Ціни на продовольство взимку будуть залежати від попиту і пропозиції – аналітик

Ціни на продовольство взимку будуть залежати від попиту і пропозиції –  аналітик

Багато залежатиме від ситуації на зовнішніх ринках, але внутрішнє виробництво і переробка йдуть активними темпами. Тож ціни на продовольство зараз будуть залежати тільки від попиту і пропозиції, вважає аналітик Українського клубу аграрного бізнесу Максим Гопка. В ефірі Українського Радіо експерт проаналізував цінові тренди останнього місяця. І зауважив, що за деяким продуктами власного виробництва ми доходимо до "фінальної лінії". "У нас традиційно вистачає власної вирощеної городини приблизно до середини лютого і починається перехід більше на імпортний продукт. Тобто, зараз ми входимо в фазу, коли переважна більшість овочів буде імпортною". Саме тому, продовжує Максим Гопка, бізнесу зараз варто зосередитись на тому, "щоб якісно зберегти продукт і конкурувати з імпортною продукцією навіть у лютому". 

0:00 0:00
10
1x

Ілюстративне фото: Facebook "Фрукти•Овочі"

"Попит, спричинений святами"

Які з продуктів на різдвяно-новорічні свята подорожчали в нас найбільше?

Традиційно - овочі. Загалом салатний набір (огірок, помідор) традиційно дорожчає, бо починається імпортна продукція. Внутрішній ринок не може повністю задовольнити попит і, як завжди, Туреччина починає займати в цей період часу до 90-95% цього ринку. Це перше. Друге. Якщо ми кажемо за продукти внутрішнього виробництва, то по деяких продуктах ми доходимо до такої собі "фінальної лінії". У нас традиційно вистачає власної вирощеної городини приблизно до середини лютого і починається перехід більше на імпортний продукт. Тобто, зараз ми входимо в фазу, коли переважна більшість овочів буде імпортною. 

Яка ситуація з цінами на інші продукти, те ж м'ясо?

У молочному напрямку також спостерігалося певне здорожчання. Це пов'язано з попитом від переробних підприємств, що підтримувало високу закупівельну ціну на сире молоко. І як наслідок, це мало вплив на кінцеву ціну для споживача. Другий фактор – це подорожчання електроенергії. Також вплинула активізація попиту восени. Тобто у вересні-жовтні, коли діти пішли у школу. І загалом молочні продукти в холодний період купують більше. Щодо м'яса. Українці найбільше споживають курятину і свинину. Яловичина на третьому місці. Але перед Новим роком ціни були більш-менш стабільні. А зараз спостерігається навіть певне зниження. 

Виноград, лимони, банани, апельсини. Яка тут ситуація?  

Зараз постачання імпортної продукції активізувалося. В певній мірі тут вплинула ситуація на кордонах. Додаткове відкриття пунктів пропуску допомогло довести продукцію і збільшити її на внутрішньому ринку. Плюс, зараз сезон цитрусових і та ж Туреччина також починає активно дану продукцію експортувати. На внутрішніх ринках цих країн теж не спостерігається якихось скачків цін.

Мандарини зараз по 65 гривень. Вони на свята подорожчали? 

Тут все просто – попит, спричинений святами. До речі, трошки було незвично в цьому році те, що той чи інший продукт почав зростати в ціні ще наприкінці листопада. Тому що змістилося Різдво, інші свята. Але ринок підлаштувався. Це також специфіка цього року.

"Це хороший старт і початок в цьому напрямку"

А яка ситуація з нашим виробництвом, зокрема, з теплицями? 

Теплиці – це дуже цікава тема. Крім загальної ситуації в Україні, вона підкріплюється ще й кліматичними змінами в нашому регіоні. Програма грантів на розвиток садів, виноградників і теплиць, запроваджена Мінагрополітики, на сьогоднішній момент дала можливість  27 господарствам отримати грант на розвиток теплиць, а 118 господарствам на сади, ягідники і виноградники. Сума отриманих грантів становить приблизно 624,2 млн грн. Це хороший старт і початок в цьому напрямку. Тому що, по-перше, це і загальноекономічна ситуація, і кліматична, яка склалася нашому в регіоні. По-друге, це і євроінтеграційні моменти, які також будуть цікавими для кінцевого споживача в Європі. Адже "зелена політика" ЄС направлена на зменшення викидів парникових газів та більш екологічного споживання їжі. А овочі відіграють одну з найважливіших ролей. Тому, якщо зараз, або в короткостроковій перспективі, почати займатися тепличним напрямком, то можна починати з внутрішнього споживача, бо конкуренція через війну трошки змінилася. А також орієнтуватися на експорт в ЄС і з доволі цікавою доданою вартістю розвивати даний напрямок, навіть з переробкою в перспективі.

Яка роль валютного курсу в ціноутворенні на продукти? 

Валюту не треба прив'язувати до всього підряд. Тому що є імпортна продукція, на яку впливає коливання курсу. Другий фактор – різна інфляція. Є загальноекономічна, а є продовольча. І третє – пальне. Воно теж відіграє важливу роль у логістиці і воно недешеве. 

Щодо загальних овочевих тенденцій, які були в минулому році, наприклад, по цибулі. Тоді для нас, як і для світу, це була проблема окупації нашої території, зокрема Херсонщини. Це позначилося на внутрішньому ринку. Плюс, високими були світові ціни. Тут все наклалося. Зараз ми бачимо певну тенденцію з картоплею. Але це вплив того, що трохи зменшилися посівні площі порівняно з 22-м роком. Плюс деякі країни, зокрема Єгипет, зараз чомусь зменшують імпорт насіннєвої картоплі. І на сезон 24-25-го року в їхньому регіоні можуть бути певні проблеми. 

Тобто садити картоплі треба побільше?

По-перше, треба займатися цим напрямком роботи. Зараз є можливості вирощувати більш широкий спектр продукції – картоплі, цибулі, моркви тощо. І друге – це сховища. В цьому році, я думаю, питання сховищ будуть ще більше братися до уваги. Велика кількість овочесховищ була в південному регіоні, ближче до Сходу. Тому це основний напрям, в якому також треба працювати бізнесу для того, щоб якісно зберегти продукт і конкурувати з імпортною продукцією навіть у лютому. До експорту в найближчий час діло напевно не дійде, але до цього треба йти. 

Максим Гопка в студії Українського Радіо. ФОТО: Facebook "Maksym Gopka"

"Це доступно, це смачно, і це можливо"

Щодо ягід. Як цей бізнес у нас розвивається?  

Ми доволі активні експортери ягід (малини, ожини, лохини). Це теж дуже цікаво і в плані заморожених ягід, ми активно їх експортуємо майже до травня. Наприклад лохина, яку за останніх 3-4 роки ми дуже полюбили і вона почала все більше з'являтися на внутрішньому ринку. Чому? Тому що в західних регіонах почали висаджувати сади. І лохина, не дивлячись на всю ситуацію, була доступна майже для кожного. Є часові піки, пару тижнів, коли її дуже багато і вона недорога. Тобто зараз це доступно, це смачно, і це можливо. І я бачив, що в цьому році вже планували за кордон експортувати. Це невеликі поставки. Але це говорить про те, що український виробник пристосовується до ринку і намагається працювати.

Україна один з найбільших експортерів ліщини. Завдяки чому?  

До війни доволі активний був напрямок розвитку грецького горіху. Зараз пішов горіх ліщини. Тобто більше садів з'явилося, це також завдяки грантовим програмам. На ці сади потрібен час. Але хочу сказати, що в Київській області на підприємствах вже вирощують горіхи. В Одеській області дуже активно. Це компанії, які займаються і переробкою, і вирощуванням горіху. Вже мають доволі класний досвід роботи з партнерами з Європи. Це цікавий ринок. Він складний, але прибутковий. 

Ваш прогноз на найближчий місяць. Ціни знизяться, ні? 

Не на все. Багато буде залежати від ринків, з яких ми імпортуємо. Що там буде відбуватися. Це перше. Другий фактор. Це загальна ситуація, яка буде в Україні. Допомога все ж таки очікується. Кілька місяців нам буде складно. Але я не думаю, що все це сильно вплине на економічну ситуацію саме зараз. І переробка, і виробництво продуктів йдуть активними темпами. Тому ціни будуть зараз залежати тільки від попиту і пропозиції.