Якими будуть подальші кроки партії "Слуга народу" у новообраному парламенті, чи плануються зміни до мовного закону, якими є люстраційні ініціативи партії, як команда президента зменшуватиме тарифи та якою є стратегія завершення війни на Донбасі — про це в ефірі Українського радіо в програмі "Персона ґрата" розповів представник президента у Верховній Раді Руслан Стефанчук.
Ведуча:
Світлана Мялик
— Завершується останній сесійний тиждень Верховної Ради 8-го скликання. Чи не розчарувались Ви у рішенні президента України розпустити цю Верховну Раду? Можливо, можна було знайти спільну мову з чинними депутатами?
— Мабуть, я найбільш глибоко відчув рівень сьогоднішньої Верховної Ради з усіх, тому що я маю можливість представляти главу держави у парламенті. Коли ти сидиш у боковій ложі і дивишся на зал, у якому перебуває інколи 30 чоловік, інколи 50 чоловік, коли ти бачиш, як основними питаннями йдуть якісь кулуарні домовленості, переговори з тими чи іншими колегами, розглядаються якісь питання, які взагалі мало пов'язані з державотворенням, коли ти бачиш, що після цього політичні вороги спускаються в буфет і обговорюють якісь інші питання, пов'язані з бізнесом, я глибоко переконаний, що рішення, яке прийняв президент держави Володимир Зеленський, на даний момент було єдино правильним.
Це, насамперед, пов'язано з тим, що у нас сьогодні втратився абсолютний зв'язок держави з суспільством. Він вибудований у вигляді певної лійки, коли будь-яка людина, потрапляючи у цю лійку влади, пробираючись наверх, втрачає будь-які зв'язки з тими, хто її туди делегував, і вони не можуть до неї досягнути. Право народу призначати владу повинне означати й інше — право народу змінювати цю владу демократичним шляхом. Ми бачили, наскільки популярністю було відзначено це рішення президента про розпуск Ради, яка показала себе недієздатною, неспроможною, неякісною, нефаховою і, мабуть, дещо антиукраїнською. Той рівень законопроектів, який вони приймають, той рівень питань, який вони підіймають, не є першорядними. Парламент показав свою повну неспроможність об'єднатись навколо будь-яких питань.
— Ви пропонуєте подати законопроект про розширення переліку посад, які підпадають під люстрацію. З чим це пов'язано?
— Насамперед, це пов'язано з закидами в бік президента України про те, що десь є якісь наміри згорнути люстраційні питання. Президент України чітко стоїть на позиції оновлення влади. Воно повинно проходити чесно, воно не повинно мати якихось лазівок, обходжень, які забиті в сьогоднішній закон про очищення влади. Воно повинно відповідати європейській практиці очищень влади та люстраційних процесів. Воно не повинно виключати якихось осіб, які йдуть до влади. Будь-яка особа, яка йде до влади, яка впливає на політику держави, повинна пройти перевірку очищенням. Президент завжди починає з себе. Як і про закон про імпічмент, який він вперше за історію вніс в парламент.
— Щодо парламенту, то процедура ж має бути доволі простою?
— Ми не можемо прописати іншу процедуру, ніж ту, яка передбачена у Конституції України. Така складна процедура передбачена у Конституції України. Закон може тільки розвивати її. Коли ми будемо у парламенті, ми обов'язково комплексно внесемо всі зміни, які пов'язані з законодавством, що стосується імпічменту.
— Що стосується мовного закону, у команді президента Зеленського пропонують змінити ухвалений закон про українську мову. Чи можуть напрацьовані зміни до закону спотворити сам закон? Про які зміни йдеться?
— Я від вас вперше чую, що у нас напрацьовані зміни до закону про мову. Мова йшла дещо про інше. Будучи представником президента у Верховній Раді, я чітко наголосив, що вперше президент буде вводити новий інститут — це моніторинг за законодавством. Цього не було ніколи. 28 років ми приймали закони і не дивилися, чи прижились вони у державі, чи виконали вони ту роль і значення, які на них покладались. Я говорив в контексті того, що якщо будь-який закон, у результаті його дій, покаже якусь незграбність, якусь неповноту прав захисту людини чи громадянина, якщо він покаже свою неспроможність виконати ту мету, яка на нього покладалась, безперечно, ми будемо пропонувати зміни та доповнення.
— А от заяви голови Офісу президента пана Богдана про можливе запровадження регіональної мови на Донбасі. Як розцінювати ці заяви?
— Посада голови Офісу, звичайно, є надзвичайно важливою, але не є політичною посадою. Ця думка може десь існувати, але це не є політичною думкою партії "Слуга народу". Вона не відображена у програмі партії. Хоча, звичайно, ми можемо розглядати різні варіанти.
— А яка Ваша думка щодо цього?
— Я українською мовою говорю з народження, і для мене питань немає. Тому моя думка, однозначно, збігається з Конституцією України: єдиною мовою в Україні є українська мова. Хоча решта мов можуть існувати на побутовому рівні, люди можуть спілкуватися, хто як забажає, ніхто їм не буде у цьому перечити. Але коли ми говоримо про мову державного документообігу, про мову, яка пов'язана з представницькими функціями, то, звичайно, це повинна бути українська мова, що не заперечує обігу будь-яких мов, які існують на побутовому рівні. Я глибоко переконаний, що у мовному питанні важлива збалансована державна політика. Ми побачили, що насилля не породжує сприйняття.
— Ви є головним ідеологом партії "Слуга народу", одним із лідерів та кандидатом у народні депутати № 2 у списку. Але, як я з'ясувала, Ви не є членом партії.
— Так. Я безпартійний. Мабуть, у цьому і є сила партії "Слуга народу". Для нас не є важливим, що ти сповідуєш, а важливо, що ти можеш привнести для розвитку України. У нас у списку дуже багато людей безпартійних, оскільки партійне забарвлення є доволі умовним. Партія "Слуга народу" — це партія відносно молодих людей, які прагнуть змін в країні. До такої ідеології я належу, і для цього мені не потрібно партійного квитка.
— Тобто Ви не плануєте вступати у партію, бути членом партії "Слуга народу"?
— Поки цього не треба за законодавством, я думаю, що і немає потреби у цьому формальному відношенні.
— Що стосується ідеології вашої політичної сили, це чиста ліберальна економіка та мінімальна участь держави. Як при цьому ви плануєте задовольняти інтереси ваших виборців, які, зокрема, чекають від президента Зеленського зниження тарифів? Як це корелюється?
— Корелюється елементарно. Будь-які питання, пов'язані з тарифами, соціальним забезпеченням, іншими питаннями, які стосуються витрат, повинні починатися з отриманого прибутку. А без потужної економіки, без розвитку інвестиційної привабливості України, без створення робочих місць, без наявності грошей у тебе в кишені, ти не можеш ні сплатити тарифів, ні отримати гідної пенсії, зарплати та всього іншого.
Тому ми пішли з іншого боку: не обіцяти все всім та відразу, а обіцяти всім чесні правила гри для того, щоб українська економіка почала розвиватися. Без ліберального підходу до української економіки, без надання можливості чесної конкуренції, без захисту активів кожного громадянина ми не можемо побудувати чесних правил гри взагалі. Держава починається з найважливішого — з довіри. Це стосується, насамперед, й економіки. Буде потужна економіка, будуть і нормальні тарифи. Тарифи будуть нормальними навіть і тоді, коли ми всі питання, пов'язані з енергетикою, переведемо зі сфери політики у сферу економіки. Дуже багато у тарифах закладено політики. Хтось вплітає в економічні процеси політику, а ми маємо відходити від цього. Наш головний підхід: менше держави у житті людини.
— Ви говорили про те, що ви не проти формування монопартійної більшості в парламенті. Чи готові ви взяти на себе цю відповідальність і чи не призведе це до узурпації влади?
— Якщо нам не вдасться отримати монопартійної більшості, сформувати однопартійну коаліцію, звичайно, ми будемо йти на формат коаліції з партіями. З якими партіями — про це ми відверто можемо сказати після виборів до Верховної Ради. Ідеологічно ми близькі до тих партій, які готові з нами сповідувати ті ідеали, з якими ми йдемо. Ми готові об'єднуватися навколо наших політичних принципів, і ми готові навіть в деяких питаннях проводити дискусію, але у кожній сфері для нас є пріоритети, від яких ми не відступимо.
— Щодо майбутньої кандидатури прем'єр-міністра та спікера Верховної Ради. Хто це може бути?
— Звичайно, ми думаємо та плануємо. Сьогодні у нас йде велика попередня робота до підготовки першої сесії нової Верховної Ради. Ми будемо делегувати своїх людей, які будуть підходити з цих питань: питання розподілу комітетів, питання, пов'язані з формуванням сценарного плану першого дня тощо. Вся ця організаційна робота ведеться. Щодо обговорення прізвищ на перші посади, про які ви говорите, то це буде визначатися за результатами виборів. І це також залежатиме від того, в яку коаліцію ми будемо входити.
— Що стосується питання списків, наскільки ці прізвища людей, зокрема і по мажоритарних округах, лягають в ідеологічну парадигму партії "Слуга народу"? Як у Верховній Раді ви триматимете цих людей купи?
— Що стосується формування списків, то у нас було застосовано декілька підходів. Насамперед, це підхід, який стосується експертної частини. У нас, мабуть, найбільша кількість реально фахових людей у різних сферах. Люди, які об'єдналися, об'єднувалися саме навколо ідеї зміни України. Другий блок — регіональні підходи. Далі — лідери-експерти, яких ми залучали до тих чи інших питань. Єдиних, кого ви не побачите у наших списках, це колишніх.
Всі наші кандидати у депутати підписали меморандум, де чітко засвідчили, що вони не схиблять, що вони готові підтримувати статут партії, програму партії, що вони будуть голосувати за всі ті законопроекти, які передбачені програмою партії, що вони не будуть пропускати засідань, що вони не будуть займатись кнопкодавством. Ми зараз почали і розробили велику програму навчання наших майбутніх народних депутатів. Ми зараз вчимо, що таке законопроект, як він пишеться, які стадії він повинен проходити. Спочатку ми вчитимемо своїх депутатів, а потім ми виставимо це на загальний огляд, щоб люди теж це розуміли, як людині провести свою ініціативу у парламент.
— Що стосується планів вашої політичної сили щодо завершення війни на Сході України. Є сформульована стратегія завершення війни на Донбасі?
— У нас є велика експертна група, яка працює. Зараз президентом України суттєво оновлено представництво України в Тристоронній групі по Мінському процесу. Тримаючи наші Мінські домовленості, ми повинні шукати інші способи виходу з цієї ситуації. Мінські домовленості важливі, тому що на них тримаються всі санкційні речі. Оновлення Тристоронньої групи та те, що говорив Володимир Зеленський у питаннях пов'язаних, що він готовий говорити, але тільки з першою особою Росії і за присутності тих осіб, які гарантували нам безпеку, коли ми підписували меморандум по ядерній зброї (Британія, Сполучені Штати, а також за участю нормандських наших колег), давайте сядемо і поговоримо.
— Чи припускаєте ви можливість територіальних поступок Російській Федерації, зокрема щодо Криму, задля завершення війни на Сході?
— Жодних. І президент Володимир Зеленський ще у передвиборчий період сказав, що ми готові говорити з керівництвом Росії, з країною, яка веде війну проти України, але предметом наших домовленостей ніколи не може бути питання територій, суверенітету та людей.
Прослухати повну версію.
На фото — Руслан Стефанчук