Ілюстративне фото: bank.gov.ua
Претензій до виконання Україною умов МВФ практично немає
Україна отримала 5-й транш від Міжнародного валютного фонду (МВФ) розміром 2,2 млрд доларів. Це сталося після чергового перегляду Програми EFF і виконання її умов. Наскільки цей процес був для нас легким?
Цього разу ми бачимо, що Україна на відміну попередніх років дуже планово виконує майже всі умови. Якщо деякі умови не виконуються в означений термін, то термін переноситься на кілька місяців. У цьому Меморандумі теж відзначено, що одна умова була виконана несвоєчасно, а через кілька місяців. Але це не страшно. Головне, що вона була виконана. І ми бачимо, що протягом усіх цих 4 переглядів претензій до виконання Україною умов практично немає. Це пов'язано з тим, що умови не дуже складні, відверто кажучи. І вимоги для їх виконання трохи пом'якшуються, тому що, як бачите, не виникає проблем, коли затягуються строки виконання.
Основне фінансування – це не кошти МВФ
Це пов'язано з тим, що в Україні війна?
Мабуть, так. Але там не серйозні проблеми, бувають іноді технічні моменти, просто фізично складно деякі моменти по законодавчій лінії іноді зробити. Але, мабуть, там декілька аргументів спрацьовує. По-перше, це дійсно війна. По-друге, все таки не дуже принципово важливі ці зміни. Але ми бачимо, що умови в повному обсязі ще не виписуються. Програма розрахована на 4 роки, вона діє з квітня 2023-го. Попереду ще 2,5 роки, але ці умови не виписуються на весь період. Вони виписуються на короткостроковий період. Тобто, зараз умови виписані лише до кінця цього року. І я не включаю, що далі умови будуть ставати жорсткішими. Це буде залежати від того, яка буде ситуація на фронті, як відбуватиметься виконання поточних умов і чи не виникатиме якихось різких проблемних моментів. Також це буде залежно від того, як буде йти фінансування від інших джерел. Тому що у нас основне фінансування – це не кошти МВФ, як було раніше, це фінансування з інших джерел. Передусім це Сполучені Штати, Європейський Союз, і це фінансова підтримка на двосторонній основі – Канада, Японія, Велика Британія, інші країни, з якими ми домовляємося.
Підтримка МВФ виконує заспокійливу функцію для інших кредиторів
До кінця цього року очікується ще 2 транші, які мають надійти після переглядів Програми у вересні та грудні. Які основні питання порушуватимуть у цьому процесі?
Програма МВФ зараз виконує роль підтримки. Тобто вона не вирішує принципово фінансові проблеми України, які складають десятки мільярдів доларів. У нас потреба фінансування бюджету близько 50 млрд доларів. МВФ цього року дає десь 10% від цього. Тобто, як і раніше, суми, які дає МВФ, приблизно такі ж, як і ми маємо повернути Фонду. Тобто це просто така підтримка, яка виконує заспокійливу функцію для інших кредиторів. Тобто вони дають сигнал, що Україна справляється зі своїми обов'язками, економіка розвивається в умовах війни без особливих ризиків. Тому можна надавати їй гроші без особливих побоювань..
Фото: Юрій Дощатов / facebook
БЕБ, адаптація митниці й "правки Лозового"
Із виконанням яких пунктів у нас можуть виникнути труднощі, навіть, якщо вони технічні?
Якщо подивитись на умови, які зараз виписані, а вони чітко виписані до кінця року, то проблемних питань я не бачу. Що стосується Бюро Економічної Безпеки, там треба удосконалити кадрові призначення, процес якось йде. Так, затримка невелика є, але немає якихось застережень, що щось зірветься. Щодо інших умов. Треба адаптувати роботу митниці під співпрацю із європейськими митницями.
Цей процес триває?
Триває. Всі моменти, які там виписані, в принципі, тривають. Вони знають, що ми будемо вступати в ЄС і робота з адаптації митниці, нехай не практично, але теоретично ці моменти мають бути вже відпрацьовані. Можливо, це ще не озвучено, але вони відпрацьовуються.
Ще одна вимога – це скасування так званих "правок Лозового", які дозволяють закривати кримінальні справи за корупційні злочини після закінчення терміну досудового розслідування. Що відомо про це, наскільки тут процес просувається?
Я зараз не можу вам сказати саме про цей момент, я не вникав детально. Але питання про відміну цих правок порушується досить давно. І вони досі не скасовані. Це йде в серії боротьби з корупцією, щоб корупційні справи не закривалися до того, поки вони не будуть повністю розслідувані. Щоб не було штучного інструменту для їх припинення. І це, до речі, може бути проблемною умовою для виконання до кінця року. І ще зверну увагу на те, що в нас буде можливість зробити новий так би мовити "банк", яким буде займатися "Укрпошта".
Поштовий банк
Про що саме йдеться?
Він буде не повністю банк, він не буде виконувати всі банківські функції. Вже кілька років кажуть про те, що на деокупованих територіях у людей виникають проблеми із використанням банківських послуг. Тому що банки не працюють у деяких містах, але працюють поштові відділення. І тому голова "Укрпошти" часто порушував питання, що давайте функції банків переведемо на "Укрпошту", мережа якої доволі широка, багато відділень і людям буде зручно отримувати ці банківські послуги. Фактично це мав бути ще один якийсь державний банк. Але це проблема. І МВФ теж сказав, що ні, ми не будемо погоджуватися на збільшення кількості банків.
Які були перестороги? Чому МВФ бачить у цьому негатив?
Негатив тому, що це ризик монополізації державних банків. У нас і так, після повернення банків державі, частка державних банків перевищила 50%. А має бути, якщо не помиляюся, приблизно 30%. Тому вони не хотіли цього. Але зараз, після перегляду, МВФ все таки погодився на те, щоб деякі фінансові послуги могли надаватися в "Укрпошті". У Меморандумі не зазначається, що це саме "Укрпошта". Там просто написано, що треба зробити банк із обмеженими можливостями для надання послуги. Але ми уточнювали, і це дійсно стосується "Укрпошти". Тобто, там виписано, що до кінця вересня треба підготувати базу для того, щоб у перспективі надати відділенням "Укрпошти" деякі банківські функції. Які саме функції це будуть, поки що деталей, на жаль, немає.
Абсолютно не критично, борг виправданий
Після отримання 5-го траншу Україна стала 2-им серед найбільших боржників МВФ після Аргентини. Наскільки це критично для нас і чи створює це якусь небезпечну ситуацію?
Це абсолютно некритично, тому що борг виправданий. Ситуація дійсно дуже складна, ми не можемо повертати інші борги. Ми зараз ведемо перемовини щодо реструктуризації і, можливо, часткового списання боргів, які в нас є. Протягом місяці Мінфін має закрити цю тему. І я думаю, що кредитори погодяться на умови щодо відстрочки за виплатами і, можливо, навіть списання деякої частки. Йдеться, нагадаю, про комерційний борг, приватних кредиторів. Але зрозуміло, що в умовах війни борг не може зменшуватися. Він буде рости. Саме тому і йдуть такі довгі аналізи, розрахунки всіх показників і виставляються умови для подальшого розвитку, який можливий в умовах війни. Саме для того, щоб мінімізувати всі ризики, які будуть виникати у перспективі в умовах зростання державного боргу. Але загалом, станом на зараз, якихось загроз для фінансового стану немає. Окрім того, мабуть, що знову можуть суттєво посилюватися обстріли і знову може бути якась затримка із фінансуванням з боку основних партнерів. Я маю на увазі Сполучені Штати і Євросоюз. Тому що затримка перші пів року фінансування від США дуже негативно вплинула. Якщо б затримка тривала далі, то наслідки були б серйозні. Тобто, грошей би не було. Мабуть, піднімалися б податки, мита. І, мабуть, не було б індексації соціальних виплат. Тому зараз дуже важлива тема – це саме продовження фінансування від США, Євросоюзу, і повернення грошей із прибутків від заморожених російських активів.
Зараз у нас найкращі відносини з МВФ
Як загалом ви оцінюєте наші теперішні відносини із МВФ?
У нас зараз відносини з Міжнародним валютним фондом на найкращому рівні, який я пам'ятаю. А тему МВФ я веду десь із 2008 року. І за цей період це – найкращі відносини з МВФ і в плані виконання умов з нашого боку, і в плані лояльності з боку МВФ.