Армія бензовозів у понад 6000 машин врятувала Україну від дефіциту пального — Куюн

Армія бензовозів у понад 6000 машин врятувала Україну від дефіциту пального — Куюн

Порівняно з груднем минулого року в Україні у січні подешевшали дизпаливо та бензин, констатує директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн. Він спрогнозував, що по бензину і дизелю "половина цінників буде нижчою 50 гривень за літр, половина – трішки вищою". Подальший можливий діапазон – плюс-мінус гривня найближчого місяця. В Україні парк бензовозів із 2021 року зріс у 4 рази – до понад 6000 машин, каже експерт. Пального дуже багато на ринку саме завдяки армії бензовозів. "Це наша велика економічна перемога у війні, коли ми, втративши 100% джерел постачання нафтопродуктів, за пів року побудували нову систему, ще надійнішу". А скраплений газ в Україні протягом останнього місяця подешевшав на 30%. "І я бачив ціну трішки більше 25 гривень за літр", – розповідає експерт. 

0:00 0:00
10
1x

Ілюстративне фото stjornarradid.is 

"По бензину і дизелю ситуація близька до стабілізації"

— Яка нині середня вартість бензину і дизелю на заправних станціях України, чи є відмінності по регіонах, чи змінилися ціни порівняно з груднем 23 року?

Загалом в Україні ситуація стабільна. Великих діапазонів немає. Ціна рухається синхронно. Порівняно з груднем є подешевшання дизпалива та бензину. З початку року десь 1 гривню втратили ці дві позиції. Але основна увага сконцентрована на скрапленому газі. Нагадаю, що внаслідок блокування польського кордону, утворився його дефіцит, і ціна злетіла на 30% – з 27 до 36 гривень за літр. Протягом останнього місяця-півтора ми спостерігаємо зворотній рух ціни. І я вже бачив ціну трішки більше 25 гривень за літр. Тобто відбувся справжній обвал ціни. Тепер вона на 30% знизилася. А судячи з рухів на оптовому ринку, вважаю, що нас чекають непогані новини. По бензину і дизелю, думаю, що ситуація близька до стабілізації. Ті цінники, які є сьогодні плюс-мінус 50 копійок за літр ще можуть рухатися. Думаю, що половина цінників буде нижчою 50 гривень за літр, половина, відповідно, буде трішки вищою.

— Ці показники, які ми маємо зараз, в короткостроковій та середньостроковій перспективі, залишатимуться незмінними?

Діапазон може бути плюс-мінус гривня на найближчий місяць.

"Скрапленого газу дуже багато"

— Як пов’язана блокада польського кордону з цінами на скраплений газ?

30% імпорту скрапленого газу, а це 25% загального споживання, потрапляють в Україну саме через польський кордон. Це майже третина ринку. Відповідно, коли кордон заблокували, відбувся дефіцит. Оскільки замістити оперативно 30% ринку неможливо. Відповідно, ціна стрибнула на 30%. Протягом місяця українські компанії будували нові транспортні ланцюги, зокрема, почали більше возити залізницею. Також поїхали в об’їзд польського кордону через Словаччину, Румунію і збільшили закупівлі в тій же Румунії. Відповідно, почали ринок наповнювати. Він досить швидко наповнився, і ціна пішла вниз. І зараз ми бачимо, що вона навіть нижча за ту, з якої стартувала свого часу. А стартувала вона з 27 гривень за літр, а зараз ми бачимо 26 і навіть 25 гривень. Тому все це був наслідок дефіциту.

Сергій Куюн. Фото: ФБ-сторінка Сергія Куюна

— Чи працює зараз логістика без затримок?

У нас на сьогодні інша проблема. На ринку профіцит продукції. Скрапленого газу дуже багато. А потужності для його зберігання обмежені. Відповідно, ми бачимо, що оптовий ринок буквально кожного дня валиться, оптова ціна вже нижча за 20 гривень за літр. Схоже, що зміни цієї тенденції не намічається. Тим паче, скраплений газ – це сезонний продукт, зима – це мертвий сезон, коли споживання цього продукту мінімальне. Маємо величезні постачання і мале споживання. Все це давить на ціни, і вони змінюються буквально кожного дня.

— Чи не навчилися в Україні працювати з невеликими запасами?

Природньо, що таких потужностей для зберігання скрапленого газу немає. Можливо, в світі вони і дещо більше, але загалом великих запасів ніхто не створює. З точки зору безпеки це не дуже раціонально. Тобто в принципі, можна сказати, що це досить типова ситуація для зими зі скрапленим газом. Його багато, споживання низьке, відповідно, маємо зменшення ціни. І це має тішити водіїв.

"Лякали у вересні 150-ма доларами за барель. Що бачимо? 75-80 доларів" 

— Які внутрішні та зовнішні чинники впливатимуть на вартість пального?

Коли я бачу в своїй стрічні новин, що хтось прогнозує ціни на рік, то навіть не переглядаю. Тому що зробити такий прогноз неможливо. 2022 і 2023 роки довели, що неможливо прогнозувати ціни на нафту. Бо цей ринок непередбачуваний. Подивіться, скільки зараз конфліктів – війна в Україні, війна в Ізраїлі. Зараз маємо новий виклик – це обстріли хуситами у Червоному морі торговельних кораблів. Відповідно, і нафтові танкери починають оминати Суец, оминають всю Африку. Це дуже підвищує ціну на транспортування. А хто міг це передбачити? Ніхто. Нас лякали у вересні минулого року ціною 150 доларів за барель. Що ми бачимо через три місяці? 75-80 доларів за барель. Дуже важко передбачити, що і як буде відбуватися.

Армія бензовозів в Україні

— Враховуючи, що відбулася диверсифікація шляхів постачання, чи можемо ми говорити, що дефіциту палива не буде?

Напевно, єдине, про що можна говорити більш-менш впевнено, на відміну від прогнозування ціни – це те, що пальне у нас буде. І це справді наслідок побудови нової диверсифікованої системи постачання, коли у нас працює і залізниця, і відпрацьований механізм перевантаження вантажів на кордоні. Адже у нас різна ширина колії з європейцями. Треба переставляти або переливати з європейських вагонів в українські. Спочатку це була проблема, зараз ми бачимо, що вона вирішена повністю. Також у нас сформований парк бензовозів. З 2021 року він зріс у 4 рази. Це понад 6000 машин. Пального, насамперед дизелю, дуже багато на ринку саме завдяки цій армії бензовозів. Дійсно, це наша велика економічна перемога у цій війні, коли ми, втративши 100% джерел постачання нафтопродуктів, за пів року побудували нову систему, ще надійнішу.
 

Останні новини
Українські премʼєри 15-22 листопада: Zwyntar, Паліндром, Діти Інженерів, The Unsleeping, Sasha Boole
Українські премʼєри 15-22 листопада: Zwyntar, Паліндром, Діти Інженерів, The Unsleeping, Sasha Boole
Тримати в серці місце для любові: Positiff  представив сингл "Діаманти"
Тримати в серці місце для любові: Positiff представив сингл "Діаманти"
У нинішній редакції бюджету-2025 соціальні виплати та зарплати військовослужбовців заморожені ― Гончаренко
У нинішній редакції бюджету-2025 соціальні виплати та зарплати військовослужбовців заморожені ― Гончаренко
"Найважливішими є ті зміни, які відбувалися тоді в свідомості українців", – історик Зінченко про Помаранчеву революцію
"Найважливішими є ті зміни, які відбувалися тоді в свідомості українців", – історик Зінченко про Помаранчеву революцію
Будівництво атомних енергоблоків не на часі. Потрібно зосередитися на децентралізованій генерації – Дяченко
Будівництво атомних енергоблоків не на часі. Потрібно зосередитися на децентралізованій генерації – Дяченко
Новини по темі
Держбюджет-2025: чи виживе українська культура в умовах війни?
Флешмоб у Верховній Раді до 100-річчя Українського Радіо
"Найважливіші" переговори щодо України у форматі "Веймарський трикутник плюс"
Заяв буде багато, а рішень обмаль — Олещук про саміт G20
Україна має стати частиною картини інтересів американського народу – Богдан