували, і от зараз їй це вдалося і вона буде в журі. Нам дуже подобається цей елемент відкритості, щоб ті, кому дійсно небайдуже, яким буде фінал, могли ухвалювати ці рішення, бути учасниками ухвалення рішень.
"Музична сфера України досить невелика і тісна"
Чи організовується для молодих учасників, які зараз будуть пробувати свої сили на Євробаченні, якісь спілкування з тими, хто вже виступав на цьому конкурсі? Є якісь воркшопи, майстер-класи тощо?
Станом на зараз окремих майстер-класів немає, але завжди є безпосереднє спілкування. Насправді Джамала, наша друга переможниця, дуже активно завжди спілкується із молодими представниками України на "Євробаченні", дає свої поради. Тому що вона дійсно має величезний досвід, щоб ним поділитися. Учасники між собою теж абсолютно вільно спілкуються. Насправді, музична сфера України досить невелика і тісна, тому спілкування присутнє і на рівні самих артистів, і на рівні менеджментів артистів. Досить часто, коли ми розпочинаємо підготовку, команда переможців Національного відбору приходить і каже: "Ми вже встигли поспілкуватись із командою минулорічних учасників. Знаємо певні моменти. Розкажіть нам, будь ласка, детальніше". І це насправді дуже приємно, що відбувається такий обмін досвідом, відкритий діалог, тому що знову ж таки наша сфера музична зростає. Хочеться, щоб вона продовжувала зростати попри війну, саме тому ми і продовжуємо проводити Національний відбір. І хочеться, щоб ця позитивна комунікація продовжувалася між різними поколіннями наших представників на "Євробаченні".
Оксана Скибінська. Фото: Артем Галкін для Суспільного
"Музика, як окрема сфера культурного життя, повинна розвиватися, а не жити минулим"
Чи є така річ, як, скажімо, впізнавання або дослідження певних тенденцій від конкурсу до конкурсу? Чи спостерігаєте ви, як готуються до конкурсу команди інших країн-учасниць Європейської мовної спілки? Із ними відбувається якийсь обмін досвідом чи це засекречена робота, яка вигулькне тільки у фіналі та на сцені у Швейцарії?
Безумовно, ми стежимо. Стежимо за національними відборами інших країн, спілкуємося із представниками інших країн, командами, які проводять національні відбори. І досить часто нас запрошують брати участь у журі національних відборів тих чи інших країн, тому що форми проведення національних відборів дуже різні. У багатьох європейських країнах є ще формат міжнародного журі, в яке запрошують представників інших країн-учасниць "Євробачення". Нас теж чимало куди запрошують. Минулого і позаминулого року ми брали участь. І навіть цього року маємо вже два запрошення бути присутніми у міжнародному журі інших країн-учасниць. Тому не лише стежимо, а й беремо безпосередньо участь у визначенні, хто ж буде представляти інші країни на "Євробаченні". Таким чином, ми дійсно стежимо за музичними тенденціями і можемо підтвердити, що національний відбір у багатьох країнах – це саме про молоду музичну сферу, про нові тенденції, про відкриття нових імен. Насправді, навіть дещо неприємно бачити велику кількість коментарів про так званих "ноунеймів", хто ці люди, чому вони на національному відборі. А насправді це молоді артисти, які вже досить багато працюють у музичній сфері, але просто не мали змоги, щоб їхню музику почули, про неї дізналися. І національний відбір, як в Україні, так і практично в усіх країнах, які проводять відкритий національний відбір, це і є те місце, де про таких артистів, про їхню музику можуть дізнатися. Тому що класичне талант-шоу – це лише про артиста, про його ім'я, але не про його творчість. Там виконують кавери, чужу музику. А Національний відбір – це можливість принести свою творчість, свою музику, відкривати нові музичні тенденції. Тому що музика, як окрема сфера культурного життя, повинна розвиватися, а не жити минулим.
А кого переважно запрошують країни до міжнародних журі національних відборів – продюсерів, авторів музики, виконавців, чия думка важлива?
Зазвичай тут уже на вибір мовника. Тобто до нас, як до Суспільного мовника, члени Європейської мовної спілки звертаються із пропозицією сформувати українське національне журі, яке буде частиною міжнародного журі тієї чи іншої країни. І зазвичай нам пропонують кількість членів цього журі і приблизний фах. А вже на наш розсуд ми підбираємо список членів нашого національного журі. Звичайно, що ми намагаємося зробити його максимально різноманітним і вносимо в нього і продюсерів, і музикантів, і музичних експертів для того, щоб із різних точок зору можна було оцінити заявки учасників національних відборів інших країн.
"Війна однозначно впливає на все"
Не можу не спитати про ті важкі обставини, в яких перебуває Україна зараз. Чи позначився фактор повномасштабної війни на рівні підготовки наших учасників і на тих умовах, в яких вашій команді доводиться працювати?
Війна однозначно впливає на все. На умови, в яких творять артисти, в яких працюємо ми, кожен на своєму місці, на це просто неможливо не зважати, тому що фізично це впливає на всіх нас. Не може не тішити те, що, попри війну, все одно артисти творять пісні й подають заявки. Тобто, музика, культура продовжує розвиватися, нові пісні продовжують народжуватись. Це насправді дуже важливо. Я пам'ятаю перший рік повномасштабного вторгнення. Тоді ми стикнулися вперше із тим, наскільки зараз по-іншому. Коли артисти не мають натхнення писати пісні, коли артисти відчувають депресію, тривогу, невпевненість у тому, як їм фізично продовжувати жити, а не те, щоб творити, бо для творчості потрібне натхнення. Але вже на другий рік ми побачили зміну, коли артисти, в принципі як і все наше суспільство, дещо адаптувалися, навчилися жити в нових обставинах, навчилися творити, навіть без світла. Тобто спочатку десь записати, намугикати на телефон мелодію, а вже коли буде світло записати її повноцінно в студії. Тому, звичайно, що адаптуємося. Розуміємо, що не завжди все вдасться виконати саме тоді, коли б хотілося, тому що обставини диктують можливості і для артистів. Звичайно, що ми зобов'язані враховувати це в усіх наших організаційних процесах, тому що безпека в нас – пріоритет №1. Нам дуже хочеться зробити яскраве, красиве, масштабне шоу і ми на це націлені, бо зараз не так багато є можливостей в українській культурній сфері зробити подію, яка дозволяє демонструвати на весь світ яскраву українську музичну культуру, але в той же час перший пріоритет – це безпека. І думаємо, як це зробити так, щоб максимально убезпечити всіх учасників. Тому війна впливає від початку до кінця процесу Національного відбору.
"Підтримка дуже допомагає максимально гучно представляти нас на цій великій сцені"
Коли відбудеться 69-й пісенний конкурс Євробачення?
Євробачення відбудеться у травні. Але до того, як у травні дивитись Євробачення, спочатку закликаємо до 17 січня проголосувати у "Дії", тоді послухати пісні, подивитись Національний відбір 8 лютого і разом обрати нашого представника. І вже тоді, в середині травня, коли це відбуватиметься в швейцарському Базелі, всією Україною підтримувати нашого представника. Це надзвичайно потрібно. Це дуже відчувається там на місці й це допомагає максимально гучно представляти нас на цій великій сцені.